stat
Impreza już się odbyła

Czy światło jest polityczne?

Zapraszamy na spotkanie wokół cyklu fotografii "Darkrooms" Konrada Pustoły i wydanego przez Krytykę Polityczną albumu pod tym samym tytułem.
Goście dyskusji zastanowią się na czym polega fenomen funkcjonujących, najczęściej w klubach gejowskich, darkroomów. Miejsc niepublicznych, ale i nieprywatnych, wyjętych spod władzy, niemal anarchistycznych. Jak interpretować to, co dzieje się w ciemni, i jaki stosunek mają do tych wydarzeń ich uczestnicy, a także pozostała część społeczeństwa, pozostająca w świetle władzy politycznej?

Spotkanie odbędzie się w najbliższy czwartek 29 kwietnia o godz. 19.00 do Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku) na dyskusję, w której udział wezmą: Izabela Filipiak, Maks Bochenek, Paweł Krajka, Konrad Pustoła. Prowadzenie: Hubert Bilewicz.

Natomiast wcześniej, przed rozmową, od godz. 16.00 w Instytucie Sztuki Wyspa (ul. Doki 1/145B na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, wejście bramą nr 2) zapoznać można się z pracami Konrada Pustoły, które są prezentowane w ramach wystawy "IN CAMERA". O idei aktualnej prezentacji Wyspy opowie gościom jej kurator Maks Bochenek. Szczegóły na temat wystawy na stronie internetowej www.wyspa.art.pl.

To tajemniczy świat, nielegalnych spotkań zakazany dla niewtajemniczonych. Podróż przez ten dziwny i obcy świat jest kusząca wymaga jednak odtrącenia wszelkich dogmatów, zmusza widza do odcięcia się od prywatnej i publicznej oswojonej rzeczywistości i podążenia bez orientacji długim ciemnym korytarzem. Naszym przewodnikiem jest fotograf.

Paulina Reiter Redaktor Prowadząca Wysokich Obcasów

W przestrzeni nieoczywistej ogromną rolę odgrywa detal. Właściwie cała składa się z detali, które coś znaczą i mają swój ukryty sens. Nieoczywiste wykracza ponad znaczenie. Detal jest kluczem do Tajemnicy. Detal jest narkotykiem wyobraźni.
Olga Tokarczuk

Realizowana przez Konrada Pustołę seria wielkoformatowych fotografii gra z podwójnym znaczeniem słowa "darkroom" i oznaczanej przezeń przestrzeni. Naturalne skojarzenie z fotograficzną ciemnią przeplata się tu z odniesieniem do istniejących w wielu klubach gejowskich pomieszczeń, gdzie można uprawiać seks, z daleka od oceniającego wzroku społecznego, wciąż jeszcze w Polsce zdominowanego przez normę heteroseksualną. Połączenie tych dwóch skojarzeń nie jest przypadkowe.

Odbywający się w ciemni proces wywoływania nowych obrazów, naświetlonych wcześniej na fotograficznej kliszy pozwala myśleć o gejowskim darkroomie jako przestrzeni wywoływania nowych relacji międzyludzkich i redefiniowania pojęć sztywno określających role społeczne i tożsamości jednostkowe, coraz mniej dopasowanych do współczesnej, płynnej rzeczywistości. O alternatywnej przestrzeni polityczności, która stroniąc od wiecowych haseł czy radykalnej publicystyki, w intymnym zaciszu klubu niepostrzeżenie modyfikuje przyjęte kategorie, nawyki, stosunki społeczne i kulturowe.

Projekt składa się z serii fotografii przedstawiających puste wnętrza klubowych darkroomów, wykonanych nad ranem po opuszczeniu klubu przez uczestników a przed jego posprzątaniem. Chodzi o pokazanie tej przestrzeni z jej spokojną, choć zarazem niepokojącą energią, niejako ciepłą jeszcze od działań obecnych przed chwilą ludzi. O zajrzenie do środka tego, co zwykle głęboko ukryte, a w związku z tym obłożone niedopowiedzeniami i stereotypowymi wyobrażeniami kulturowymi i wizualnymi - tym razem jednak bez egzaltowanej pruderii lub fałszywej odwagi. O przyjrzenie się fizycznym, przestrzennym uwarunkowaniom alternatywnego sposobu przekształcania rzeczywistości. Zdjęcia zawarte w Darkrooms są obietnicą nowego spojrzenia na seksualność rozpiętą między mistyką i nihilizmem.

Konrad Pustoła  - artysta. Skończył nauki ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz Royal College of Art w Londynie. Zajmuje się wizualnym badaniem relacji między przestrzenią publiczną i prywatną. Konsekwentnie bada też możliwości fotografii jako medium analizy i przekazu tej relacji. Współtwórca akcji Tiszert dla Wolności (2004-2006). Autor cyklów fotograficznych i instalacji m.in.: Nieskończone domy (2005), S(t)ymulacje (2006). Członek zespołu Krytyki Politycznej.

Izabela Filipiak - pisarka, eseistka, felietonistka. Publikowała w "bruLionie", "Czasie kultury", "Odrze", "Gazecie Wyborczej", "Aktyviście", "Pani". Prowadziła zajęcia z pisania w Collegium Civitas oraz na gender studies na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała również na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley w Stanach Zjednoczonych. Obecnie pracuje w Instytucie Anglistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Opublikowała m.in.: Absolutna amnezja, Alma, Twórcze pisanie dla młodych panien, Kultura obrażonych, Obszary odmienności. Rzecz o Marii Komornickiej.

Maks Bochenek - absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Kurator w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku. Krytyk sztuki. Interesuje się sztuką związaną z bieżącymi wydarzeniami w Polsce i na świecie. Ostatnio przygotował wystawę "In camera" w IS Wyspa, w ramach której prezentowane są prace Konrada Pustoły oraz wideo Ruti Seli i Maayan Amir.

Krzysztof Miękus - fotograf, dziennikarz. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom w Instytucie Filozofii), Szkoły Reportażu Collegium Civitas oraz Studium Fotografii ZPAF. Do 2006 roku współpracował z magazynem "Pozytyw", był również jego redaktorem naczelnym. Kurator sztuki m.in. w Yours Gallery w Warszawie, wystawy zbiorowej "Teraz Polska", festiwalu Transfotografia. Obecnie wykłada historię fotografii w Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie oraz działa jako kurator i fotograf niezależny. Zajmuje się dokumentem fotograficznym.

Paweł "Pavko" Krajka - projektant wnętrz. Z wykształcenia architekt. Właściciel nieistniejącego queerklubu Faktoria w Sopocie (obecnie Pestka).

Hubert Bilewicz - historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim oraz w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią architektury i designu, pedagogiką artystyczną oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki.