"Czyste znaki. O identyfikacji wizualnej w gospodarce centralnie planowanej". Muzeum Miasta Gdyni zaprasza na wykład dr Agaty Szydłowskiej.
Współcześnie logo jest zwykle elementem większego systemu identyfikacji wizualnej i ma za zadanie wyróżniać daną markę, produkt, czy inicjatywę spośród innych. Ma opowiadać o jej tożsamości, inspirować pozytywne skojarzenia, zapadać w pamięć. Czym jednak był znak graficzny w gospodarce pozbawionej konkurencji rynkowej, gdzie firmy nie zabiegały o klienta i nie musiały walczyć o rozpoznawalność? Jaką rolę pełnił, w jaki sposób był używany? Wykład "Czyste znaki. O identyfikacji wizualnej w gospodarce centralnie planowanej" umieści znaki projektowane przez Karola Śliwkę i innych projektantów identyfikacji wizualnych w Polsce Ludowej w szerszym kontekście gospodarczym i politycznym. Podczas prezentacji zastanowimy się nad specyfiką konsumpcji w PRL i często paradoksalną rolą, jaką pełniły wówczas reklama i projektowanie znaków.
Agata Szydłowska. Doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii, absolwentka historii sztuki na UW oraz Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Adiunktka w Katedrze Historii i Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka książki z wywiadami Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi oraz współautorka (z Marianem Misiakiem) książki Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce (obie książki: wyd. Karakter). W 2018 roku nakładem Wydawnictwa Ossolineum ukazała się książkowa wersja jej pracy doktorskiej, pod tytułem Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989. Agata Szydłowska jest także kuratorką i współkuratorką kilkunastu wystaw poświęconych polskiemu projektowaniu graficznemu, pokazywanych m. in. na Wanted Design w Nowym Jorku czy w ramach Tokyo Designers Week.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.