Czytanie performatywne Danych odosobowych Elfriede Jelinek Kiedy:18.10 (sobota) godz. 17:00
Gdzie:Goyki 3 Art Inkubator, Sopot
Czyta:
Sandra Korzeniak.
Przekład:
Agnieszka Kowaluk.
Adaptacja:
Łukasz Chotkowski.
Po czytaniu odbędzie się spotkanie z
Sandrą Korzeniak i
Łukaszem Chotkowskim.
Prowadzenie:
Aneta Kyzioł.
Dane odosobowe to najbardziej osobista książka Elfriede Jelinek. Jelinek mówi o sobie, o świecie, w którym ofiary są poniżane, a sprawcy nagradzani.
Sandra Korzeniak, poprzez tekst Jelinek dokonuje bezkompromisowego rozliczenia ze współczesnością, w której wrażliwość i prawda są negowane, deptane, marginalizowane.
Sandra Korzeniak Jedna z najwybitniejszych polskich aktorek. Pracowała w zespołach Starego Teatru w Krakowie, Teatru Dramatycznego w Warszawie i TR Warszawa. Niezapomniane kreacje stworzyła w spektaklach Krystiana Lupy, Mai Kleczewskiej, Michała Kotańskiego i Pawła Miśkiewicza. Laureatka wielu nagród teatralnych.
Za rolę Marilyn w spektaklu
Persona. Marilyn w reż. Krystiana Lupy która, jak uzasadniono, na nowo ustanowiła kategorię aktorskiej prawdy i fałszu w 2009 roku otrzymała
Paszport Polityki, jedną z najważniejszych polskich nagród.
Za rolę Mabel w spektaklu Mai Kleczewskiej
Pod presją zdobyła m.in.: Nagrodę główną za najlepszą rolę kobiecą na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym
Boska Komedia w Krakowie (201,
Złotą Maskę (2019), Nagrodę Publiczności i drugą nagrodę aktorską na
Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2019).
Wystąpiła w filmach:
Sąsiady (reż. Grzegorz Królikiewicz),
Niewidzialne (reż. Paweł Sala),
Hiszpanka (reż. Łukasz Barczyk),
Tarapaty 2 (reż. Marta Karwowska),
Dziura w głowie (reż. Paweł Subbotko) oraz w serialu HBO
W domu (reż. Krzysztof Garbaczewski).
W filmie Jana P. Matuszyńskiego
Żeby nie było śladów zagrała główną rolę kobiecą Barbarę Sadowską. Ostatnio wystąpiła także w filmie
Las (reż. Joanna Zastróżny) oraz w najnowszej produkcji Agnieszki Holland
Franz, wcielając się w rolę matki Franza Kafki.
Łukasz Chotkowski Doktor sztuki. Dramaturg, scenarzysta, reżyser, autor sztuk teatralnych i tekstów teoretycznych. Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie obecnie pełni funkcję Dziekana Kierunku Reżyseria. Prowadzi seminaria reżyserskie poświęcone literaturze dokumentalnej, w szczególności raportom z czasów Zagłady, a także zajęcia z dramaturgii.
Autor rozmów z Elfriede Jelinek publikowanych w Dwutygodniku i pracach zbiorowych. Publikował m.in. w Dialogu, książkach pokonferencyjnych i zbiorowych. Współautor książki (ze Zbigniewem Liberą) Stos Zdjęć (Fundacja Nowych Działań / Wydawnictwo MSN, Warszawa 2023). Autor adaptacji i scenariuszy ponad trzydziestu spektakli teatralnych w Polsce i za granicą, reżyserowanych m.in. przez Maję Kleczewską, Krzysztofa Warlikowskiego czy Pawła Łysaka.
W latach 20062014 był głównym dramaturgiem Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Reżyserował spektakle m.in.: O zwierzętach wg Jelinek (nagroda za debiut reżyserski na Festiwalu Prapremier), Łaknąć wg Sarah Kane, Tkacze, Teraz, Arystokraci, Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert (Komuna Warszawa, tekst więźniarek), a także polsko-indyjską koprodukcję Strachu NIE MA (IAM / Teatr Powszechny Warszawa / Kashba Kalkuta).
Trzykrotny stypendysta ZAiKS oraz stypendysta m.st. Warszawy w dziedzinie teatru. Prowadził warsztaty dramaturgiczne i reżyserskie m.in. w Delhi, Kalkucie, Thrissur (School of Drama, Indie), Lwowie, University of New Mexico (USA).
Obecnie kończy pracę nad filmem dokumentalnym o Gołdzie Tencer i Teatrze Żydowskim oraz nad polsko-indyjskim spektaklem o Wandzie Dynowskiej (Umadevi).
Projekt realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.