stat
DIALEKTY MODALNOŚĆI
ART AFTER PSYCHO - SOCIOLOGY

muzyka alternatywna - koncerty w Trójmieście


Wystawa zbiorowa sztuki współczesnej, koncerty, performanse
Otwarcie wystawy / opening:
12 października 2024, Sobota /Saturday,
godz19:0021:00

INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE, UL. KOMANDORSKA 26,
BUDYNEK A i parter budynku B
Czas trwania wystawy / opening hours: 13-14 października 2024,
Niedziela - poniedziałek / Sunday Monday, godz. 17:00 20:00
wstęp wolny/ Free entry
Koncert muzyki improwizowanej oraz performans /steerage w trakcie wernisażu
Wystawa jest czwartą częścią projektu artystyczno-badawczego,
pt: Art after psycho-sociology, fundacji TNS

ARTYŚCI / ARTISTS:
Ewa Baniecka, Monika Jenowein Patyczek, Witosław Czerwonka, Michał Gos, Maria Anna Hauser, Maja Holzinger, Bartek Jarmoliński, Krystian Jarnuszkiewicz i Maria Hołdys, Mario Jeka, Krzysztof Jurecki, Kamil Kusy, Katarzyna Konieczka, Radosław Kobus, Mikołaj Luczyński, HANADI: Faride Nataliia Grytsai, Joanna Gaładyk, Swietłana Krzemińska, Katarzyna Przała / Nailah, Weronika Michalak, Natalia LL, Marek Poźniak, Jan Raczyński, Ewa Rakus, Marek Rogulski, Tomasz Szwelnik, Piotr Wyrwaszewski, Tomasz Zabrocki,

Organizacja / Organisation: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception: dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curator, cooperation: dr Krzysztof Jurecki, Patrycja Ryłko
Koordynacja / Coordinator: dr Krzysztof Jurecki
Współpraca, partnerzy / Cooperation: CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno--Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Redakcja / Redaction: Marek Rogulski, Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
All rights reserved 2024
Projekt graficzny / Graphic design: Tomasz Pawluczuk

Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska / The exhibition was co-financed from the budget of the City of Gdańsk

Wystawa Marka Rogulskiego, pt: Chiralne Domieszkowanie, która jest częścią wystawy Dialekty Modalności, została zrealizowana przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego / Marek Rogulski's exhibition, entitled Chiral Doping, which is part of the Dialekty Modalności exhibition, was realised with the financial support of the Pomeranian Voivodeship


ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY (2024) Cykl wydarzeń - wystaw problemowych sztuki współczesnej, performansy, koncerty Art after psycho-sociology jest nawiązaniem do publikacji Josepha Kosuth'a pt; Art after philosophy z roku 1966, która była manifestem sztuki konceptualnej na świecie - w której postulował aby uczynić jawną - ukrytą naturę kultury, tego, co się z nami dzieje internalizując jej wyraźność (i ponownie czyniąc ją ukrytą ") w celu dokonywania zrozumienia, które jest w ciągłej interakcji i które jest umiejscowione społeczno-historycznie. Aktualne proponowane rozważanie podejmowane jest w kontekście Interakcyjnej teorii sztuki zaproponowanej w roku 2022 w działalności instytutu Cybernetyki Sztuki - w ramach której podkreślone są związki pomiędzy sposobami opisu (rzeczywistości i świata sztuki) a sposobami w jaki dana jednostka wchodzi w interakcję z danym środowiskiem (zarówno w wymiarze lokalnoprzestrzennym jak i intelektualnym).
W roku 2024 planowane są dwa kolejne Wydarzenia cyklu : CZĘŚĆ III i CZĘŚĆ IV projektu badawczo-artystycznego ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY. w formie 3-dmiowych eventów w Instytucie Cybernetyki Sztuki. (poprzednie dwie części odbyły się w roku 2023)

Część IV - Wydarzenie II: ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY: DIALEKTY MODALNOŚCI Brak danych z danego obszaru zagadnienia można potraktować jako informację o anomalii albo o osobliwości. Na przykład gdy zakładamy lub postulujemy, że oto jest sztuka ale... nie znajdujemy nic pewnego, brak nam rzeczowych argumentów i zdefiniowanych jednoznacznie punktów odniesienia. I może to być albo błędne założenie albo błędny opis, albo brak danych. Czy wówczas ów brak danych (informacji) można postrzegać jako informację o innej naturze nurtującego nas problemu? Możliwości łączące to rodzaje możliwości brane pod uwagę przy wymyślaniu sytuacji alternatywnych (logika modalna). Tryby łączące to modalności, które dotyczą tego co może być prawdziwe lub fałszywe (możliwości epistemiczne). Możliwości określa się jako poznawcze i deontyczne: logiczne, metafizyczne, nomologiczne, czasowe.
Coś jest tym czym jest, głównie poprzez to co je ogranicza (poprzez swoją przeszłość i przyszłość) lub inaczej: poprzez dane wyjściowe i wyniki. To czym coś jest - jest określone jakąś siłą przyczynową a nie tym _co aktualnie się dzieje_ w środowisku.[Gulio Tononi] Wypełniamy luki informacyjne (mózg to robi) i na tym nadbudowujemy spiętrzające się domysły i wypełnienia. Wypowiedź w sztuce jest zawsze jakoś konstruowana, ma założenia, elementy składowe itd.. i zasadniczo możemy podejść dwojako do tego zagadnienia. Albo zechcemy niejako obedrzeć owe fasady i nadbudowania (kulturowe) aby móc zobaczyć w które z nich sami jesteśmy bezrefleksyjnie włączeni albo próbować brnąć w strukturę danej nadbudowy aby lepiej poznać sposoby w jakie działamy, gdy stajemy wobec równania z wieloma niewiadomymi. Modalność, może oznaczać: 1.w ontologii: sposób istnienia rzeczy lub zjawisk 2.w logice: stopień pewności sądu 3.w kognitywistyce: stosunek osoby mówiącej do treści jej wypowiedzi 4.w statystyce: wartość cechy występującej w danej grupie najczęściej. W postmoderniźmie i czasie nadprodukcji oraz designu stylistyk (działających niczym syntezatory przetwarzające dźwięk na dowolną barwę i rodzaj instrumentu) wiele wyzwań utraciło moc przemiany. [Boris Grys] Szuka się więc nowych obszarów przemiany. Myśl posthumanistyczna i nowej humanistyki definiuje je często poprzez zdolność do rozpoznania natury ograniczeń. Zmieniają się środki ciężkości społecznej, następuje dywersyfikacja celów i wartości w związku chociażby z rozwojem nowych technologii. To, że coś jest symulowane nie musi być iluzją, może być na własnym poziomie prawdziwe. Idee niefizycznego umysłu w interakcji z umysłem ucieleśnionym oferują swoiste dialekty modalności - odmiany języka uniwersalnego, ale odznaczające się swoistymi cechami charakterystycznymi. To jakby sieć z jednostkami połączeń łączącymi je funkcjonalnie i w ustalonych punktach, choć przez jakiś czas mogącymi pozostawać nieokreślonymi. Jaki rodzaj informacji wynikać może dla rozumienia problemu sztuki z pozyskiwania danych mających sygnaturę nieokreśloności?
Koncepcja: dr Marek Rogulski,

ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY (2024) A series of events - problem exhibitions of contemporary art, performances, concerts Art after psycho-sociology is a reference to the publication by Joseph Kosuth entitled; Art after philosophy from 1966, which was a manifesto of conceptual art in the world - in which he postulated to make visible the hidden nature of culture, of what is happening to us - internalizing its "explicitness" (and making it "hidden" again) in order to making understanding that is in constant interaction and that is socio-historically situated. The current proposed consideration is undertaken in the context of the Interactive Theory of Art proposed in 2022 in the activities of the Cybernetics of Art Institute - in which the connections between the methods of description (of reality and the world of art) are emphasized. ) and the ways in which a given individual interacts with a given environment (both in the local-spatial and intellectual dimension).


Part IV - Event II: ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY: MODALITY DIALECTS The lack of data in a given issue area can be treated as information about an anomaly or a peculiarity. For example, when we assume or postulate that "this is art" but... we find nothing certain, we lack substantive arguments and clearly defined reference points. And it may either be a false assumption, or a false description, or "no data." Can this lack of data (information) then be perceived as information about a different nature of the problem that concerns us? Conjunctive possibilities are the types of possibilities taken into account when coming up with alternative situations (modal logic). Subjunctive moods are modalities that deal with what "could be" true or false (epistemic possibilities). Possibilities are described as cognitive and deontic: logical, metaphysical, nomological, temporal. Something is what it is mainly because of what limits it (through its past and future) or in other words: through its outputs and results. What what something is_ - is determined by some causal force, and not by what is currently happening_ in the environment. [Gulio Tononi] We fill information gaps (the brain does this) and on this we build up the accumulating guesses and "filling". A statement in art is always constructed in some way, has assumptions, components, etc. and we can basically approach this issue in two ways. Or we want to somehow "stripe off" these facades and superstructures (cultural) to be able to see which of them we ourselves are unreflectively included in, or try to "get into" the structure of a given superstructure to better understand the ways in which we act when we are faced with an equation with many unknowns. Modality may mean: 1. in ontology: the way things or phenomena exist 2. in logic: the degree of certainty of a judgment 3. in cognitive science: the attitude of the speaker to the content of his or her statement 4. in statistics: the value of the feature that occurs most often in a given group. In postmodernism and the time of overproduction and design styles (acting like synthesizers transforming sound into any timbre and type of instrument), many challenges have lost their transformative power. [Boris Grys] So we are looking for new areas of transformation. Posthumanist thought and new humanities often define them through the ability to recognize the nature of limitations. Social centers of gravity are changing, goals and values are diversifying, for example due to the development of new technologies. The fact that something is simulated does not have to be an illusion, it can be "real" on its own level. The ideas of the nonphysical mind in interaction with the embodied mind offer specific "modality dialects" - varieties of a universal language, but with specific characteristics. It is like a network with units of connections connecting them functionally and at fixed points, although they may remain undefined for some time. What type of information can result from obtaining data with a signature of indeterminacy for understanding the problem of art?
Concept: dr Marek Rogulski

Informacja o biletach

DIALEKTY MODALNOŚĆI
ART AFTER PSYCHO - SOCIOLOGY

Wystawa zbiorowa sztuki współczesnej, koncerty, performanse
Otwarcie wystawy / opening:
12 października 2024, Sobota /Saturday,
godz19:00–21:00

INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE, UL. KOMANDORSKA 26,
BUDYNEK A i parter budynku B
Czas trwania wystawy / opening hours: 13-14 października 2024,
Niedziela - poniedziałek / Sunday – Monday, godz. 17:00– 20:00
wstęp wolny/ Free entry
Koncert muzyki improwizowanej oraz performans /steerage w trakcie wernisażu
Wystawa jest czwartą częścią projektu artystyczno-badawczego,
pt: Art after psycho-sociology, fundacji TNS

ARTYŚCI / ARTISTS:
Ewa Baniecka, Monika Jenowein – Patyczek, Witosław Czerwonka, Michał Gos, Maria Anna Hauser, Maja Holzinger, Bartek Jarmoliński, Krystian Jarnuszkiewicz i Maria Hołdys, Mario Jeka, Krzysztof Jurecki, Kamil Kusy, Katarzyna Konieczka, Radosław Kobus, Mikołaj Luczyński, HANADI: Faride Nataliia Grytsai, Joanna Gaładyk, Swietłana Krzemińska, Katarzyna Przała / Nailah, Weronika Michalak, Natalia LL, Marek Poźniak, Jan Raczyński, Ewa Rakus, Marek Rogulski, Tomasz Szwelnik, Piotr Wyrwaszewski, Tomasz Zabrocki,

Organizacja / Organisation: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception: dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curator, cooperation: dr Krzysztof Jurecki, Patrycja Ryłko
Koordynacja / Coordinator: dr Krzysztof Jurecki
Współpraca, partnerzy / Cooperation: CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno--Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Redakcja / Redaction: Marek Rogulski, Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
All rights reserved 2024
Projekt graficzny / Graphic design: Tomasz Pawluczuk

Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska / The exhibition was co-financed from the budget of the City of Gdańsk

Wystawa Marka Rogulskiego, pt: Chiralne Domieszkowanie, która jest częścią wystawy Dialekty Modalności, została zrealizowana przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego / Marek Rogulski's exhibition, entitled Chiral Doping, which is part of the Dialekty Modalności exhibition, was realised with the financial support of the Pomeranian Voivodeship
paź 12

sobota, g. 19:00

Gdańsk,
Wstęp wolny