Koncert Diva - arie z repertuaru Marii Callas to spotkanie z wielką operą, z najpiękniejszymi, najpopularniejszymi, a także najtrudniejszymi ariami, które wykonują divy, czyli wielkie gwiazdy sceny operowej. Maria Callas to operowa ikona naszych czasów i podobnie jak Luciano Pavarotti, zaliczana jest do grona najbardziej znanych i rozpoznawanych (nie tylko dla fanów opery) śpiewaków operowych. Możliwości głosowe i umiejętności pozwalały śpiewaczce na wykonywanie wielkich ról operowych kompozytorów światowych, dlatego jej repertuar był ogromny i bardzo różnorodny, a kreacje niezapomniane.
Na koncercie usłyszymy wielkie arie, przede wszystkim z wybranych oper włoskich, ale pojawi się również akcent francuski. Aby ukazać piękno muzyki operowej, jej dramatyzm i artyzm - śpiewaczce i pianistce towarzyszyć będzie przejmujące brzmienie wiolonczeli. Zapraszamy do wspólnego przeżywania i rozkoszowania się pięknem opery!
Program koncertu:1. G. Verdi - aria Aidy z I aktu opery Aida
2. G. Verdi - aria Amelii z III aktu opery Bal maskowy (z wiolonczelą)
3. G. Verdi - Preludio z opery Zbójcy (wiolonczela)
4. G. Verdi - aria Abigail z II aktu opery Nabucco
5. G. Puccini - aria Toski z II aktu opery Tosca
6. C. Saint-Saëns - Łabędź (wiolonczela)
7. U. Giordano - aria Madeleine z III aktu opery Andrea Chénier (z wiolonczelą)
8. G. Verdi - aria Leonory z IV aktu opery Moc przeznaczenia
9. P. Mascagni - Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza (wiolonczela)
10. P. Mascagni - aria Santuzzy z opery Rycerskość wieśniacza
11. G. Puccini - aria Cio-Cio-San z II aktu opery Madama Butterfly
12. G. Bizet - aria Carmen (Habanera) z I aktu opery Carmen (z wiolonczelą)
Wykonawcy:Ewelina Wojciechowska - sopran
Anna Mikolon - fortepian
Anna Sawicka - wiolonczela
Ewelina Wojciechowska
Doktor sztuk muzycznych, śpiewaczka, solistka, sopran, trener głosu, politolog, poetka. Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego - Politologia i Nauki Społeczne, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Debiutowała na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, kreowała m. in. rolę Cześnikowej i Jadwigi Straszny dwór, Halki w Halce S. Moniuszki, Lady Macbeth Macbeth, Abigaille Nabucco G. Verdiego. W repertuarze posiada największe role operowe przeznaczone na sopran dramatyczny (Tosca, Turandot, Abigaille, Lady Macbeth, Aida i inne), a także pieśni, operetki, oratoria, musicale znanych kompozytorów światowych. Wykonała setki koncertów i spektakli. Uczestniczy w koncertach filharmonicznych, prawykonaniach, festiwalach operowych, koncertach organowych, kameralnych w kraju i za granicą. Ważną rolę w repertuarze odgrywają utwory S. Moniuszki - propaguje twórczość kompozytora; rozprawa doktorska poświęcona społecznemu aspektowi jego twórczości na przykładzie opery Halka. Prowadzi zajęcia z emisji, warsztaty dla wszystkich mówiących i śpiewających; uczestniczy w sesjach naukowych, konferencjach, występuje z wykładami popularyzującymi kulturę i sztukę. Od wczesnej młodości pisze m.in. wiersze, eseje, fraszki; interesuje się filozofią, politologią, przemianami kulturowymi, fotografią artystyczną, komponuje.
Anna MikolonPianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka. Kierownik Międzywydziałowej Katedry Akompaniamentu w macierzystej uczelni, nauczyciel dyplomowany SM II st. w Gdańsku-Wrzeszczu. Pianista podczas wielu kursów mistrzowskich, często nagradzana jako akompaniator na konkursach. Konsultant Centrum Edukacji Artystycznej. Autorka 3 monografii. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in. twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, J. Gablenza, H. Pachulskiego, R. Boisdeffre. Prowadzi różnorodną działalność koncertową - kameralną i solową - współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami (1200 koncertów w Polsce, Francji, Austrii, Danii, Czechach, na Litwie, Białorusi i w Rosji). Uczestniczy w sesjach artystyczno-naukowych i festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne - Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, 3 City Piano Days, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska. Kilkakrotnie nagradzana przez Rektora. W 2021 uzyskała odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Anna SawickaUkończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Studiowała wiolonczelę barokową i gambę w Centre de Musique Ancienne Geneve (prof. Philippe Mermoud, prof. Roberto Gini). Uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki barokowej w Krakowie, Lanciano i w Genewie (m. in. w klasach Wielanda Kuijkena, Chiary Banchini, Enrico Gatto). W latach 1986 - 2005 była wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest koncertmistrzem Opery Bałtyckiej i pedagogiem Średniej Szkoły Muzycznej w Gdańsku Wrzeszczu. Koncertuje jako solistka i kameralistka m. in. w Duo i Trio Sopot z Elżbietą Rosińską - akordeon i Małgorzatą Skorupą- skrzypce). Zespół dokonał wielu prawykonań i nagrań utworów współczesnych kompozytorów. Repertuar Anny Sawickiej obejmuje pozycje z wszystkich okresów literatury wiolonczelowej i to od pierwszych utworów, które powstały w połowie XVII w.. Artystka chętnie realizuje linię basso continuo w dziełach barokowych, w tym we wszystkich sonatach skrzypcowych J. S. Bacha ! Ma również w repertuarze wszystkie utwory Fryderyka Chopina z wiolonczelą. Zajmuje się również redakcją utworów wiolonczelowych (wydawnictwo Eufonium) oraz publicystyką (w tym artykuły w wydawnictwach naukowych uczelni muzycznych). Dokonała licznych nagrań płyt CD - np. "Duo Sopot" m. in. z utworami na wiolonczelę solo Egona Wellesza (Chamber Sound), "Akordeonowe Impresje" (DU, "Koncert Gdański" Krzysztofa Olczaka, "Nowe Konstelacje" (AM Gdańsk), utwory wiolonczelowe i kameralne Rene de Boisdeffre (Acte Preble). Czterokrotnie była stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego, otrzymała także stypendium Prezydenta Sopotu. Była kierownikiem artystycznym i prowadziła koncerty "Musica Sacra" w Sopocie, cykl "Koncerty w Centrum Ekumenicznym Sióstr Brygidek w Gdańsku Oliwie" i w Olivia Tower. Od 2011 r. jest współorganizatorem i prelegentem letniego festiwalu "Wieczory Muzyczne u św. Andrzeja Boboli Sopot".