Sala Koncertowa na Ołowiance
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Koncert impresaryjny
Dni Muzyki Nowej - Kronos Quartet
Wydarzenia impresaryjne
KRONOS QUARTET wystąpi w składzie:
David Harrington - skrzypce
John Sherba - skrzypce
Hank Dutt - altówka
Jeffrey Zeigler - wiolonczela
W programie:
Nicole Lizée - Death to Kosmische * Polish premiere
Ram Narayan (arr. Kronos, transc. Ljova) - Raga Mishra Bhairavi: Alap +
Alter Yechiel Karniol (arr. Judith Berkson) - Sim Sholom +
Clint Mansell (arr. David Lang) - Requiem for a Dream Suite (I. Ghosts of a Future Lost, II. Meltdown, III. Lux Aeterna) +
Bryce Dessner - Tenebre * Polish premiere
Omar Souleyman (arr. Jacob Garchik) - La Sidounak Sayyada (I'll Prevent the Hunters from Hunting You) + polska premiera
Ramallah Underground (arr. Jacob Garchik) - Tashweesh *
Michael Gordon - Clouded Yellow *
Traditional (arr. Kronos, transc. Ljova) - Tusen Tankar (A Thousand Thoughts) +
Steve Reich - WTC 9/11 (1. 9/11/01, 2. 2010, 3. WTC)* polska premiera
* napisane dla Kronos Quartet
+ Zaaranżowane dla Kronos Quartet
Powołany do życia w 1973 roku przez Davida Harringtona Kronos Quartet jest bez wątpienia najbardziej znanym kwartetem smyczkowym świata. Specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Liczba utworów skomponowanych przez różnych artystów specjalnie dla grupy sięga już około 600, jednak sekret niezwykłej popularności zespołu tkwi w niemal niespotykanej otwartości stylistycznej. Zainteresowania muzyków obejmują niezwykle rozległe obszary muzycznego świata. Wykonywali i wykonują muzykę eksperymentalną, dawną i antyczną, jazz, tango, meksykański folk, muzykę filmową, wreszcie współpracują z licznymi wykonawcami szeroko rozumianej muzyki popularnej (Tom Waits, David Bowie, Björk, Dave Matthews czy Amon Tobin to tylko niektórzy z nich), szczecin.gazeta.pl.
DNI MUZYKI NOWEJ 2012
To festiwal nawiązujący do wcześniejszych żakowskich projektów: Art rhythmic depot (2005), Avant Festival (2006) i Dni Nowej Muzyki (2002), spadkobierca idei prezentowania twórców spoza mainstreamu, który bez zagłębiania się w pozorne granice stylistyczne przedstawia artystów umiejących przekuć bogactwo tradycji muzycznych na indywidualny język muzyczny. Duży potencjał festiwalu mieści się w szerokim zakresie prezentowanych nurtów: bogaty stylistycznie program umożliwia ukazanie dużo pełniejszego kontekstu współczesnej muzyki, zmusza do spojrzenie na zjawisko dźwięku z wielu perspektyw. W 2002 roku w Żaku wystąpił Wim Mertens, co zaowocowało wydaniem płyty z zarejestrowanym koncertem ("Wim Mertens, Gdansk 9.11.2002"), w 2005 roku gościliśmy m.in. Otomo Yoshihide i Musica Genera, w 2006 roku Trio Marca Ribota, pianistę Matthew Shippa, Trio Joe McPhee, a w 2010 roku: Małgorzatę Walentynowicz, Kwartludium, Piotra Kureka, Raphaela Rogińskiego, islandzką wiolonczelistkę Hildur Gudnadottir oraz duet Talibam!.
Druga edycja Dni Muzyki Nowej (12 - 15.01.2012) jeszcze wyraźniej buduje pomost między tym, co nazywamy współczesną muzyką klasyczną i "neoklasyczną", a eksperymentem i alternatywą. Zobrazują to doskonale dominujące podczas tej edycji instrumenty smyczkowe, przez wielu uznawane już za "muzealne". Artystom goszczącym na festiwalu posłużą do uzmysłowienia nam jak łatwo przełamać stereotypowe postrzeganie pozornie dobrze nam znanych brzmień.
Festiwal otwiera i zamyka najlepsza chyba na świecie reprezentacja otwartych na eksperymenty kwartetów: najbardziej znany polski kwartet - Kwartet Śląski, śmiało konkurujący w opiniach recenzentów z najlepiej chyba rozpoznawanym na świecie - Kronos Quartet. Oba zespoły słyną z nieszablonowego podejścia do tego, co w tym przypadku najlepiej określić mianem materii dźwiękowej, licznych prawykonań utworów pisanych specjalnie dla nich, a także tworzenia nowatorskich technik wykonawczych i - w tym wszystkim - ogromnej wrażliwości. Oba zespoły wprowadzają do repertuaru materiał zupełnie nie kojarzony z klasycznym kwartetem: obok najświeższych kompozycji współczesnych wykonują utwory artystów dla nich intrygujących, a osadzonych nierzadko w popkulturze (Jimi Hendrix, Sigur Ros, Republika).
Takie podejście unaocznia jak umowne podziały wewnątrz muzyki tracą na znaczeniu w praktycznym podejściu. Zmusza nas również do spojrzenie na zjawisko dźwięku z wielu perspektyw. Kolejny gość DMN, Johann Johannsson, zanurzony w islandzkiej kulturze muzycznej zaprezentuje ascetyczne podejście do tzw. "nowej klasyki", okraszone subtelną elektroniką. Małe Instrumenty i Lucky Dragons to składy znane polskiej publiczności z nowatorskiego podejścia do instrumentacji i instrumentów samych w sobie. Zaskakujące aranżacje i jeszcze bardziej zaskakujące źródła dźwięku - w przypadku Małych Instrumentów nadają nowego znaczenia czemuś, co zwykli byliśmy nazywać "zabawkami". W przypadku Lucky Dragons - performatywne tworzenie instrumentów opierających się na działaniu wspólnoty włącza do gry słuchaczy...