Program edukacyjny do wystawy
Autochrom - Triumf Koloru. W 110 rocznicę wynalazku fotografii barwnejW domowych archiwach fotografii Polaków urodzonych jeszcze w początkach lat 80. XX wieku nierzadko dominują czarno-białe odbitki. Podobnie rodzimi artyści wykorzystujący w swojej twórczości fotografie jeszcze niedawno najchętniej stosowali tradycyjne procesy, prowadzące do powstania monochromatycznych zdjęć. Tymczasem kolor w fotografii znany był od pierwszych lat istnienia tego medium. Już wykonywane w latach 40. XIX wieku dagerotypy bywały podmalowywane, spełniając tym samym oczekiwania popularnych odbiorców. Jeszcze pod koniec tamtego stulecia pracowano nad procesami umożliwiającymi uzyskanie kolorowych obrazów fotograficznych. Wiek XX przyniósł ogromny rozkwit w tej dziedzinie - na świecie powstało kilkadziesiąt kolejnych metod prowadzących do uzyskania koloru w fotografii. Paradoksalnie, ich odbiorcami stali się głównie amatorzy, bo reporterzy i artyści konsekwentnie unikali dosłowności barwnych zdjęć. Rewolucja estetycznych tendencji nastała dopiero w latach 70., kiedy to William Eggleston i Stephen Shore pomogli wprowadzić fotograficzny kolor do kanonu sztuki. Od tego czasu barwne fotografie zaczynają dominować w działaniach artystycznych, ilustracji i dokumencie.
Wykład w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku skupi się na najciekawszych momentach historii koloru w fotografii oraz sylwetkach najważniejszych przedstawicieli światowej i polskiej sceny artystycznej. Akcenty będą położone na specyfikę kolorowych zdjęć, ich formalna różnica pociąga bowiem za sobą szereg estetycznych, symbolicznych i interpretacyjnych konsekwencji.
Witold Kanicki (ur. 1979), doktor historii sztuki, adiunkt na Wydziale Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, wykładowca Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu oraz Warszawskiej Szkoły Fotografii. Niezależny krytyk i kurator. Autor kilkudziesięciu tekstów o sztuce i fotografii, publikowanych m.in. na łamach "Kwartalnika Fotografia", "Artluka", "Exitu".
Jego książka pt.
Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej ukazała się nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria w grudniu 2016 roku. W latach 2010-2012 był kuratorem Galerii Fotografii "pf" w Centrum Kultury "Zamek" w Poznaniu. Ślązak zamieszkały w Poznaniu.
Program realizowany przez Dział Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku:
Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Mariola Balińska, Maja Bieńkowska
Patron programu edukacyjnego: AKCJA ANIMA