Wydawnictwo Oskar serdecznie zaprasza na promocję powieści Tomasza Hildebrandta"Druga Polska", która odbędzie się w środę 8 lutego o godz. 19.00 w Rock Cafe - Muzeum Polskiego Rocka, przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku. Spotkanie poprowadzą: nieodrodne dziecię Kociewia i Kaszub, performer Paweł Konjo Konnak oraz Tomasz Żuroch Piechowski z Wydawnictwa Oskar. Fragmenty powieści przeczyta aktor, pisarz, człowiek rozlicznych talentów Bogdan Gorczyca.
W promocji weźmie udział autor książki, Nergal Literatury Polskiej - Tomasz Hildebrandt - przez nielicznych ubóstwiany, przez wielu odsądzany od czci i wiary. Wszelkiej wiary. Świat według Hildebrandta nie jest miejscem zbyt przyjaznym, nie ma w nim nadziei. Ale czy na pewno? Na to i inne pytania będziemy usiłowali uzyskać odpowiedź półżartem i całkiem serio!
* * *
Parodia, satyra, groteska? Tytuł powieści to do pewnego stopnia parafraza rządowego hasła budowy drugiej Irlandii - kraju, który nie istnieje w inny sposób, niż jako postulat, wyobrażenie, czy mit. Autor bez cienia zażenowania wydobywa z ukrycia najgorsze cechy ludzkie, zrywa obłudne maski z twarzy polityków i kleru, nie bojąc się odwołań do postaci i wydarzeń rzeczywistych. W ten sposób obnaża mechanizmy władzy. Politycy, księża i spece od promocji wspólnie kreują fałszywy obraz świata przeznaczony na potrzeby "ciemnego ludu". Jednak nie rządzą w imieniu ludu, tylko nim zarządzają.
Hildebrandta interesuje także problem emigracji pojmowanej jako ucieczka od skrzeczącej codzienności, naszego "tu i teraz". Czy niedostępne góry Szkocji mogą stać się nowym miejscem schronienia? Nadzieja na lepsze życie przyciąga ludzi, między którymi pojawia się spór o nową wizję człowieka i społeczeństwa. jednak w ostatecznym rozrachunku w świecie według Hildebrandta nie ma nadziei: silniejszy musi zwyciężyć.
Kolejnym tematem przewodnim powieści jest wiara, nie tylko w znaczeniu religijnym. Wiara w drugą... Irlandię? Polskę? Wierzyć karzą nam wszelkiej maści oszuści, począwszy od producentów proszków do prania, a kończąc na analitykach finansowych. Najważniejsi ludzie w państwie bez skrupułów fabrykują cud, byle tylko odwrócić uwagę od walącego się wokoło świata. Po co nam fakty, jeśli możemy żyć w iluzji?
* * *
"Druga Polska" porusza przede wszystkim kwestię emigracji sprowadzonej do samej idei ucieczki i poszukiwania lepszego świata. Tytuł jest w pewnym sensie parafrazą rządowego hasła budowy drugiej Irlandii, bo nigdy nie będzie żadnej Drugiej Irlandii, a próba stworzenia czegoś nowego, kończy się nieuchronnym powstaniem kolejnej Polski, ze wszystkim tym, co w niej najgorsze.
W "Drugiej Polsce" rozważana jest problematyka poszukiwania: tożsamości indywidualnej i zbiorowej, lepszego życia, szczęścia, alternatywnej drogi. Akcja książki umieszczona została za granicą, w szkockich górach, gdzie pewien człowiek odnalazł swój nowy dom, z dala od świata, społeczeństwa i ludzi. Niestety nie da się uciec; nasze koszmary dopadają nas wszędzie. Pustelnia stanie się miejscem spełnienia marzeń dla uciekinierów albo tych, którzy marzą o ucieczce, o innym świecie. Sensacja przyciągnie też ludzi poszukujących zbawienia, a przede wszystkim liczących na cud, bo wszyscy bohaterowie powieści w jakiś sposób wierzą w cud. Właśnie wiara staje się kolejnym problemem książki, zarówno w znaczeniu religijnym, jak i w każdym innym potocznie używanym kontekście, bo wiara w naszym świecie wciąż zajmuje miejsce faktów.
Na podstawie losów bohaterów indywidualnych i zbiorowych, autor stara się odpowiedzieć na szereg istotnych pytań: czy zmiana jest możliwa, czy ucieczka ma sens, dlaczego, zamiast realnych odpowiedzi, wybieramy te irracjonalne, czy żyjemy w jakimkolwiek celu? Bohaterowie powieści reprezentują pewne postawy odpowiadające skonfliktowanym stronom dyskursu politycznego i społecznego, który nas otacza: postawa indywidualistyczna, symbolizująca wyalienowanie jednostki ze społeczeństwa, radykalna, symbolizująca walkę z systemem i pragnienie zmian, oraz tradycjonalistyczna, reakcyjna, negująca jakiekolwiek inne drogi, niż te już obrane. W "Drugiej Polsce" następuje bezpośrednia konfrontacja tych stanowisk.
Powieść wkracza też w mechanizmy władzy. Przedstawia wątki polityków i księży, którzy wspólnie kreują obraz świata przeznaczony dla mas. Nie rządzą w imieniu ludu, ale zarządzają tym ludem. To środowiska polityczne i kościelne, przeplatane wielkim biznesem, byłyby głównymi przegranymi nowego świata, więc jakakolwiek alternatywa jest przez nie jawnie zwalczana. Demokracja okazuje się ustrojem, w którym liczy się tylko większość i siła, reszta zostaje stłamszona albo pozostaje niema
Proszę państwa, oto w Tczewie, nie bardzo podłym mieście, narodził się Nergal literatury polskiej! - Tomasz Żuroch Piechowski
[...] oto znalazł się współczesny polski Emil Zola, który parę łych dodatkowo zaczerpnął z literatury socrealistycznej, żeby pokazać potworność kapitalizmu, zmitologizowanego przez nas i upragnionego Zachodu. - Jacek Kamiński, Lampa.
Jako prozaik przeszedł Hilebrandt szkołę Hemingwaya i Faulknera, z polskich pisarzy zaś Hłaski i Stasiuka, ale tego Stasiuka z czasów debiutanckich z brutalnych Murów Hebronu. Na język autara [...] mogło mieć też wpływ kino bandyckie w wykonaniu Pasikowskiego. - Artur Nowaczewski, Topos