Sound system to zjawisko sięgające korzeniami Jamajki lat '60 ubiegłego wieku, kiedy to mobilne, często prowizoryczne systemy nagłośnieniowe dostarczały rozrywki ludziom z ubogich dzielnic Kingston. Towarzysząc narodzinom muzyki ska i kolejnych mutacji karaibskiej muzyki, jak reggae i dancehall, z czasem sound systemy przestały być jedynie rozrywką, a stały się ważnym zjawiskiem społecznym, głosem politycznym oraz bezprecedensowym elementem kulturotwórczym.
Najlepsze i najpopularniejsze sound systemy wyłaniane były tradycyjnie podczas tzw. sound clashy, podczas których na jednym parkiecie grało na przemian 2 lub więcej sound systemów. Publika owacjami wybierała ten, który tej nocy mocniej brzmiał, miał lepszy kontakt z publicznością, a przede wszystkim grał lepsze utwory. Wraz z emigrantami idea sound systemu przepłynęła do Wielkiej Brytanii, skąd od lat skutecznie zaraża resztę kontynentu. Kilka lat temu zjawisko przywędrowało także do Polski, m.in. za sprawą trójmiejskiego Pandadread Sound System.
Sound & Disco-Tec Operators:
- Do It Sound
- Pandadread Sound System
Top Ranking Dee-jay's:
- Lightman I
- Mic Liper
- DHS
Mr. Big Trombone:
Kaspa Isaac [puzon]
Piątek, 10.04.2015, godz. 22:00
KSA Protokultura, Gdańsk, ul. Niterów 29b
Wsparcie: 15 zł
--------------------------------------------------------
Formuła sesji sound systemowej zdecydowanie różni się od koncertu, czy imprezy klubowej i w osobach postronnych często wywołuje dysonans związany z wymykaniem się znanym kategoriom muzycznej rozrywki. W trakcie sesji, trwającej nawet do 8 godzin, szczególnie ważne jest ciągłe budowanie nastroju i utrzymywanie kontaktu z publicznością. Prezentowane utwory grane są często w kilku różnych, często unikalnych, niepublikowanych (dubplates) lub dedykowanych danemu sound systemowi (specials) wersjach, także instrumentalnych, które przetwarzane na bieżąco przy pomocy efektów dźwiękowych stają się akompaniamentem pod śpiew lub melodeklamacje wokalistów.
Rozwój sceny sound systemowej w naszym kraju nabiera tempa z każdym rokiem. Świadczy o tym rosnąca liczba sound systemów, producentów szanowanych na arenie międzynarodowej, festiwale i imprezy z udziałem uznanych artystów. Nie zmienia to jednak faktu, że scena i wydarzenia z nią związane są zjawiskiem niszowym i niezależnym, działalność w formie wydarzeń kulturalno - rozrywkowych zauważalna jest głównie w dużych ośrodkach miejskich jak Warszawa, Kraków czy na Wybrzeżu.
Na fali tego rozkwitu kultura sound systemowa dotarła również do mniejszych ośrodków miejskich i wiejskich, na terenie których działa spora liczba znamienitych sound -manów, którzy nie zawsze mają możliwość dotarcia bezpośrednio do większej liczby słuchaczy.
W związku z tym nadchodząca edycja Dub Mass będzie miała na celu promocję młodego pokolenia, które sumiennie niesie swój przekaz, czasem nie dla wszystkich zrozumiałej treści za pomocą melodeklamacji i zaśpiewek w rytm muzyki generowanej przez potężne głośniki sound systemu. Wiosenna sesja będzie oryginalna w swojej formie hołdu dla artystów i producentów tworzących muzykę reggae w latach 80tych. Dancehall, Rub A Dub, Raggamuffin to style muzyczne charakterystyczne dla produkcji z przed dwóch dekad i dominujące w selekcji naszych gości z Do It Sound. Pandadread Sound System specjalnie na tą okazję wyselekcjonuje utwory utrzymane w duchu potańcówek reggae sprzed 30 lat. Ciśnienie na parkiecie podbiją królowie mikrofonów Mic Liper i Lightman I przy akompaniamencie puzonisty Kaspa Issac.
Wiosenną porą natura budzi się do życia, więc przybywajcie tłumnie na tą unikatową sesję rozbudzić się po ciężkiej i mrocznej zimie. Przebudzenie będzie miało miejsce w Klubie Sztuki Alternatywnej "PROTOKULTURA" na terenie Stoczni Gdańskiej dnia 10 kwietnia 2015 roku.
Wszystkich kochających bas pulsujący w żyłach, serdecznie zapraszamy!
facebook event:
https://www.facebook.com/events/652453021526354/