Dub Mass XXIII
Wystąpią:
- Nucleus Roots (Paul Lush + Simon Dan / Manchester, UK)
- Junior Stress (Love Sen-C Music / Lublin)
- Lucadread (Dankali Records / Foggia, IT)
- Pandadread Sound System (Trójmiasto)
- Forward Ever (Dub Reaktion / Manchester, UK)folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście
Data: 26.02.2016, piątek
Miejsce: Klub Sztuki Alternatywnej Protokultura
Gdańsk Stocznia, ul. Niterów 29b
Start: 22:00
Wsparcie: 20 zł (osoby bezrobotne z aktualnym papierem z PUP - 10 zł)
Więcej informacji i dyskusje: https://www.facebook.com/events/550938668395365/
---------------------------------------------------
"Swoje pierwsze spotkanie z sound systemami zapamiętam na całe życie. To było we wschodnim Londynie. W jakimś starym magazynie stały na przeciw siebie The Disciples i Iration Steppas. Wewnątrz nie było światła oprocz jednej żarówki nad każdym z soundsystemów, było około 50 osób i nikt nie klaskał... wszystko to było kompletnie nowe dla mnie. Wywodzę się z klimatów noisowo-punkowofreejazzowych, ale to co zobaczyłem było bardzo radykalne - zero show scenicznego, brak udziału publiki, tylko raczej coś na kształt hołdu czy wręcz wiary w dźwięk i totalne zaabsorbowanie częstotliwościami. Dla mnie to było niesamowite. [...] Myślę, że bas uzależnia - natężenie dźwięku uzależnia. Nie mam na myśli bezmyślnego "daj głośniej!", ale dosłownie robi mi to dobrze duchowo. Przesuwanie organów wewnętrznych przy pomocy basu może być prawdziwie terapeutyczne. To coś niesamowitego, kultura soundsystemowa. Jestem szczerze zaskoczony, ze nie ma ona większej publiczności..."- Kevin Martin (The Bug, King Midas Sound, GOD, Ice, Techno Animal, Godflesh, Curse of the Golden Vampire)
Sound system to zjawisko sięgające korzeniami Jamajki lat '60 ubiegłego wieku, kiedy to mobilne, często prowizoryczne systemy nagłośnieniowe dostarczały rozrywki ludziom z ubogich dzielnic Kingston. Towarzysząc narodzinom muzyki ska i kolejnych mutacji karaibskiej muzyki, jak reggae i dancehall, z czasem sound systemy przestały być jedynie rozrywką, a stały się ważnym zjawiskiem społecznym, głosem politycznym oraz bezprecedensowym elementem kulturotwórczym. Najlepsze i najpopularniejsze sound systemy wyłaniane były tradycyjnie podczas tzw. sound clashy, podczas których na jednym parkiecie grało na przemian 2 lub więcej sound systemów. Publika owacjami wybierała ten, który tej nocy mocniej brzmiał, miał lepszy kontakt z publicznością, a przede wszystkim grał lepsze utwory.
Wraz z emigrantami idea sound systemu przepłynęła do Wielkiej Brytanii, skąd od lat skutecznie zaraża resztę kontynentu. Kilka lat temu zjawisko przywędrowało także do Polski, m.in. za sprawą trójmiejskiego Pandadread Sound System.
Formuła sesji sound systemowej zdecydowanie różni się od koncertu, czy imprezy klubowej i w osobach postronnych często wywołuje dysonans związany z wymykaniem się znanym kategoriom muzycznej rozrywki. W trakcie sesji, trwającej nawet do 8 godzin, szczególnie ważne jest ciągłe budowanie nastroju i utrzymywanie kontaktu z publicznością. Prezentowane utwory grane są często w kilku różnych, często unikalnych, niepublikowanych (dubplates) lub dedykowanych danemu sound systemowi (specials) wersjach, także instrumentalnych, które przetwarzane na bieżąco przy pomocy efektów dźwiękowych stają się akompaniamentem pod śpiew lub melodeklamacje wokalistów.
Najbliższą okazję uczestniczenia w sesji sound systemowej w Trójmieście będą miały osoby, które w nocy z 26 na 27 lutego 2016 odwiedzą postindustrialne wnętrze Klubu Sztuki Alternatywnej "Protokultura" znajdującego się na terenach byłej Stoczni Gdańskiej (ul. Niterów 29b). Wszystkich zainteresowanych zjawiskiem oraz ciekawych uczucia basu pulsującego w żyłach, serdecznie na nią zapraszamy.
NUCLEUS ROOTS zrodziło się w 1995 roku z idei Paula Lush-a utworzenia studia nagraniowego skupiającego wokół siebie utalentowanych muzyków i wokalistów reggae z Manchesteru. Pomysł zaskoczył i studio szybko rozbudowywało się, stając się drugim domem dla wielu lokalnych artystów. Konsekwencją tej idei było także stworzenie pod szyldem Nucleus Roots platformy koncertowej. W 1996 roku, na bazie popularnego w tamtym czasie w UK zespołu punkowego - Community Charge, uformował się oryginalny, 10 osobowy skład zespołu. Rozpoznawalni w brytyjskim undergroundzie i na scenie roots reggae muzycy, serią dobrych koncertów, szybko zbudowali sobie liczną grupę fanów i szacunek dubowych sound systemów w całej Wielkiej Brytanii. Ich styl porównywano nawet do legendarnego Joe Gibbsa.
Jesienią 1998 roku Nucleus Roots dostali propozycję wspólnej trasy z sound systemem z Leeds - Iration Steppas. Jako, że scena była zbyt mała dla całego bandu, zmienili formułę koncertową na bardziej elastyczną - w trasę pojechał basista P Lush, klawiszowiec P Tech i... sprzęt studyjny, za którym stanął jeden z byłych muzyków Community Charge - Johno, znany także jako Dub Dadda (aktualnie etatowy wokalista Zion Train). Formuła sprawdziła się na tyle dobrze, że Nucleus Roots w różnym składzie zaczęli intensywnie koncertować w Wielkiej Brytanii i po kontynencie. W 1999 roku zostali zaproszeni na festiwal Glastonbury, po którym okrzyknięto ich "najlepszym wschodzącym undergroundowym wykonawcą roku". Na Glastonbury wracali przez kolejne 5 lat z rzędu, dając pełne dubowego kunsztu koncerty.
Gęsto koncertując na początku XXI wieku, Nucleus Roots nadal był aktywnym projektem studyjnym. Swoje charakterystyczne brzmienie realizowane wg hasła "digital vibration inna old school inspiration" zarejestrowali na pięciu, klasycznych już albumach długogrających, kilku singlach oraz wielu ekskluzywnych dubplates i specials nagrywanych dla sound systemów, jak Aba Shanti-I (legendarny "Deep Roots" z Donem Hartleyem) czy Iration Steppas (m.in. "Jah Rule" i "My King"). Wydawnictwa Nucleus Roots, począwszy od debiutanckiego "brązowego" albumu z 2000 roku, były zgodnie z ideą leżącą u podstaw powstania studia, dokumentacją związanych ze studiem talentów. Na albumie "Heart of the matter" z 2004 roku usłyszeć można aż 9 wokalistów, a wśród nich Mosesa, Country Culture, Simona Dana, Ossie Gada, Dona Hartley'a, Desnya i Stix Dana. Nucleus Roots współpracowali też z wieloma uznanymi na scenie reggae postaciami, jak Twinkle Brothers, Misty in Roots, Dub Syndicate, Jah Shaka, Mykal Rose (Black Uhuru), Fred Locks, Half Pint, Aba Shanti-I, YT, Stikki Tantafari, Zion Train, Brother Culture, Trevor Roots czy Ossie Gad.
Po 20 latach od powstania, Nucleus Roots wciąż szerzą cyfrowe wibracje inspirowane starą szkołą wśród kolejnego pokolenia słuchaczy. Po kilkuletniej przerwie od wydania pamiętnych albumów, wrócili z serią nowych płyt winylowych, tradycyjnie wydanych własnym sumptem. Wciąż cieszą się zasłużonym uznaniem w Wielkiej Brytani i poza granicami, będąc żywą legendą manchesterskiej sceny reggae.
Nucleus Roots po raz pierwszy pojawili się w Polsce w czerwcu 2003. Potem kilkukrotnie wracali nad Wisłę grać trasy klubowe i festiwale (m.in. Gliwice 2004, Ostróda 2005, Chocianów 2006). Niewątpliwie wryli się w pamięć polskich słuchaczy, dając za każdym razem dubowy show na bardzo wysokim poziomie. Zostawili także swój ślad na płytach Vavamuffin i Activatora Mario Dziurexa z Joint Venture Sound System. Po dekadzie wracają do Polski na zaproszenie Pandadread Sound System, by obudzić dobre wspomnienia u starszych słuchaczy i zarazić młodszych. W ramach XXIII edycji sound systemowej sesji Dub Mass w Gdańsku, Nucleus Roots wystąpią w dwuosobowym live-act'cie: producent Paul Lush i wokalista Simon Dan.
Albumy:
"Nucleus Roots" Nucleus Roots Music CD 2000
"Nucleus Roots In Dub" Nucleus Roots Music CD 2001
"Universal Love - Volume 2" Nucleus Roots Music CD 2002
"Heart Of The Matter - Volume 3" Nucleus Roots Music CD 2004
"Heart Of Dub" Hammerbass CD 2006
Single:
"Jah Rule / Let There Be Light" Nucleus Roots Music 10" 2003
"Irie Meditation / Step It Up Rasta" Universal Egg 10" 2007
"World In Danger" Nucleus Roots Music 7" 2013
"No Place" Nucleus Roots Music 7" 2013
"Feel It" Nucleus Roots Music 7" 2013
"Deep Roots" Partial Records 10" 2013
"Hail Up The Sound Man" Nucleus Roots Music 7" 2014
"Blood Of Kings" Nucleus Roots Music 7" 2014
"Happy" Nucleus Roots Music DIGITAL 2014
"Why We Suffer" Nucleus Roots Music 7" 2015
Kompilacje, remixy i gościnne produkcje:
Headmix - "Remixed" Headmix Collective CD 2002
Various - "Dub Solidarity" Dubhead LP/CD 2003
Various - "Activator Mario Dziurex Remixy" Rockers Publishing CASS/CD 2003/2006
Various - "A New Breed Of Dub IV" Dubhead CD 2004
Vavamuffin - "Dubang!" Karrot Kommando LP/CD 2006
Various - "Roots Of Dub Funk 6 (Variations On A Dub Theme)" Tanty Records CD 2007
Various - "Dub Anthology" Wagram Music CD 2007
Various - "Grounded" Solid Earth CD 2007
Evergreen, Landlord & Ruckspin - "Righteous" Reggae Roast 12" 2011
Various - "The Lost Books Of Dub (Chapter 3)" Dub Iration DIGITAL 2012
YT - "Revolution Time" Renegade Masters, Sativa Records UK LP/CD 2012
Oficjalne linki:
https://nucleusroots.co.ukhttps://nucleusroots.bandcamp.comhttps://soundcloud.com/nucleus-rootshttps://www.facebook.com/nucleus.roots
JUNIOR STRESS to wokalista praktycznie od urodzenia związany z jednym z najstarszych polskich soundsystemów - lubelskim Love Sen-C Music. Po mikrofon sięgnął już w podstawówce, dzięki czemu dzisiaj określany jest mianem najmłodszego weterana na polskiej scenie reggae. Ilość występów przez ostatnie 20 lat, tych solowych, z rodzimym sound systemem LSM, gościnnych i ze swoimi zespołami Geto Blasta i Sun El Band, jest niepoliczalna. Równie aktywne jest jego alterego - Jurek Dress, który z 27Pablo i resztą ekipy Dancehall Masak-rah propaguje muzykę dancehall na falach radia Kampus, cyklicznych imprezach w Warszawie i wyjazdowych występach.
Jr Stress ma na swoim koncie całkiem pokaźną dyskografię. Zaczynając od urodzinowego demo Propaganja (2003) i demówki Geto Blasta "Live inna studio" (2005), przez winylowe single: 7" "Korupcja" z Kadubrą (2004/), 12" "Otwórz swe oczy" z Ras Lutą i Echo_TM (2006), 7" "Kiedy Nie Mysle O Niczym" (2006), 7" "You Are" z Lilu (2008) i 12" "Czasem myślę sobie" z Geto Blasta (2008), bootlegi i mixtape'y: "Witamy w Polsce" (2006), "Moje Roots" (2007) , "Płyta nienagrana" (2007), "Bootleg" (2010), aż po trzy solowe studyjne albumy - 'L.S.M.' (2009), 'Dzięki' (2012) oraz ''Sound Systemowej Sceny Syn' (2014). Listę uzupełnia pokaźna ilość kooperacji z niemal całą czołówką polskiej sceny reggae/dancehall i hip hop (m.in. Składanki "Polski Ogień", "Biba", "Bless Ya Riddim", EastWestRockers "Ciężkie czasy", NaturalDreadKillaz "Naturalnie", TabulaRasa "NiczEgo", Jah Free "Pillar of Salt", "Kodex 3" i wiele innych) oraz co najmniej 12 wideoklipów z udziałem Juniora.
Jego albumy, a przede wszystkim żywiołowe występy sceniczne są bardzo dobrze odbierane przez fanów i recenzentów. W swojej muzyce Junior Stress sprawnie porusza się między reggae, dancehallem i hip-hopem, spajając całość swoim rozpoznawalnym wokalem. Generalizując, jego teksty traktują o życiu - z tym, że równie dobrze odnajduje się w tematach imprezowych, społecznie zaangażowanych, jak i osobistych. Nie boi się dzielić w nich swoją duchowością i filozoficznymi przemyśleniami, często podkreśla swój lokalny patriotyzm i w oryginalny sposób wyznaje uczucia.
Junior Stress z każdym kolejnym wydawnictwem udowadnia, że ze swoją muzyką i niebanalnymi tekstami wciąż kroczy naprzód.
XXIII Dub Mass nie będzie typowym showcase Juniora Stressa, ale całonocną sesją z dubowym sound systemem, podczas której wokaliści improwizować będą na instrumentalnych wersjach utworów granych przez selektorów.
https://www.facebook.com/juniorstresshttps://www.karrot.pl/jrstresshttps://www.juniorstress.org
LUCADREAD występuje na scenie od 2001 roku. Najpierw jako klawiszowiec i wokalista popularnej we Włoszech grupy "Dread Ina Babylon", później z zespołem Maga Dog, z którym nagrał także dwa albumy. Od 2005 roku zajmuje się produkcją i wydawaniem pod szyldem Dankali Records autorskiej muzyki. Muzyka Lucadread to nowocześnie brzmiące reggae ze świadomym przekazem Rastafari i dubowe utwory instrumentalne z klasycznym brzmieniem melodyki.
https://www.facebook.com/lucadreaderhttps://www.facebook.com/dankalirecords
Karl FORWARD EVER to kolekcjoner, selektor i promotor muzyki reggae z Manchesteru, ze szczególnym upodobaniem do surowych brzmień roots i dub. Jako współorganizator i rezydent cykli imprez Dub Reaktion i Dub Jam w Manchesterze, miał sposobność współpracy z czołówką brytyjskiej sceny sound systemowej. Jego kolekcja zawiera wiele ukrytych skarbów i zapomnianych hitów, a także wiele dedykowanych sound systemom dubplates.
https://www.facebook.com/forwardeverhttps://www.facebook.com/dubreaktion
PANDADREAD SOUND SYSTEM to dwunastokilowatowa tuba propagandowa, skupiająca wokół siebie selektorów i wokalistów z Trójmiasta i okolic. Operatorzy sound systemu bratrat i DHS, czerpiąc pełnymi garściami z tradycji muzyki jamajskiej, w swojej selekcji eksperymentują z jej współczesnymi, elektronicznymi wcieleniami. Przez ponad 10 lat aktywności na polskiej scenie reggae, animując lokalnie cykliczne sesje (m.in. Dub Sesja, Dub Mass i Dub Club Trójmiasto), trójmiejski kolektyw dorobił się wiernej publiki i opinii najlepszej selekcji dub na Pomorzu.
Śladem jamajskich i brytyjskich sound systemów, zbudowali i odpalili latem 2009 roku własne, nastawione na skuteczność w niskich częstotliwościach nagłośnienie, stając się pierwszym dubowym Sound Systemem na północ od stolicy. Rytm, wolność i bezkompromisowa kontestacja systemowego aparatu przemocy są przesłaniem, które wyraźnie bije z przemyślanego doboru prezentowanych przez Pandadread Sound System utworów, wzywając do tańca, świadomości oraz dobrej zabawy w każdym momencie życia.
https://pandadread.reggaenet.plO ciepły, bezkrwawy posiłek dodający sił w tańcu zadba jak zwykle ekipa Oczu Zielonych Od Warzyw:
https://www.facebook.com/oczyzieloneodwarzywhttps://www.oczyzieloneodwarzyw.blogspot.comWspółpraca i patronaty:
https://www.trojmiasto.plhttps://www.blackgoodies.comhttps://www.toksyna.fmhttps://www.oczyzieloneodwarzyw.blogspot.comhttps://www.karrot.plhttps://www.tribe84records.comhttps://www.protokultura.plhttps://www.riddim.plhttps://www.dubmassive.orghttps://www.reggaenet.pl