Organizator: Zespół do spraw Jakości Kształcenia Wydziału Biologii UG
Patronat: Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego, Dziekan Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego
Patronat honorowy: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wydział Biologii UG, ul. Wita Stwosza 59, 80-308 Gdańsk, Auditorium Biologicum
Konferencja adresowana jest do nauczycieli akademickich i doktorantów, członków uczelnianych zespołów ds. jakości kształcenia oraz wszystkich zainteresowanych problemami dydaktyki akademickiej. Celem konferencji jest stworzenie możliwości wymiany wiedzy i doświadczenia kadry akademickiej w zakresie kształcenia oraz podjęcie dyskusji o najbardziej aktualnych i wymagających rozwiązania problemach związanych z kulturą jakości w polskich uczelniach.
REJESTRACJA OTWARTA!Serdecznie zapraszamy doktorantów oraz nauczycieli akademickich wszystkich dziedzin! Zgłoszenia na Konferencję przyjmujemy do 28 lutego 2014.
Należy wypełnić i wysłać formularz zgłoszenia, który znajduje się
TUTAJ.PROGRAM II KONFERENCJI DYDAKTYCZNEJ WYDZIAŁU BIOLOGII
28 marca 2014
[wszystkie spotkania odbywają się w Auditorium Biologicum]
Pobierz program.
8.00 - 8.40 - Rejestracja uczestników (hol Wydziału Biologii)
8.40 - Uroczyste otwarcie Konferencji: Prorektor ds. Kształcenia, dr hab. prof. UG Anna Machnikowska, Dziekan Wydziału Biologii UG, prof. dr hab. Dariusz Szlachetko
SESJA WYKŁADOWA I
(prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, czas wystąpień uwzględnia możliwość zadawania pytań i dyskusję)
9.00 - 10.00 - dr inż. Jan Zych - Zakład Studiów nad Bezpieczeństwem, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, UAM Poznań.
"KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI W OPARCIU O GRY"
Główna ścieżka rozwoju systemów kształcenia charakteryzuje się odejściem od nauczania werbalnego na rzecz kształcenia multimedialnego, spersonifikowanego, on-line, interaktywnego, wspomaganego symulatorami, a szczególności grami. Zaczyna odchodzić do lamusa era wykładów ex cathedra. Nie oznacza to rezygnacji z wykładowcy, wręcz przeciwnie - rola wykładowcy, moderatora, mistrza nabiera większego znaczenia niż dotychczas. Tłem prezentacji jest interaktywna gra poważna LEGION (ang. serious game) z elementami symulacji, z case-em dotyczącym katastrofy ekologicznej. Istotą prezentacji nie jest jednak gra czy granie, istotą prezentacji jest pokazanie w jaki sposób kształtuje się unikatowe kompetencje poprzez wykorzystanie mechanizmów growych.
10.10 - 11.40 - dr Michał Mochocki, Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej, UKW Bydgoszcz
oraz dr hab. inż. Mikołaj Morzy, Wydział Informatyki Politechniki Poznańskiej, Poznań
"GAMIFIKACJA ZAJĘĆ AKADEMICKICH: KURS JAKO GRA"
Gamifikacja przedmiotów kursowych na przykładach zajęć prowadzonych w Bydgoszczy i Poznaniu. Jak zaprojektować kurs, aby stworzyć przestrzeń edukacyjną działającą jak gra i zachęcającą studentów do strategicznego podejścia? Jak zwiększyć zaangażowanie, efektywność i pozytywne nastawienie studentów do procesu uczenia się? Porażki i sukcesy prowadzących zajęcia zgrywalizowane. Opinie studentów. Wykłady w formie "case study".
PRZERWA KAWOWA - 11.40 - 12.00
IDEATORIUM
(prowadzący: dr inż. Jan Zych)
12.00 - 13.00 - Krótkie prezentacje uczestników Konferencji
Ideatorium to forum służące wymianie doświadczeń, pomysłów i poglądów dotyczących kształcenia akademickiego przez uczestników Konferencji.
Seria krótkich (3-minutowych) prezentacji typu "elevator pitch". Zgłoszenia do Ideatorium przyjmowane są do 28 lutego 2014. O przyjęciu zgłoszenia decyduje organizator na podstawie oceny merytorycznej abstraktu wystąpienia.
PRZERWA NA LUNCH (Akwarium Wydziału Biologii) - 13.00 - 13.45
DEBATY
(prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, debaty polegają na wymianie poglądów na zaproponowane tematy oraz zdawaniu pytań przez uczestników i odpowiedziach ekspertów)
13.45 - 14.30 - 100 pytań do... eksperta. W roli ekspertów: dr Maciej Barczewski,
Katedra Prawa Międzynarodowego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Kamil Śliwowski, koordynator Creative Commons Polska.
Odpowiedzialne korzystanie z zasobów Internetu przy tworzeniu prezentacji multimedialnych oraz materiałów dla studentów. Wolne licencje. Dzielenie się materiałami źródłowymi ze studentami. Powielanie i rozpowszechnianie fragmentów podręczników. Plagiat: definicja, zakres odpowiedzialności studenta i opiekuna.
14.30 - 15.30 - "Testomania". Debata o sposobach egzaminowania w kontekście weryfikacji efektów kształcenia.
Forma egzaminu a efekty kształcenia. Wady i zalety testów pisemnych zamkniętych i otwartych, praktycznych, ustnych, z wyposażeniem. Problem oceny zadań testowych otwartych (problemowych) i ustnych. Wady i zalety egzaminu umożliwiającego korzystanie ze źródeł.
PRZERWA KAWOWA - 15.30 - 15.45
SESJA WYKŁADOWA II
(prowadzący: dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, czas wystąpień uwzględnia możliwość zadawania pytań i dyskusję)
15.45 - 16.45 - dr Eliza Rybska, Pracownia Dydaktyki Biologii i Przyrody, Wydział Biologii, UAM Poznań.
STRATEGIA WYPRZEDZAJĄCA. METODA "QUESTIONING THE AUTHOR" (QTA).
Istotą kształcenia wyprzedzającego jest aktywne organizowanie wiedzy w procesie samodzielnego zbierania informacji, ich przetwarzania i wykorzystywania. Zajęcia składać się będą z 4 etapów opisywanych w skrócie jako APSE. A - aktywacja, P - przetwarzanie, S - systematyzacja i E - ewaluacja. Strategia ta opiera się na odwróceniu ról, w którym student staje się odpowiedzialny za własne kształcenie. Dzięki jej zastosowaniu studenci maja możliwość zdobycia także dodatkowych kompetencji takich jak umiejętność pracy zespołowej.Metoda "Questioning the author" (QtA) to metoda modelowania dialogów w grupie seminaryjnej / wykładowej / ćwiczeniowej. Pytania QtA weryfikują rozumienie zjawisk, pomagają w odkrywaniu ich znaczenia, dążeniu do rozumienia procesu, a tym samym rozwijają myślenie. Co ważne, metoda QtA nie deprecjonuje błędów, daje studentom prawo do błędu, a błędna odpowiedź studenta jest cenna dla nauczyciela, gdyż stanowi punkt wyjścia do dyskusji. Studenci podkreślają, że na zajęciach prowadzonych tą metodą nie boją się pytać. Z przeprowadzonych badań wynika, że wśród uczestników zdecydowanie wzrosły umiejętności analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
16.45 - 17.45 - dr hab. prof. UG Joanna Mytnik-Ejsmont, dr Wojciech Glac - Wydział Biologii, UG Gdańsk.
"Wy, którzy umiecie uczyć, uczcie. Wy, którzy nie umiecie, wykładajcie" czyli niestandardowy wykład standardowy oraz standardowy wykład niestandardowy.
PODSUMOWANIE KONFERENCJI - 17.45 - 18.00
Prowadzący poszczególne sesje prezentują wnioski, uwagi, rekomendacje. Wręczenie zaświadczeń uczestnictwa. Zamknięcie konferencji.