stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Dymitr Szostakowicz. Gorzka wolność. Przestroga Opinie (1)

10 maja o 18:00 zapraszamy do Sali Teatralnej budynku Neofilologii na co miesięczny koncert w ramach cyklu "Muzyczne Wtorki na Uniwersytecie".

lis 15

piątek, g. 19:00

bilety 106-367 zł
Kup bilet
lis 22

piątek, g. 20:00

bilety 85 - 165 zł
W programie dzieła Dymitra Szostakowicza:
"Satyry" op. 109 sł. Szasza Cziornyj,
"Z żydowskiej poezji ludowej" op. 79,
"Antifomalisticzeskij Rajok" / "Szopka Antyformalistyczna".

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wykonawcy:
Maria Malinowska - sopran
Klaudia Trzasko - sopran
Aleksandra Monkiewicz - mezzosopran
Mikołaj Zgódka - tenor
Paweł Janota - baryton
Dawid Krupej - bas - baryton
Piotr Wierzchnicki - baryton
Studenci Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Aleksandra Mozgiel - fortepian
prof. Jadwiga Rappe - scenariusz, słowo wstępne, przygotowanie wokalne solistów

Na koncert pt. "Dymitr Szostakowicz. Gorzka wolność. Przestroga" złożą się utwory stosunkowo rzadko goszczące na estradach koncertowych. Wykonywane przeważnie przez dojrzałych muzyków stanowią wielkie wyzwanie interpretacyjne, z uwagi na trudną, politycznie zaangażowaną tematykę, pełną gryzącej ironii i protestu przeciwko reżimowi stalinowskiemu, a także niemałe wymagania, dotyczące warsztatu muzycznego.

"Satyry" na sopran do słów Saszy Cziornego, znakomitego satyryka rosyjskiego stanowią kapitalną kpinę z warunków życia i ideologii w Rosji radzieckiej.

"Z żydowskiej poezji ludowej" na sopran, mezzosopran i tenor to obrazki żydowskiego cierpienia i nędzy dla niepoznaki umiejsciowionych w czasach carskich, a potem ukrytych w cukierkowej apoteozie kołchozowej codzienności.
I wreszcie prawie nigdzie nie wykonywany "Antiformalisticzeskij Rajok" - w wolnym polskim tłumaczeniu "Szopka antyformalistyczna" - satyryczna opera, napisana jako reakcja na czasy tzw. "żdanowszczyzny", krzywe zwierciadło, przedstawiające partyjne zebranie i sąd działaczy nad propagatorami nowatorskich prądów w kulturze muzycznej.

Przeczytaj także