Dyskretne układy dynamiczne17 i 18 lutego Off de BICZ zaprasza na spektakl „Dyskretne układy dynamiczne”
Teatru Stajnia Pegaza. Jest to wynik owocnej współpracy Marka Branda w roli autora tekstu i aktora oraz Ewy Ignaczak, twórczyni Teatru Stajnia Pegaza, w roli reżysera. Teatr grał ten spektakl z dużym powodzeniem w całej Polsce od 2003 roku. Po dłuższej przerwie artyści postanowili go wznowić z udziałem wieloletniego aktora Stajni Pegaza – Adama Pieńkowskiego.
Obserwujemy spotkanie przyjaciół, próbujących porozmawiać (nie pogadać). Okazuje się, że nie jest to takie proste. Monologi trafiające w próżnię, dialogi pełne żądań, oskarżeń, prowokacji i obelg, ciągłe stawianie się w pozycji oceniającego lub ocenianego – to wszystko do niczego nie prowadzi, zostawia tylko w bohaterach poczucie frustracji i niezrozumienia, chęć ucieczki z „układu”. Czy jedynym ratunkiem jest odejść lub zmusić do odejścia drugiego? A co jeśli tym drugim jest alter ego bohatera? Jeśli to ze sobą samym prowadzi takie rozmowy?
Tekst Marka Branda jest doskonałą partyturą dla spektaklu, gdzie ciało staje się równorzędnym do słowa środkiem przekazu. „Dyskusjom dwójki bohaterów (...) towarzyszą przygody sceniczne ich rąk, twarzy i każdego innego elementu ciała. To teatr ruchu i mądrego słowa poezji, które jedynie w działaniu potrafi przemówić podwójnie” (Agata Kirol, „Gazeta Wyborcza”).
17 luty 2006, godz. 19.00
18 luty 2006, godz. 18.00
"Dyskretne układy dynamiczne"
tekst: Marek Brand
reżyseria: Ewa Ignaczak
wykonanie: Marek Brand, Adam Pieńkowski
bilety w cenie 10, 15 zł.
Rezerwacja: 058 555 22 34 lub 0609 690 038„Dwóch aktorów, kawałek podłogi i dwa krzesła to naprawdę niewiele. Jednak Marek Brand i Krystian Godlewski w małej salce gdańskiego klubu Winda udowodnili, że nawet w takich ekstremalnych warunkach można opowiadać ciekawie o życiu.
"Dyskretne układy dynamiczne" to tytuł nowego przedstawienia teatrów Stajnia Pegaza i Zielony Wiatrak, od niedawna działających wspólnie przy Sopockiej Scenie Alternatywnej. Jego premiera odbyła się w sobotę w klubie Winda podczas VI Spotkań Trójmiejskich Teatrów Niezależnych.
Spektakle Stajni Pegaza, teatru Ewy Ignaczak, zwykle powstawały na podstawie ciekawych tekstów literackich. Tak się dzieje również w przypadku "Dyskretnych układów dynamicznych", do których tekst napisał Marek Brand.
Dyskusjom dwójki bohaterów Brandowskiej krotochwili towarzyszą przygody sceniczne ich rąk, twarzy i każdego innego elementu ciała. To teatr ruchu i mądrego słowa poezji, które jedynie w działaniu potrafi przemówić podwójnie.
Tylko na ucho, po kryjomu i dyskretnie, jeśli w ogóle, można zdradzić drugiej osobie swoje sekrety. Z trudem przychodzi to bohaterom sztuki. Próbują rozwiązać problem istnienia, siedząc na krześle, leżąc na nim, a nawet tuląc się do ściany. Rozmowa postaci przestaje być wyłącznie dialogiem słownym, do konwersacji czynnie włącza się cały mechanizm ich ciała.
Dwójka bardzo różnych, a jednocześnie uzupełniających się w sposobie bycia przyjaciół w końcu nie znajduje wspólnego języka, aby poważnie porozmawiać o tym, co naprawdę ważne.
Ich pokazowe tête -à -tête to w gruncie rzeczy tylko "pobite gary" wykrzykiwane w dziecinnej zabawie w chowanego. Poecie nie uda się podjąć dyskursu z entuzjastą zakupów na deptaku, gdyż ten po prostu niczego nie zrozumie. Męczące nieporozumienia, ciągłe niezadowolenie i wzajemne obrażanie się bohaterów to jedyne efekty ich działań. Aktorzy, korzystając często z techniki gry Meyerholda, potrafią umiejętnie przedrzeźniać swoje postaci.
Borykają się z pytaniami "w czym się zatracić, żeby się całkiem nie zagubić" i "czy krzesło nie jest lepszym przyjacielem od kobiety". W swoich rozmyślaniach rozważają nawet powołanie do bycia kawałkiem drewna z drzazgami albo narożnikiem w ścianie. Sztuka Branda wyśmiewa, ale jednocześnie ukazuje smutną prawdę o ludzkich niedoskonałościach i skomplikowanej psychice.
"Dyskretne układy dynamiczne" to teatralna rewia nastrojów ze świata wyobrażeń człowieka o tym, co wokół śni się lub "naprawdę nie istnieje".
Agata Kirol „Gazeta Wyborcza” 14 grudnia 2003„Nie ukrywam, że po zeszłorocznym spektaklu Stajni Pegaza z niecierpliwością czekałam na ich występ podczas XXXI TST. Warto było poczekać, po raz kolejny nie zawiodłam się. Tekst Marka Branda „Dyskretne układy dynamiczne” dotyka problemu porozumienia między ludźmi. „My tylko gadamy, a ja chcę porozmawiać” stwierdza w pewnym momencie jeden z bohaterów. Dochodzi, co prawda, do wymiany myśli, jednak często jedna strona zupełnie nie potrafi zrozumieć drugiej.
„Świat jest zły – świat jest piękny” – tak różnie postrzegają rzeczywistość główni bohaterowie. Jeden z nich często poważnie próbuje zastanowić się nad zagadkami bytu i sensu świata, ale próby te skazane są na niepowodzenie, gdyż jego wywody partner puentuje: „Weź się do roboty, to przestaniesz myśleć o pierdołach”.
Tytułowe dyskretne układy dynamiczne, jak wnioskuję, to zależności, w które często wchodzimy z przyjaciółmi, rodziną, obcymi. Tworzą one pewien stan napięcia, dynamiki – prowadzą do pytań, rozmów, poszukiwań, wątpliwości. Nie zawsze znajduje się rozwiązanie bądź porozumienie, gdyż każdy na swój własny sposób postrzega świat i tego drugiego człowieka. Po raz kolejny triumfuje teatr prosty, gdzie nie ma przerostu formy nad treścią. Rekwizyty to zaledwie dwa krzesła i papieros. Aktorzy mówią czysto, głośno i wyraźnie – nie trzeba jak przy niektórych prezentacjach nad wyraz skupiać się, by cokolwiek dosłyszeć. Doskonale poruszają się po scenie, są przekonujący, gdy trzeba zabawni, po prostu dobrzy.
To chyba jedyny spektakl, który nie podzielił naszej redakcji w opiniach. W tym wypadku byliśmy jednomyślni – Pegaz był najlepszy”
M.S. gazetka festiwalowa Tyskich Spotkań TeatralnychF E S T I W A L E
„Dyskretne układy dynamiczne” prezentowane były gościnnie m.in. na festiwalach: Zimowy Ogród Teatralny w Czechowicach–Dziedzicach, Ogólnopolski Festiwal Studencki „Klamra” w Toruniu, Ogólnopolskie Spotkania Teatralne w Brodnicy, Ogólnopolski Festiwal Teatrów Studenckich CEZAR w Olsztynie, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Off Malta 2004 w Poznaniu, Festiwal MORF w Płocku, Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich „WINDOWISKO” w Gdańsku, Ogólnopolski Festiwal Sztuk Wszelkich w Jastrzębiu Zdroju,Tyskie Spotkania Teatralne (nagrody dla najlepszych aktorów festiwalu)