stat
Impreza już się odbyła

Dyskretny urok Jerzego Treutlera

Galeria Brama Nizinna zaprasza na wernisaż wystawy malarstwa: "Dyskretny urok Jerzego Treutlera". Niektórzy artyści obdarowują swoim talentem. Podobnie jest z twórczością Jerzego Treutlera, w którego Archiwum odnajdujemy oprócz plakatu, bogaty zbiór rysunków studyjnych, obserwacji rzeczywistości lat powojennych, rysunków satyrycznych i prasowych, projektów książek oraz ilustracji książkowych, czy znaków graficznych ze słynną jaskółką Przedsiębiorstwa Państwowego Moda Polska w dużej części prezentowany w 2020 roku w czasie retrospektywnej wystawy prac twórcy w Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Bogaty wachlarz możliwości twórczych Jerzego Treutlera, jego niezrównana ciekawość świata i ludzi, erudycja oraz pracowite życie zawodowe toczące się trzema torami: indywidualnego projektowania autorskiego, nadzoru artystycznego oraz działalności rzeczoznawcy (tytuł nadany przez Ministra Kultury i Sztuki), jurora i konsultanta wciąż powodowały chęć doskonalenia warsztatu, opartego o niezrównany rysunek z gestu.

Kiedy na przełomie lat dziewięćdziesiątych grafikę zaczął opanowywać komputer, świat twórczości analogowej zmuszony był oddać pola, mimo to Treutler kontynuował prace posługując się medium cyfrowym (okładki książek, rysunki satyryczne). I być może właśnie tęsknota za światem impresjonistów, których całe życie podziwiał, ich poczucie piękna i wolności tworzenia stanowiła dla Jerzego Treutlera rodzaj antidotum na czas przełomu lat 90tych. Zbiór rysunków na papierze w technice suchych pasteli bukietów kwiatów, powstałych na początku lat 90tych, w których odnajdujemy podziw dla prac Suzanne Valadon (1867-193, francuskiej artystki, malarki, ale i ulubionej modelki Augustea Renoira (1841-1919), afirmującej wolność ducha szczerość w oddawaniu niezwykłości świata, zostawił intymny ślad w pracach Jerzego Treutlera, człowieka niezwykle wrażliwego na piękno.

Prace pochodzą z prywatnej kolekcji Ewy Zwierzyńskiej-Severi, które za pośrednictwem AJAT oraz Galerii Brama Nizinna udostępniamy Państwu po raz pierwszy. Szczególne podziękowania dla Zenona Szulczewskiego oraz Cezarego Zawidzkiego (Galeria Brama Nizinna) oraz Nigela Arthura (Brytyjski Instytut Filmowy).