Zapraszamy na cykl jesiennych spotkań poświęconych field recordingowi sztuce nagrywania dźwięków otoczenia. Wspólnie z Marcinem Dymiterem przyjrzymy się relacjom między miejscem, językiem a muzyką. Spotkania będą okazją do wsłuchania się w to, co zwykle pozostaje w tle dźwiękowe pejzaże przyrody, miasta i codziennych przestrzeni, które współtworzą nasz habitat.
Jesienny cykl spotkań to okazja, aby zastanowić się nad tym, jak dźwięk organizuje nasze otoczenie i wpływa na sposób, w jaki postrzegamy świat. Bo dźwięk choć często niedostrzegalny jest nieodłączną częścią naszego życia.
2 grudnia, 19:00
Ambient z PółnocyCzy są jakieś cechy, zjawiska, które pozwalają na odnalezienie wspólnych cech muzyki ambientowe z okolic Zatoki Gdańskiej? Ambient czy to już gatunek tylko historyczny, czy wciąż może żywy soundtrack do czasów przebodźcowania? W 2009 roku firma Muzak holding aplikujący muzykę w przestrzeniach publicznych ogłosiła bankructwo, ale pozostawiła po sobie interesujące dokumenty dźwiękowe jak Stimulus Progression czy Muzak How Our Music Works. Ambient przetrwał ze swoją techniką powtarzanych fraz elektronicznych oraz operowania barwą. Porozmawiamy o projektach i albumach z obszaru tego gatunku, które powstają na Pomorzu.
Pozostałe spotkania:
7 października, 19:00 / Field recording słuchanie lokalnego pejzażuField recording dla jednych jest działaniem na granicy dźwiękowego dokumentu i muzyki, dla innych filozofią i życiową praktyką. Jeszcze inny nurt to ekologiczna postawa związana z postrzeganiem środowiska jako całości. Inna koncepcja zakłada niemal encyklopedyczne zbieranie odgłosów natury. Może to być także hobby audioturystyka to nowy sposób poznawania miejsc i zapisywania dźwiękowych wspomnień. Spotkanie będzie oparte głównie o nagrania terenowe z Pomorza, które staną się sposobem na poznawanie lokalnego pejzażu. Poruszymy także zagadnienia dotyczące pionierów nagrań terenowych czy World Soundscape Project.
4 listopada, 19:00 / Wokół języka, wokół lokalnościJak lokalność przenika do ogólnej świadomości? Jak języki pogranicza łączą się z nowoczesnymi technologiami i muzycznymi trendami? Nie będziemy rozmawiać o folku, ale o próbie przenoszenia się za pomocą języka w nowe obszary muzyczne. Porozmawiamy o lokalnej muzyce, czyli takiej, która odwołuje się do tradycji muzycznej w konkretnym miejscu na świecie szczególnie za sprawą odwoływania się do lokalnego języka, który wspomaga ten proces. Zastanowimy się, jak język może stać się nośnikiem emocji, pamięci i tożsamości oraz jak wpływa na sposób tworzenia i odbioru muzyki. To opowieść o dźwiękach zakorzenionych w miejscu, ale otwartych na świat.
Prowadzenie:
Marcin Dymiter (Emiter) artysta dźwiękowy, muzyk, autor instalacji i słuchowisk. Jego twórczość koncentruje się na pracy z dźwiękiem, przestrzenią i nagraniami terenowymi. W swoich projektach łączy elektronikę z brzmieniami otoczenia, badając granice pomiędzy muzyką a pejzażem dźwiękowym. Jest autorem projektów edukacyjnych i warsztatowych poświęconych aktywnemu słuchaniu i ekologii akustycznej. Dokumentuje dźwięki Pomorza, tworząc unikalne archiwum lokalnych pejzaży akustycznych.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.