Przeważająca część krytyków i badaczy postrzega filmy przede wszystkim jako teksty kultury, które można poddać analizie, ocenić i ewentualnie wpisać do kanonu arcydzieł. I choć podejście takie jest wciąż dominującym w badaniach nad filmem, to z całą pewnością nie jest ono jednym sposobem badania kina.
PROGRAM OBRAD | Wstęp dla słuchaczy BEZPŁATNY!
CZWARTEK, 19 MAJA, Wydział Filologiczny UG
Od 8:45 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW, HOL PRZY WEJŚCIU GŁÓWNYM
AULA 1.47
9:30-9:45 Uroczyste powitanie i rozpoczęcie konferencji
9:45-11:00 Wykład inauguracyjny Marcin Adamczak - Kalosze Anity Ekberg. O trudnościach i perspektywach badań produkcyjnych
11:00-11:15 Przerwa
11:15-11:35 Anna Wróblewska - Production studies w Polsce - stan badań
11:35-11:55 Michał Pabiś-Orzeszyna - Hodowla kinofili? Ekonomia polityczna edukacji filmowej
11:55-12:15 Dyskusja
12:15-12:30 Przerwa
12:30-14:00 Panel dyskusyjny: Narodowe Centrum Kultury Filmowej - koncepcja. Spotkanie poprowadzą: Rafał Syska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Łukasz Biskupski
14:00-15:00 Obiad
15:15-16:15 Wykład Artura Majera - Ewaluacja aplikacji Programu Operacyjnego Produkcja Filmowa w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej
16:15-16:30 Przerwa
16:30-16:50 Rafał Syska - Lions Gate - reżyser producentem na przykładzie wytwórni filmowej Roberta Altmana
16:50-17:10 Alicja Chmiołek - Ekonomiczne uwarunkowania amerykańskiego kina klasy B na przykładzie działalności producenckiej Rogera Cormana
17:10-17:30 Dyskusja
17:30-17:50 Grażyna Świętochowska - "Forget the film, watch the title credits!". Studium przypadku z historii kinetycznej typografii
17:50-18:10 Jakub Morawski - Oko w pracy - kinowość jako zdeterytorializowana fabryka
18:10-18:30 Dyskusja
AULA 1.48
16:30-17:00 Paulina Pohl i Krystyna Weiher - Jak robić w Polsce filmy, których się nie robi? Przypadek Córek Dancingu
17:00-17:20 Arkadiusz Lewicki - Czym film różni się od pasty do zębów? Promocja filmu w świetle klasycznych teorii marketingowych
17:20-17:40 Małgorzata Pawłowska - Strategia marketingowa pierwszego sezonu Detektywa
17:40-18:00 Dyskusja
18:30 Pokaz filmu Zagubiony w La Manchy (2002), reż. Keith Fulton, Louis Pepe, DKF UG Miłość Blondynki, Wydział Filologiczny, Aula 1.43
20:30 Afterparty, Klub Spółdzielnia, ul. Abrahama 7
***
PIĄTEK, 20 MAJA, Wydział Filologiczny UG
Od 9:00 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW, HOL PRZY WEJŚCIU GŁÓWNYM
AULA 1.47
10:00-10:20 Konrad Klejsa - Centrala i peryferia. Polityka dotacyjna PISF w zakresie edukacji i upowszechniania a zrównoważony rozwój regionalny
10:20-10:40 Natalia Stysło - Dlaczego Wrocław udaje Pragę? Fundusze regionalne
10:40-11:00 Paulina Richert - Ile zarabia reżyser, a ile scenarzysta? O zarobkach w polskim kinie
11:00-11:20 Krzysztof Stachowiak - Klastry i sieci produkcyjne jako nowoczesne formy organizacji branży filmowej
11:20-11:45 Dyskusja
11:45-12:00 Przerwa
12:00-12:20 Miłosz Stelmach - Nollywood - nigeryjskie imperium filmowe
12:20-12:40 Katarzyna Czajka - Pomiędzy zyskiem a cenzurą. Hollywoodzkie produkcje na chińskim rynku filmowym
12:40-13:00 Tomasz Żaglewski - Era Marvela: wokół ekonomicznej specyfiki funkcjonowania filmowego uniwersum Marvel Studios
13:00-13:20 Dyskusja
13:20-13:30 Przerwa
13:30-14:30 Wykład Krzysztofa Kornackiego - Milanówek - ziemia obiecana historyków? O podwarszawskim archiwum kina polskiego
14:30-15:40 Obiad
15:40-16:00 Łukasz Biskupski - Kino w cieniu imperiów. Strategie biznesowe Sfinksa przed 1918 r.
16:00-16:20 Paweł Sitkiewicz - Zło konieczne. Dubbing w międzywojennej Polsce
16:20-16:40 Piotr Fortuna - Wpływ modelu finansowania kinematografii na kształt peerelowskiego kina gatunków
16:40-17:00 Dyskusja
17:00-17:45 Przerwa
17:45-18:05 Michał Piepiórka - Box office, kinocentryzm i polskie kino lat 90.
18:05-18:25 Grzegorz Fortuna - Videopiractwo w Polsce okresu transformacji
18:25-18:45 Joanna Kiedrowska - Polskie studia filmów animowanych po 1989 roku
18:45-19:10 Dyskusja
AULA 1.43
10:00-10:20 Dorota Furtak-Masica - Dlaczego polski dubbing jest dobry?
10:20-10:40 Szymon Kołodziejczyk - Rosnąca rola postprodukcji oraz efektów specjalnych w kinie współczesnym
10:40-11:00 Iwona Grodź - Sztuka - między artyzmem a komercjalizacją. Kilka uwag na marginesie twórczości Tomasza Bagińskiego
11:00-11:20 Dyskusja
11:20-12:00 Przerwa
12:00-12:20 Agnieszka Orankiewiz - Determinanty rozwoju crowdfundingu w Polsce
12:20-12:40 Urszula Abucewicz - Jak nakręcić film za 500 zł? Czyli o ekonomicznych uwarunkowaniach kina amatorskiego i offowego
12:40-13:00 Emil Sowiński - Tok produkcji filmu krótkometrażowego w epoce gierkowskiej na przykładzie krótkich form powstałych w Wytwórni Filmów Oświatowych
13:00-13:20 Dyskusja
14:30-15:30 Obiad
15:40-16:00 Iwona Morozow - Etnografia w badaniach kultury produkcji
16:00-16:20 Ewa Ciszewska - Miasto pod tytułem film. Rola filmowej wyobraźni turystycznej w kreowaniu przestrzeni miejskiej Łodzi
16:20-16:35 Dyskusja
16:35-16:55 Piotr Wajda - Czynniki hamujące rozwój horroru w XX wieku w kinie skandynawskim
16:55-17:15 Sebastian Jakub Konefał - Paradoksy i pułapki narodowych i transnarodowych produkcji w kinie islandzkim
17:15-17:30 Dyskusja
17:30-17:45 Przerwa
17:45-18:05 Grzegorz Zyzik - All we watch is YouTube. Współczesne mechanizmy dystrybucji
18:05-18:25 Paweł Biliński - Videoesej o production studies. Na marginesie Transformers: The Premake Kevina B. Lee
18:25-18:45 Dyskusja
ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE:
SOBOTA, 21 MAJA
FESTIWAL MILLENIUM DOCS AGAINST GRAVITY
16.00 GDYŃSKIE CENTRUM FILMOWE
POKAZ FILMU WIDZ ZADZIWIONY
DEBATA PO FILMIE Z UDZIAŁEM MARCINA ADAMCZAKA, LESZKA KOPCIA I ANNY MORZYK
Od początków swojego istnienia kino było bowiem silnie uzależnione od wszelkiego rodzaju warunkowań ekonomicznych, społecznych i politycznych - skupienie się na tych kwestiach i spojrzenie na film nie jako na autonomiczne dzieło lub tekst kultury, ale jako na produkt powstały w określonych realiach pozwala uzupełnić wnioski płynące z badania za pomocą metod tradycyjnego filmoznawstwa i dotrzeć do faktów, które w innym przypadku mogłyby zostać pominięte.
Zamysłem konferencji "Ekonomia kina" jest umożliwienie badaczom prezentacji efektów badań tych aspektów kina, które nierozerwalnie wiążą się z finansami. W perspektywie tak zarysowanego tematu interesujące wydają się zarówno kwestie związane z produkcją i dystrybucją, jak i te, które pozostają niejako obok kina, ale wpływają na jego funkcjonowanie - a więc marketing, merchandising, piractwo czy cenzura. Równie ważna jest szeroko pojmowana ekonomia prestiżu, pozytywne opinie wśród krytyków i nagrody na festiwalach, które w świecie kina europejskiego zastępują w wielu przypadkach sukces czysto komercyjny.
Nakreślone powyżej kwestie wydają się szczególnie istotne w kontekście rozwoju i przeobrażeń współczesnego rynku audiowizualnego, który staje właśnie przed problemem - i szansą jednocześnie - wynikającym z coraz większych możliwości, jakie niesie ze sobą Internet.
Organizator: Pracownia badań produkcyjnych i Nowej Historii Kina UG
Partnerzy: Akademickie Centrum Kultury UG Alternator
Dyskusyjny Klub Filmowy UG "Miłość Blondynki"
Partner wydawniczy: czasopismo naukowe "Panoptikum"