"Drzewa Rodzinne" to metaforyczny obraz rodzinny Emilie Benes Brzeziński, osobista deklaracja własnej tożsamości. "Jestem nieustannie zdumiona tym, jak bardzo moje korzenie kulturowe odciskają się na mojej pracy" - mówi artystka.
"Zbyt długo ich nie dostrzegałam, może dlatego, że nigdy nie doświadczyłam życia w kraju pochodzenia moich rodziców. Podróż do świata sztuki przynależnego moim korzeniom miała ogromne znaczenie dla mojego samookreślenia się jako twórcy: uznania, że jedną nogą jestem w Stanach Zjednoczonych, ale drugą - co bardzo ważne - w Europie Środkowej, że jestem amerykańską artystką o środkowoeuropejskim pochodzeniu."
Cykl jest afirmacją tożsamości kulturowej artystki, ale również podkreśla istotny element, jakim jest samookreślenie się w obrębie własnej rodziny i wobec jej totalności. W instalacji "Drzewa Rodzinne" znajdziemy subtelne zestawienie przestrzeni, które nie konkurują ze sobą, ale oddziałują wzajemnie w swojej różnorodności. To również złożenie artystycznego świadectwa o tym, że korzenie artystki są obecnie głęboko wrośnięte w Amerykę. W trakcie trwania wystawy w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa będzie wyświetlany dokument Krzysztofa Piotrowskiego i Mirosława Borka "Drzewa Rodzinne - Emilie Brzezinski. Impresja filmowa".
O Emilie BrzezinskiKariera artystyczna urodzonej w 1932 Emilie Brzezinski, amerykańskiej artystki czeskiego pochodzenia, rozpoczęła się w latach siedemdziesiątych szeregiem wystaw indywidualnych w Waszyngton oraz w Nowym Jorku. Jej wyraziste, wykonane w różnym materiale prace: od żywicy, lateksu, po drewno zawsze odwoływały się do natury. Ostatecznie artystka skoncentrowała się wyłącznie na monumentalnych rzeźbach w drewnie wykonywanych przy pomocy piły łańcuchowej i siekiery, dzięki czemu udało się jej uzyskać formę nawiązującą do oryginalnych kłód drewna znajdowanych w tartakach, ogrodach lub na placach budowy. Niebagatelne znaczenie w jej rozwoju artystycznym jako rzeźbiarki, odegrał udział w instalacjach in situ, w przestrzeniach alternatywnych oraz programach prezydenckich i sympozjach w USA i za granicą. Nowym elementem, jaki pojawił się w latach dziewięćdziesiątych było odnalezienie swojego własnego głosu w dialogu, jaki rozgrywa się między materiałem, jakim jest drewno oraz zestawem narzędzi rzeźbiarskich. W ostatnich dziesięciu latach artystka prezentowała swoje prace w USA, a z instalacją Forest (Las) odwiedziła wszystkie stolice krajów Europy Wschodniej - regionu, z którego pochodzili jej przodkowie.
Wystawie towarzyszą nigdy wcześniej nie prezentowane rysunki Zbigniewa Brzezińskiego, Honorowego Obywatela Miasta Gdańska, prywatnie męża artystki. "Bazgroły" powstały na przestrzeni wielu lat podczas spotkań i konferencji, w których uczestniczył ten wybitny mąż stanu.
Podczas otwarcia, przed galerią od strony ul. Grobli I, odbędzie się multimedialna prezentacja książki artystycznej pt. ZBIGNIEW BRZEZINSKI: BIBLIOGRAPHY & DRAWINGS/BIBLIOGRAFIA I RYSUNKI.
Emilie Brzezinski | "Drzewa Rodzinne" | rzeźba
Zbigniew Brzezinski | "Bazgroły" | rysunkiWERNISAŻ:
poniedziałek 1 lipca 2013, godz. 18:00 WYSTAWA:
2 lipca - 15 września 2013KURATORKA: Maria Sasin
MIEJSCE: Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka 34/35, 36, 37, Grobla I 1/2
GODZINY OTWARCIA GALERII: wt-śr 11-17, czw-nie 11-19
WSTĘP WOLNY