stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

"Drzewa Rodzinne" to metaforyczny obraz rodzinny Emilie Benes Brzeziński, osobista deklaracja własnej tożsamości. "Jestem nieustannie zdumiona tym, jak bardzo moje korzenie kulturowe odciskają się na mojej pracy" - mówi artystka.

lis 9

sobota, g. 11:00 - 15:00

bilety 3 zł
lis 10

niedziela, g. 13:00 - 14:00

Gdańsk,
bilety 1-20 zł
"Zbyt długo ich nie dostrzegałam, może dlatego, że nigdy nie doświadczyłam życia w kraju pochodzenia moich rodziców. Podróż do świata sztuki przynależnego moim korzeniom miała ogromne znaczenie dla mojego samookreślenia się jako twórcy: uznania, że jedną nogą jestem w Stanach Zjednoczonych, ale drugą - co bardzo ważne - w Europie Środkowej, że jestem amerykańską artystką o środkowoeuropejskim pochodzeniu."

Cykl jest afirmacją tożsamości kulturowej artystki, ale również podkreśla istotny element, jakim jest samookreślenie się w obrębie własnej rodziny i wobec jej totalności. W instalacji "Drzewa Rodzinne" znajdziemy subtelne zestawienie przestrzeni, które nie konkurują ze sobą, ale oddziałują wzajemnie w swojej różnorodności. To również złożenie artystycznego świadectwa o tym, że korzenie artystki są obecnie głęboko wrośnięte w Amerykę. W trakcie trwania wystawy w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa będzie wyświetlany dokument Krzysztofa Piotrowskiego i Mirosława Borka "Drzewa Rodzinne - Emilie Brzezinski. Impresja filmowa". 

Emilie Brzezinski Family Trees Więcej zdjęć ()

Emilie Brzezinski Family Trees

Klaudiusz Madej

Emilie Brzezinski Family Trees

Klaudiusz Madej



O Emilie Brzezinski

Kariera artystyczna urodzonej w 1932 Emilie Brzezinski, amerykańskiej artystki czeskiego pochodzenia, rozpoczęła się w latach siedemdziesiątych szeregiem wystaw indywidualnych w Waszyngton oraz w Nowym Jorku. Jej wyraziste, wykonane w różnym materiale prace: od żywicy, lateksu, po drewno zawsze odwoływały się do natury. Ostatecznie artystka skoncentrowała się wyłącznie na monumentalnych rzeźbach w drewnie wykonywanych przy pomocy piły łańcuchowej i siekiery, dzięki czemu udało się jej uzyskać formę nawiązującą do oryginalnych kłód drewna znajdowanych w tartakach, ogrodach lub na placach budowy. Niebagatelne znaczenie w jej rozwoju artystycznym jako rzeźbiarki, odegrał udział w instalacjach in situ, w przestrzeniach alternatywnych oraz programach prezydenckich i sympozjach w USA i za granicą. Nowym elementem, jaki pojawił się w latach dziewięćdziesiątych było odnalezienie swojego własnego głosu w dialogu, jaki rozgrywa się między materiałem, jakim jest drewno oraz zestawem narzędzi rzeźbiarskich. W ostatnich dziesięciu latach artystka prezentowała swoje prace w USA, a z instalacją Forest (Las) odwiedziła wszystkie stolice krajów Europy Wschodniej - regionu, z którego pochodzili jej przodkowie.



Wystawie towarzyszą nigdy wcześniej nie prezentowane rysunki Zbigniewa Brzezińskiego, Honorowego Obywatela Miasta Gdańska, prywatnie męża artystki. "Bazgroły" powstały na przestrzeni wielu lat podczas spotkań i konferencji, w których uczestniczył ten wybitny mąż stanu.

Podczas otwarcia, przed galerią od strony ul. Grobli I, odbędzie się multimedialna prezentacja książki artystycznej pt. ZBIGNIEW BRZEZINSKI: BIBLIOGRAPHY & DRAWINGS/BIBLIOGRAFIA I RYSUNKI.  

Emilie Brzezinski | "Drzewa Rodzinne" | rzeźba

Zbigniew Brzezinski | "Bazgroły" | rysunki


WERNISAŻ: poniedziałek 1 lipca 2013, godz. 18:00
WYSTAWA: 2 lipca - 15 września 2013
KURATORKA: Maria Sasin
MIEJSCE: Gdańska Galeria Güntera Grassa, ul. Szeroka 34/35, 36, 37, Grobla I 1/2
GODZINY OTWARCIA GALERII: wt-śr 11-17, czw-nie 11-19

WSTĘP WOLNY