Zapraszamy na 21. Festiwal Jazz Jantar. 17 listopada wystąpią YAZZ AHMED i HAILU MERGIA.
YAZZ AHMED / La Saboteuse / Young Britain / pierwszy raz w Polsce
HAILU MERGIA / Lala Belu / All That Jazz / polska premiera
jazz - koncerty w Trójmieście
Ceny biletów podane są na końcu tekstu. Bilety obejmują 2 koncerty danego dnia. Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 września 2018.
Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.
YAZZ AHMED / La Saboteuse / Young Britain / pierwszy raz w Polsce
Yazz Ahmed - trumpet / Ralph Wyld - vibraphone / David Mannington - bass / Martin France - drums
Fakt, że instrumentalistka i kompozytorka takiego kalibru, jak Yazz Ahmed dotychczas pozostawała nieco w cieniu rosnącej w siłę młodej brytyjskiej sceny muzyków jazzowych świadczy o tym, jak interesujące i bujne jest to środowisko.
Wpisując się w charakterystyczny nurt obecny w obrębie nowej scenie brytyjskiej, którą w dużej części tworzą muzycy pochodzący z dawnych brytyjskich kolonii, artystka przenosi melodykę, bogate rytmy i skale arabskiego systemu maqam na grunt eklektycznego jazzu o współczesnym, świeżym feelingu, a bezszwowe połączenie obu wpływów ustawia Yazz Ahmed w jednym szeregu z liderem tej sceny Shabaką Hutchingsem z jednej strony, z drugiej - z twórczością artystów z innych części świata, takich jak np. Amir El'Saffar czy Yussef Kamal. To jednak tylko nieliczni z artystów, do których porównywana jest Yazz Ahmed - nagrywaną przez cztery lata wydaną w maju 2017 znakomitą płytą "La Saboteuse", którą artystka wyraźnie zaznaczyła swoją obecność na scenie jazzowej zestawiano z muzyką Johna Zorna, Flying Lotusa, Briana Eno czy z Bitches Brew Milesa Davisa. Takie porównania we wczesnej fazie działalności to honor, zwłaszcza że Chris May z allaboutjazz.com dodaje: "Album Ahmed to nie podróbka żadnej z tych płyt - są tam rozległe pasaże, które w najmniejszym stopniu nie brzmią jak żadna z wymienionych (...) To wypowiedź na własnych prawach, w dodatku bardzo znacząca. Muzyka prawdziwie transkulturowa, zakorzeniona w tradycjach bliskowschodnich oraz jazzowych, jednak także stanowczo futurystyczna. (...) Kiedy pojawiła się In a Silent Way, jeden z wrogich krytyków starej daty określił ją jako "opiumową muzykę" (...) ale La Saboteuse to album afirmujący życie, nie zaś je negujący - nie tyle szkodliwie uzależnia ile oferuje warte rewizyty pocieszenie duszy."
"W roku, który już obrodził w znakomite albumy jazzowe "La Saboteuse" z łatwością wskakuje na szczyt stosiku albumów jazzowych z roku 2017, których musisz posłuchać. To prawdziwe zaskoczenie, że mamy do czynienia dopiero z drugim albumem Yazz Ahmed - i pozostaje tylko roztaczać wizje na temat tego, jak brzmiały będą jej przyszłe projekty, jeśli we wczesnej fazie kariery produkuje takie arcydzieła. Jeśli "La Saboteuse" spotka się z należnym jej odzewem, Ahmed będzie chwalona jako wizjonerka współczesnego jazzu i najbardziej pożądany talent gatunku."
Scott Murphy, heavyblogisheavy.com
HAILU MERGIA / LALA BELU / All That Jazz / polska premiera
Hailu Mergia - electric piano, organ, melodica, accordion, vocals / Alemseged Kebede-Anissa - electric bass / Kenneth Courtney Joseph - drumsSkomplikowana historia Hailu Mergii, która przedostała się szerzej do świadomości słuchaczy przy okazji premiery albumu "Lala Belu" stała się w środowisku muzycznych poszukiwaczy sensacją ostatnich miesięcy. W latach 60 i 70. Etiopski multiinstrumentalista i kompozytor był w swoim kraju gwiazdą. Jako lider czołowej wówczas w Addis Abebie grupy Walias Band regularnie grał w klubie muzycznym prestiżowego Hotelu Hilton, do którego uczęszczała miejscowa i zagraniczna elita - gdzie zdarzało mu się grać wielogodzinne jamy z artystami tej miary co Alice Coltrane, Duke Ellington czy Manu Dibango. Zaostrzająca się sytuacja polityczna i kryzys gospodarczy zmusiły w końcu Mergię wraz z zespołem do emigracji do USA. Kiedy muzyka Walias Band nie znalazła tam zrozumienia, osiadły ostatecznie w Waszyngtonie Hailu Mergia został kierowcą taksówki. Przez dwie dekady, wożąc pasażerów między lotniskiem Dulles a miastem, w przerwach ćwiczył na wożonym w bagażniku instrumencie i wydawał nagrania na domowy użytek. Wtedy skontaktował się z nim Brian Schimkovitz z Awesome Tapes From Africa, który w 2013 wydał w swoim labelu jedną z archiwalnych taśm zapomnianego muzyka. Wówczas wydobyty z niebytu Hailu Mergia zaczął ponownie koncertować, a "Lala Belu" to pierwsza od kilkudziesięciu lat nowa płyta 72-letniego dziś muzyka.
Muzyka grającego na akordeonie, melodyce i instrumentach klawiszowych Hailu Mergii przenosi wiele oryginalnych jakości Ethio-jazzu z lat 70. - i choć w dużym stopniu wszyta jest w nią swoista nostalgia, to jako że już w swoich czasach de facto wybiegała w przyszłość, dziś brzmi zaskakująco współcześnie. Charakterystyczne połączenie "leniwej", relaksującej hipnozy klawiszy i akordeonu, niespiesznego pulsu kontrabasu i oszczędnej perkusji przeplata się z fragmentami inspirowanymi tanecznym afrykańskim funkiem oraz - zwłaszcza w sferze żywych, głębokich i płynnych melodii - high - life'm czy tradycyjną muzyką Etiopii. Doświadczony mistrz Hailu Mergia w towarzystwie sprawnego zespołu muzyków wraca na scenę czyli tam, gdzie jest jego miejsce a publiczność Festiwalu Jazz Jantar będzie pierwszą w Polsce, która usłyszy go na żywo.
Bilety na 17.11.2018:
20 zł I pula / 30 zł II pula - zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
40 zł I pula / 55 zł II pula - ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów
55 zł I pula / 75 zł II pula - super zniżka* na Kartę do Kultury
70 zł I pula / 90 zł II pula - bez zniżek
Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 września 2018
Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom - za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.
Sprzedaż biletów bez zniżek: https://tickets.klubzak.com.pl/
Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 - w.117 / Płatność za bilety i karnety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.
Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/JazzJantar.
W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych.
Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.