stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

FJJ: Tomasz Dąbrowski Free4arts, Kendrick Scott Oracle

Urodzeni na początku lat 80-tych, jeden w pięknym mieście Iława, drugi w Houston, należą do pokolenia trzydziesto - czterdziestolatków, którzy coraz mocniej decydują o kierunkach rozwoju jazzu. Tomasz Dąbrowski i Kendrick Scott Oracle 8 lutego wystąpią w Sali Suwnicowej Żaka.

sty 19

niedziela, g. 19:30

Gdynia,
bilety 43 zł
sty 23-24

czwartek - piątek, g. 20:00

Gdańsk,
bilety 89 zł
23. Festiwal Jazz Jantar / zima / #jazzjantar #koncertywzaku

jazz - koncerty w Trójmieście


8.02.2020 / G.20.00
Tomasz Dąbrowski Free4arts / When I Come Across / All That Jazz
Kendrick Scott Oracle / A Wall Becomes A Bridge / All That Jazz / polska premiera


Tomasz Dąbrowski Free4arts / When I Come Across / All That Jazz
Tomasz Dąbrowski trąbka / Sven Dam Meinild - saksofon barytonowy / Simon Krebs gitara / Kasper Tom - perkusja

Jeśli zajrzeć do szuflady, gdzie mieszczą się polscy jazzmani tworzący na instrumentach dętych, to bez wątpienia rzuci nam się tam nazwisko Dąbrowski. Jego dorobek zamyka 8 solowych i wiele razy więcej współudziałowych albumów. Z kolektywem Free4arts właśnie nagrał When I Come Across i to materiał bardzo zimny, szorstki i trudny. W sam raz na jesiennie zawieruchy. Kasper Tom Christiansen, Sfen Dam Meinild oraz Simon Krebs wraz z Tomaszem Dąbrowskim wynajęli zamkniętą fabrykę, gdzie dali ponieść się fantazji improwizacyjnej, doprawionej odrobiną zamierzonego schematu.

Album na pewno nie jest przeznaczony dla słuchaczy, którzy jazz traktują jako chillout, bądź rozrywkową porcję energii. Jest to ten rodzaj jazzu, nad którym trzeba spędzić dłuższą chwilę, by dojść do punktu kalibracji. Chwilę, która będzie skupieniem tylko na dźwiękach.
Przemo Urbaniak / jazzsoul.pl

Trębacz Tomasz Dąbrowski, jakkolwiek uznaję również jego inspiracje sięgające wprost do tradycji jazzowej, to dla mnie jednak głównie zabójczo konsekwentny i bezkompromisowy improwizator. Protoplasta, a nader wszystko wiodący przedstawiciel niejednokrotnie opisywanego "polskiego zaciągu" w nie tak znowu odległej Danii, regularnie odwołującego się w swojej twórczości do kreatywnej, nieschematycznej, opartej przede wszystkim na wielkiej otwartości, idei europejskiej muzyki improwizowanej.

Dąbrowski znakomicie odnalazł się w tym wielkim tyglu nieoczywistych struktur (nie bez przyczyny współtworzy legendarną Globe Unity Orchestra, w której kiedyś grywał przecież sam Tomasz Stańko), gdzie kontekst wydaje się momentami nawet przytłaczać wielością intelektualnych znaczeń i rozwiązań. To trochę taka "strefa dyskomfortu", ważna dla wszystkich tych, którzy stawiają na inteligentną złożoność techniczną, czasem ekstremalnie wymagającą, zakładającą podejście na pełnym twórczym ryzyku. To miejsce, gdzie swoją jakościową pieczątkę postawili na zawsze artyści pokroju Paula Rutherforda czy Barry'ego Guya.

Muzyka improwizowana nie pozwala ani na moment zastosować wobec siebie prostego kwalifikatora i w zwyczajny sposób objąć wszystkiego jednoznacznie. Nowy album Tomasza Dąbrowskiego & FREE4ARTS jest dobrym przykładem na trudność zdefiniowania tego typu muzyki, ale jeśli za tą niedogodnością ciągle przemawiać będzie głębia samego obcowania ze sztuką, możemy śmiało zostawić za sobą jakiekolwiek przyporządkowania.

Tomasz Łuczak / jazzarium.pl

******

Kendrick Scott Oracle / A Wall Becomes A Bridge / All That Jazz / polska premiera
Kendrick Scott - drums / Mike Moreno - guitar / Taylor Eigsti - piano / Joe Sanders bass


Kendricka Scotta gościliśmy już na Festiwalu Jazz Jantar w 2010 roku, wystąpił wówczas w zespole Terencea Blancharda. 8 lutego zaprezentuje w Żaku swój autorski zespół Oracle z programem z albumu A Wall Becomes A Bridge, który został zauważony przez krytykę jazzową. W The Year in Review: Top 50 Albums of 2019 portalu Jazztimes zajął 23 miejsce, 7 miejsce w Best Jazz Albums 2019 portalu Nextbop, a portal Popmatters zaliczył go do grupy 5 najlepszych albumów w kategorii Jazz Is Contemporary After All.

John Murph w DownBeat pisał: Kendrick Scott rzadko popisuje się mocnymi uderzeniami. Zamiast tego wykorzystuje swój perkusyjny arsenał w tak wysublimowany, komunikatywny sposób, że jego oczywisty wirtuozerski pokaz nie jest celem samym w sobie. Jego pierwsza od pięciu lat płyta A Wall Becomes A Bridge weryfikuje zdolności artystyczne Scotta i skupia się na dwóch tematach. Bardziej oczywisty jest polityczny, związany z agresywnym naciskiem prezydenta Donalda Trumpa na budowę muru na granicy amerykańsko-meksykańskiej. Drugi motyw dotyczy walki Scotta z osobistymi lękami.

Ten album jest obdarzony duchem tańca. Każdy utwór szybuje, pulsuje i lśni. () To album pełen uroczych momentów, skupiający uwagę słuchacza spokojnym rytmem. Z pewnością zaliczany do najlepszych nagrań jazzowych w 2019 roku, A Wall Becomes a Bridge emanuje spokojem i urokiem. Ken Micallef / jazztimes.com

Kendrick Scott urodzony w 1980 roku, jest przedstawicielem pokolenia muzyków jazzowych, którzy zostali ukształtowani przez połączenie doskonałej edukacji jazzowej (Scott uczęszczał do High School for the Performing and Visual Arts w Houston, a następnie Berklee College of Music). Grał z Terence Blanchardem, ale grał także na wielu znakomitych płytach swoich rówieśników (Aaron Parks, Robert Glasper) czy z wybitną wokalistką Gretchen Parlato. Jego ulubione płyty to klasyka Wayne'a Shortera, De La Soul, J Dilla i Joe Hendersona.

Jego muzyka, w tym szereg nagrań jego zespołu Oracle, należy do najlepszych w swoim nowym gatunku: nowej generacji współczesnego jazzu, który jest elegancki i funkowy, ale nie jest mdły i gładki, jest pełen soulu i jest dostępny, ale także wyrafinowany. Dźwięk nie jest przetwarzany cyfrowo. Oracle jest więc projektem, który łączy elementy z przeszłości: najlepszą fuzję, najfajniejsze nowoczesne jazzowe granie, inspiracje muzyką hip-hop i groove oraz liryzm, który przebija całą wspaniałą amerykańską muzykę od Aarona Coplanda do Lestera Younga, od Armstronga po Keitha Jarretta - wplatając te nici w coś, co nie jest trudne do usłyszenia lub zbyt łatwe do zapomnienia.
Na podstawie tekstu Willa Laymana / popmatters.com

*******
BILETY

40 zł I pula / 50 zł II pula ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny
60 zł I pula / 70 zł II pula super zniżka* na Kartę do Kultury
70 zł I pula / 90 zł II pula bez zniżek

Ostatni dzień sprzedaży I puli: 26.01.2020. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom, emerytom i rencistom oraz na Kartę Dużej Rodziny za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub Karty.

Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.
Na stronie www.trojmiasto.pl bilety bez zniżek są dostępne online poprzez link kup bilet dostępny w wydarzeniu.

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 w.117 / Płatność za bilety gotówką lub kartą.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu wykupienia biletów. Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.

Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/JazzJantar.

Przeczytaj także