Faron
na podstawie powieści Bolesława Prusa
FARAON Bolesława Prusa to świetnie skonstruowany i napisany thriller polityczny. W cieniu Sfinksa i piramid odgrywa się opowieść o bezwzględnej walce o władzę, w której orężem stają się pieniądze, lud pracujący, kobiety i - przede wszystkim - religia. To wyjątkowe na skalę światową (choć często przez swoją historyczną stylizację niedoceniane) dzieło, w którym tak silnie zarysowany jest konflikt na linii władzy świeckiej i kościelnej. Wielość narodów, kultur, religii, rytuałów, sposobów zachowania i postrzegania świata zostaje zmieszanych w tyglu, jakim jest dla Prusa starożytny Egipt, i tworzy mieszankę niezwykle złożoną i iście wybuchową. Tak w czasach Ramzesów, jak i dzisiaj.
FARAON to bowiem wielki dyskurs o roli religii w życiu człowieka, i przede wszystkim o roli religii w państwie - o zależnościach pomiędzy religią, a polityką. O zależnościach, które są teraz tak ważnym przyczynkiem do dyskusji w dzisiejszej Polsce. Dzięki powieści Prusa możemy podjąć ten temat, ale też patrzeć na niego z boku, z dystansu, bez wdawania się w zbyt nachalną i prostą publicystykę. FARAON to powieść monumentalna. Powieść, która dotyka i polityki, i religii, i miłości, i szaleństwa człowieczeństwa, a nawet antysemityzmu. To właśnie niezwykła aktualność oraz bogactwo tak treści, jak i zawartej w niej problematyki tak nas uwiodła i zapaliła do chęci wykreowania tego świata na scenie. Powieść ta jest tak ważna i wciąż tak aktualna, że - po 120 latach od napisania - warto pokusić się o drugą dopiero jej teatralną inscenizację.
Adaptacja: Adam Nalepa, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturg: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Muzyka: Marcin Mirowski
Ruch sceniczny: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki
Asystent reżysera: Piotr Chys
Inspicjent: Katarzyna Wołodźko, Jerzy Gutarowski
Obsada:
Jakub Mróz (Ramzes), Cezary Rybiński (Faraon), Anna Kociarz (Nikotris), Robert Ninkiewicz (Herhor), Krzysztof Matuszewski (Mefres), Piotr Chys (Tutmosis), Agata Bykowska (Sara), Katarzyna Kaźmierczak (Kama), Michał Kowalski (Pentuer), Jacek Labijak (Dagon), Sylwia Góra-Weber (Hiramme), Florian Staniewski (Sargon) oraz Piotr Kosewski (Sem, gościnnie) i Chór - Aleksandra Derda, Nadia Piętera, Patrycja Pośpiech, Anna Maria Wicka, Mateusz Dierżawski, Maciej Glaza, Mateusz Kaczanowski, Dawid Olszowy, Eryk Pawlikowski, Dawid Pelowski, Błażej Stencel.
FARAON bierze udział w II etapie Konkursu "Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
na podstawie powieści Bolesława Prusa
FARAON Bolesława Prusa to świetnie skonstruowany i napisany thriller polityczny. W cieniu Sfinksa i piramid odgrywa się opowieść o bezwzględnej walce o władzę, w której orężem stają się pieniądze, lud pracujący, kobiety i - przede wszystkim - religia. To wyjątkowe na skalę światową (choć często przez swoją historyczną stylizację niedoceniane) dzieło, w którym tak silnie zarysowany jest konflikt na linii władzy świeckiej i kościelnej. Wielość narodów, kultur, religii, rytuałów, sposobów zachowania i postrzegania świata zostaje zmieszanych w tyglu, jakim jest dla Prusa starożytny Egipt, i tworzy mieszankę niezwykle złożoną i iście wybuchową. Tak w czasach Ramzesów, jak i dzisiaj.
FARAON to bowiem wielki dyskurs o roli religii w życiu człowieka, i przede wszystkim o roli religii w państwie - o zależnościach pomiędzy religią, a polityką. O zależnościach, które są teraz tak ważnym przyczynkiem do dyskusji w dzisiejszej Polsce. Dzięki powieści Prusa możemy podjąć ten temat, ale też patrzeć na niego z boku, z dystansu, bez wdawania się w zbyt nachalną i prostą publicystykę. FARAON to powieść monumentalna. Powieść, która dotyka i polityki, i religii, i miłości, i szaleństwa człowieczeństwa, a nawet antysemityzmu. To właśnie niezwykła aktualność oraz bogactwo tak treści, jak i zawartej w niej problematyki tak nas uwiodła i zapaliła do chęci wykreowania tego świata na scenie. Powieść ta jest tak ważna i wciąż tak aktualna, że - po 120 latach od napisania - warto pokusić się o drugą dopiero jej teatralną inscenizację.
Adaptacja: Adam Nalepa, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturg: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Muzyka: Marcin Mirowski
Ruch sceniczny: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki
Asystent reżysera: Piotr Chys
Inspicjent: Katarzyna Wołodźko, Jerzy Gutarowski
Obsada:
Jakub Mróz (Ramzes), Cezary Rybiński (Faraon), Anna Kociarz (Nikotris), Robert Ninkiewicz (Herhor), Krzysztof Matuszewski (Mefres), Piotr Chys (Tutmosis), Agata Bykowska (Sara), Katarzyna Kaźmierczak (Kama), Michał Kowalski (Pentuer), Jacek Labijak (Dagon), Sylwia Góra-Weber (Hiramme), Florian Staniewski (Sargon) oraz Piotr Kosewski (Sem, gościnnie) i Chór - Aleksandra Derda, Nadia Piętera, Patrycja Pośpiech, Anna Maria Wicka, Mateusz Dierżawski, Maciej Glaza, Mateusz Kaczanowski, Dawid Olszowy, Eryk Pawlikowski, Dawid Pelowski, Błażej Stencel.
FARAON bierze udział w II etapie Konkursu "Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.