stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Felix Meseck (1883-1955). Smok, czarownica i złoty garnek - ilustracje do dzieł romantycznych

Zapraszamy na wystawę "Felix Meseck (1883-1955). Smok, czarownica i złoty garnek - ilustracje do dzieł romantycznych", prezentowaną w ramach cyklu "Między słowami' w Muzeum Narodowym w Gdańsku, Oddziale Sztuki Dawnej.

8 listopada - 29 grudnia 2024, g. 19:00

Wstęp wolny
Wernisaż: 23 marca 2016, godz. 14.00
Termin: 24 marca - 29 maja 2016

Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk

Godziny otwarcia:
wtorek - piątek: 9.00-16.00, sobota - niedziela: 10.00-17.00

Wystawa "Felix Meseck (1883-1955). Smok, czarownica i złoty garnek - ilustracje do dzieł romantycznych" przybliża twórczość urodzonego w Gdańsku malarza, grafika i rysownika, który studiował w Berlinie i Królewcu. We wczesnym okresie twórczości zajmował się głównie malarstwem, pozostając pod wpływem artystycznym grupy berlińskiej secesji. Przełomowym okresem dla jego twórczości okazała się pierwsza wojna światowa, podczas której walczył jako szeregowy żołnierz. To wówczas zajął się przede wszystkim tworzeniem rycin oraz ilustracji do dzieł literackich. W 1939 roku Meseck powrócił w rodzinne strony - zamieszkał na Pomorzu, w okolicach Gdańska. Wkroczenie Armii Czerwonej zmusiło go do ucieczki, ostatecznie osiadł w Höxter na Pogórzu Wezerskim w Niemczech.

Największą popularność przyniósł artyście cykl ilustracji do utworów Johanna Wolfganga Goethego: Fausta (wyd. 1914) oraz Prometeusza (wyd. 1920). W swoim dorobku miał cykle sporządzone do Burzy Williama Shakespeare'a (wyd. 1922), utworów literackich niemieckiego romantyzmu, między innymi Hymnen an die Nacht Novalisa (wyd. 1919), Penthesilei Heinricha von Kleista (wyd. 1919) oraz dzieł Ludwiga Thiecka, Clemensa Brentano czy Hermanna von Wedderkoppa. Ponadto stworzył wiele innych, nigdy niewydanych cykli ilustratorskich, które chętnie wystawiał w rodzinnym Gdańsku oraz Monachium.

Na wystawie "Smok, czarownica i złoty garnek" można oglądać prace Mesecka ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku. Są to przede wszystkim 44 rysunki, składające się na dwa cykle ilustracji: do Złotego garnka Ernsta T.A. Hoffmana oraz Isabela von Ägypten Ludwiga Achima von Arnima. Zaprezentowany jest również cykl ośmiu odbitek próbnych do nieukończonej powieści Novalisa Heinrich von Ofterdingen (wyd. 1920) oraz ośmiu odbitek próbnych na bibule do Bajki o Piejczyku i Kulejce Clemensa Brentano (wyd. 1920).

Prezentacja ilustracji Feliksa Mesecka inauguruje cykl wystaw "Między słowami". W ramach cyklu będą pokazywane rysunki i ryciny wybitnych artystów z różnych epok, których dzieła powstały jako ilustracje do wydawnictw literackich i muzycznych. Poza serią rycin Daniela Chodowieckiego ze zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu, wszystkie prezentowane dzieła znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Zapomniane, niepokazywane po 1945 roku, stanowią niezwykle cenny fragment kolekcji, gromadzonej z wielkim znawstwem i konsekwencją przez władze Stadtmuseum Danzig jeszcze podczas drugiej wojny światowej. Wspólnym mianownikiem prezentowanych prac jest ich przeznaczenie jako ilustracje do popularnych utworów literackich i muzycznych. Dzięki temu stanowiły wyśmienitą okazję do zaprezentowania kunsztu artystycznego wielu uznanych twórców, zwłaszcza tych tworzących w tradycyjnie już kojarzonych z tą dziedziną sztuki stylach, takich jak secesja czy ekspresjonizm.

Wystawy prezentowane w ramach cyklu "Między słowami":

Felix Meseck (1883-1955). Smok, czarownica i złoty garnek - ilustracje do dzieł romantycznych
23 marca - 29 maja 2016

Daniel Chodowiecki (1726-1801). Ilustracje do podręcznika Johannesa Bernarda Basedowa, czyli co każde dziecko wiedzieć powinno
1 czerwca - 31 lipca 2016

Albrecht Dürer (1471-1528). Apocalypsis cum figuris - najwybitniejszy cykl graficzny Europy
3 sierpnia - 2 października 2016

Max Slevogt (1861-1932 ) i Bruno Paetsch (1891-1976). Dwa pokolenia niemieckiej ilustracji
5 października - 31 grudnia 2016

Kuratorki cyklu wystaw "Między słowami": Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Baran.

Przeczytaj także