FESTIWAL PIĘCIU ŻYWIOŁÓW
FIVE ELEMENTS FESTIVAL
ZATOKA SZTUKI
SOPOT 15 -17 Marzec 2014
HI-BA-KU >byćpokazy performance + wykłady
Tashi Iwaoka
Maciej Biberstein
Elvin Flamingo
Justyna Jan-Krukowska
Marek Krukowski
Starożytna myśl europejska wyróżnia cztery żywioły: ziemi, wody, ognia i powietrza. W krajach azjatyckich uznaje się pięć żywiołów. W Japonii piątym jest żywioł piorunu, w Indiach - eter, a w Tybecie - przestrzeń...
FESTIWAL PIĘCIU ŻYWIOŁÓW jest międzynarodowym wydarzeniem artystycznym. Prezentowane będą na nim dzieła sztuki performance artystek i artystów wywodzących się z różnorodnych kręgów kulturowych Azji i Europy.
Pokazom performance towarzyszyć będą wykłady, warsztaty, spotkania z praktykami i teoretykami sztuki i nauki. Festiwal będzie odbywał się cyklicznie w ZATOCE SZTUKI w Sopocie, w marcu 2014 po raz pierwszy, pod nazwą: HI-BA-KU >byćTERMINARZ FESTIWALU PIĘCIU ŻYWIOŁÓW
SOBOTA 15.03.2014 - 17:00 TASHI IWAOKA wykład na temat katastrofy i obecnej sytuacji w elektrowni atomowej w Fukushimie.
- 18:30 ELVIN FLAMINGO prezentacja projektu
Życie w laboratorium - symbiotyczność tworzenia, nie-ludzka kultura 2012 - ca. 2034
- 19:00 MAREK KRUKOWSKI prezentacja filmu eksperymentalnego Relikty polodowcowe
- 19:30 Natura - nauka - kultura - polityka
dyskusja i spotkanie z Tashi Iwaoka, Elvinem Flamingo, Markiem Krukowskim
moderacja - Justyna Jan-Krukowska
- 20:30 MACIEJ BIBERSTEIN
performance Nić Ariadny
NIEDZIELA 16.03.2014- 17:00 TASHI IWAOKA performance HIBAKU Marching at Fukushima Daiichi (NPP)
- 18:00 JUSTYNA JAN-KRUKOWSKA, performance <<<<
PONIEDZIAŁEK 17.03.2014
wyjazd do PAŁACU KROKOWA,
na zaproszenie Fundacji MUSES Koalicja Antyatomowa
17:00 TASHI IWAOKA wykład na temat katastrofy i obecnej sytuacji w elektrowni atomowej w Fukushimie.
18:30 TASHI IWAOKA improwizacja taneczna
TASHI IWAOKA
ur. 1976 Ehime, Japonia
Artysta japoński zamieszkały w Amsterdamie. Performer choreograf, twórca sztuk teatralnych.
- studia 1997-2001 i dyplom magistra sztuki 2001 - Nottingham Trent University, Nottingham, Wielka Brytania
- studia tańca i choreografii 2002-2003, jako wolny słuchacz School for New Dance Development, Amsterdam
- prace badawcze nad performance 2004-2007 w DasArts, Amsterdam
Praktykuje butoh oparte na pracy z ciałem od ponad 10 lat - po raz pierwszy w 1997 u Kazuo Ohno i Kim Itoh.
Obecnie praktykuje również Budo - sztukę walki. Poszukuje istoty ludzkiej ekspresji na bazie swych przeszłych i obecnych doświadczeń. Tashi Iwaoka jest członkiem założycielem Ehkä-production, międzynarodowego kolektywu niezależnych performerów i tancerzy w Turku, w Finlandii.
SOBOTA 15.03.2014 godz.17:00
- wykład na temat katastrofy i obecnej sytuacji w elektrowni atomowej w Fukushimie
NIEDZIELA 16.03.2014 godz.17:00
- performance HIBAKU Marching at Fukushima Daiichi (NPP)
HIBAKU. Marsz w elektrowni atomowej Fukushima Daiichi
powstał w celu upowszechniania informacji o sytuacji w elektrowni atomowej Fukushima Daiichi (NPP). Tashi Iwaoka wyraża swoje obawy w formie działania teatralnego. Chce w ten sposób stworzyć podstawy globalnej świadomości, wolnej od nuklearnego uzależnienia.
Hibaku znaczy po japońsku być wystawionym na promieniowanie. To konsekwencja, której nie można było uniknąć pracując w elektrowni atomowej w Fukushimie, mieszkając w jej pobliżu i praktycznie wszędzie w Japonii po 11 marca 2011 roku.
Głęboko poruszony katastrofą nuklearną, Tashi Iwaoka odwiedził Fukushime w sierpniu 2012 roku. Traktował to jako próbę zrozumienia tej sytuacji na drodze osobistego doświadczenia. Z pomocą mieszkańców miasta Iwaki odwiedził okolice Fukushimy. Znajdują się tam wysoko napromieniowane miejsca, gdzie mieszkańcy muszą nosić maski ochronne, by zapobiec ekspozycji wewnętrznej. Zrobił kilka nagrań w Fukushimie i użył je w swoim performance, jako środek odzwierciedlenia (nie)rzeczywistości Fukushimy, którą ujrzał. Chciał w ten sposób stworzyć pewnego rodzaju abstrakcyjną, na swój sposób poetycką jej wizję. Performance HIBAKU. Marsz w elektrowni atomowej Fukushima Daiichi jest jego hołdem dla robotników, którzy pracowali i nadal pracują w elektrowni atomowej oraz dla ludzi żyjących w warunkach wysokiego promieniowania w okolicach Fukushimy. Performance był pokazany po raz pierwszy na Festiwalu Performance Wasserzeichen, w podwójnym programie ze Stefano Taiuti Still Water, w Kunsthaus Rhenania w Kolonii, w Niemczech.
MACIEJ BIBERSTEIN
ur. 1966 Wrocław
Malarz, grafik, rysownik, fotograf, performer. Analizuje rytuał, płeć, narodziny, kobiecość, życie, śmierć.
Studia 1992-1997 ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu, Wydział Grafiki
dyplom 1997 "Ja, Kobieta, Inni"
wystawy indywidualne:
2011 - performance FERTILITY z Ophelią Queen, Galeria Famiglia Marghini Mediolan
2009 - Przedmioty do zniszczenia (malarstwo), Browar Mieszczański Wrocław
2009 - 12 portretów (fotografia), Mleczarnia Wrocław
2006 - Imago (malarstwo), Choreia Kryształowice
2005 - Eurynome (malarstwo), CK Impart Wrocław
wystawy zbiorowe:
2009-2010 - I am Abnormal (malarswo), Abnormals Gallery Berlin-Poznań
2009 - Selected Artists from Poland (malarstwo), Opera Gallery Budapeszt
2008 - SEX SHOP (malarstwo), Studio BWA Wrocław
2004 - Czarno-Białe (fotografia), BWA Kraków
2000 - Graphic Constellation Międzynarodowe Triennale Grafiki, BWA Szczecin, Kraków, Katowice
1998 - Szansa (fotografia), Galeria Krzysztofa Gierałtowskiego Warszawa
SOBOTA 15.03.2014 godz.20:00
- performance NIĆ ARIADNY
ELVIN FLAMINGO / f.k.a. Jarosław Czarnecki
ur. 1967 Pelplin
Polski artysta transmedialny.
W 1987 roku ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni. W latach 1987-1991 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki gdańskiej PWSSP. Skreślony z listy studentów i do roku 2004 nieaktywny artystycznie. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Jerzego Krechowicza na ASP w Gdańsku w roku 2004. Laureat Gold Remi Award Houston USA 2009 oraz Grand Prix na Biennale Sztuki w Gdańsku 2012. Wykładowca na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku (od 2012). Jest autorem prac, między innymi: Dwaj ludzie z napisem Sopot, Myślał że ratował styropian, na którym spali strajkujący robotnicy, Small Spaces, Jothabelsi. W roku 2014 broni swojej pracy doktorskiej pt. Życie w laboratorium - symbiotyczność tworzenia, nie-ludzka kultura. Mieszka i pracuje w Sopocie.
SOBOTA 15.03.2014 godz. 18:30
- prezentacja projektu
Życie w laboratorium - symbiotyczność tworzenia, nie-ludzka kultura 2012 - ca. 2034
JUSTYNA JAN-KRUKOWSKA
ur. 1964 Wejherowo
Artystka eksplorująca ciało, głos i obiekt poprzez performance i przedmioty wizualne. Absolwentka malarstwa ASP we Wrocławiu (1989) oraz EEPSSA w Strasburgu (2007) z dyplomem psycho-somatoterapeuty. W latach 1995-2000 prowadziła gruntowne badania ciała i głosu pod kierunkiem kanadyjskiego reżysera Richarda Nieoczyma w ramach projektów badawczych: Ritual & Healing. Women Rituals Bayerischer Wald Niemcy, Archetypes in Theatre TTV Ludwigsburg Niemcy, Theatre Apprentice , LeThal / Le Theatre de L'Home Buck Lake Kanada, Wilderness Wending James Bay Kanada. stypendystka japońskiej Love Dance Foundation i stażystka Mina Tanaki, japońskiego tancerza butoh na BODY WEATHER FARM w Hakushu, Japonia 1999. Od tego czasu butoh istotnie wiąże się z jej performance. W latach 2001-2004 promowała butoh w Polsce we współpracy z Atsushim Takenouchi i Hiroko Komiya. Działa jako artystka niezależna, współpracuje z artystami z Niemiec, Francji, Japonii, Kanady. Od roku 2001 prowadzi swoje autorskie warsztaty Pogoda Ciała. Wspiera Wolny Tybet w ramach projektu Sztuka i Prawa Człowieka. Więcej informacji na stronie artystki: www.justbody.eu
NIEDZIELA 16.03.2014, godz.18:00
performance <<<<
Słowo "totem" pochodzi z języka Indian Odżibwejów. Richard Nieoczym, mój nauczyciel performance odwiedzał to plemię w Kanadzie nie raz nie dwa. Uczył mnie ich rytmu, który wiąże człowieka z ziemią przodków, łączy ze wspólnotą, leczy i wyzwala radość. Dowiedziałam się, że kobiety Odżibwejów wybijając rytm stopami nigdy nie patrzą w ziemię. Patrzą przed siebie i w oczy współplemieńców. Dowiedziałam się także smutnej prawdy o losie ich plemienia. Jak większość Indian Ameryki Północnej zostali przeniesieni przez białych osadników do rezerwatów. Podczas mojego pobytu w kanadyjskiej dzikości, płynąc jeziorem w kanoe nie spotkałam już żywych Indian. Miałam świadomość, że wkraczam w dziedzinę ich przodków. Roślina, zwierzę lub martwy przedmiot - to był totem Odżibwejów. Widzieli w nim protoplastę i opiekuna rodu.
Pośród zgiełku nieustającej batalii prawicy z lewicą i lewicy z prawicą, bólu historycznego fatum i trwogi o przyszłość, otulam się w moją totemiczną biel i czerwień. Patrzę w niebo i kontempluję orła szybującego w przestworzach. Ogarniam wzrokiem przestrzeń i nie patrzę ze smutkiem w ziemię.
Performance poświęcam pamięci moich przodków,również pradawnych i zapomnianych, ludzkich i zwierzęcych...
MAREK KRUKOWSKI
ur. 1961 Wrocław
Doktor nauk biologicznych ze specjalnością ekologii roślin, niedoszły lekarz. Jako student V roku Akademii Medycznej we Wrocławiu, w roku 1983 odmówił przysięgi wojskowej i został relegowany z listy studentów. Zaangażował się w Ruch Wolność i Pokój od samego początku jego powstania. Chorobliwy uczestnik demonstracji i głodówek, do których obecnie w związku z obfitością podniet i dóbr konsumpcyjnych nie może się zmusić. Przez moment w trakcie rodzimej tzw. transformacji członek transnarodowej Partii Radykalnej. Współzałożyciel partii Zieloni 2004 z płonną nadzieją na nową jakość w polskiej polityce. Od tego czasu, mimo zainteresowań społecznych, na uboczu sidestreamu politycznego. Z przekonań obsesyjny wolnościowiec i osoba politically incorrect (homofil-gejofob).
Przez siedemnaście lat nauczyciel akademicki. Od lat zajmuje się twardą ekologią - w ramach Ökologische Sonderkommando walczy z neofitami i technokratami o byt gnidosza sudeckiego, pachnicy dębowej, głuszca, starych drzew i torfowisk.
Członek legendarnej undergroundowej formacji muzycznej Perfumowane Who?Yeah! Miłośnik szybkiej jazdy samochodem (jeszcze do niedawna) oraz kotów. Ojciec dwóch córek - Kaji i Nataszy. Od ponad 20 lat w związku z sopocianką, Justyną Jan-Krukowską, artystką wizualną.
SOBOTA 15.03.2014, godz.19:00
- prezentacja filmu eksperymentalnego Relikty polodowcowe - reżyseria i montaż Paweł Popko, zdjęcia Tomek Sobański.
Organizatorzy wydarzenia wyrażają serdeczne podziękowania dla GREENPEACE Polska, dla Pani Dagmary Olejarz oraz dla Pana Andrzeja Sławińskiego, prezesa Fundacji MUSES Koalicja Antyatomowa, za wsparcie finansowe wydarzenia.
Partnerem Strategicznym Zatoki Sztuki jest Lotto
Patronem Medialnym Zatoki Sztuki jest WP.PL<<<<<<