stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

16 - 30 listopada 2024, g. 17:00

Gdańsk,
bilety 15 zł
ulgowy 12 zł
Festiwal Faktoria - Rekonstrukcje i interpretacje-Bursztynowy dzban, muzyka Pomorza. Festiwal muzyki współczesnej.

Festiwal będzie promował twórców związanych z regionalną tradycją i kulturą.
Projekt zakłada przełożenie na język muzyki współczesnej tematów zaczerpniętych
z historii i kultury trzech części Pomorza (kaszubskiej, kociewskiej i
żuławskiej). Pragniemy przybliżyć we współczesnej wersji muzykę dawną, często
zapomnianą oraz jej kontekst kulturowy - miejsce z którego się wywodzi. Z
wykorzystaniem instrumentów elektronicznych i regionalnych: burczybasy,
theremin, diabelskie skrzypce, sampler, dudy i inne.

Prezentowane interpretacje muzyki wywodzącej się z tradycji trzech odmiennych
kultur (kaszubskiej, kociewskiej i żuławskiej) mają zobrazować różnorodność nie
tylko geograficzną, ale także kulturową Pomorza, jednocześnie pokazać elementy
wspólne, które świadczą o wzajemnym przenikaniu i współdziałaniu zarówno w
przeszłości jak i dzisiaj, festiwal w swoim założeniu ma być katalizatorem,
czymś co zachęci odbiorcę do dalszych poszukiwań, do zgłębiania kultury swojego
regionu w kontekście całego obszaru Pomorza. W tym roku tematem przewodnim
będzie rekonstrukcja muzyki regionu Pomorza w oparciu o aranżacje filmowe i nie tylko.

Bazując się na inspiracjach regionalnych, wykonawcy na co dzień zajmujący się
muzyka jazzową, bluesową, elektroniczną, etniczną i filmową, stworzą oryginalne
utwory odpowiadające trzem częściom Pomorza Gdańskiego: Kaszubom, Kociewiu oraz
Żuławom i połączą wszystko w jedna ścieżkę dzwiekowa opowiadającą, wraz z materiałem filmowym zmontowanym na podstawie prac Pana Marka Opitza, o Pomorzu.

Wystąpią:

Roman Puchowski (ur. 28 marca 1966 w Tczewie) - muzyk awangardowy i bluesowy.
Wokalista, instrumentalista, kompozytor, autor tekstów oraz profesor warsztatów gitarowych. Na swoim koncie ma występy na różnych scenach Europy a także na najważniejszych festiwalach i imprezach bluesowych. Współpracuje m.in. z takimi muzykami jak: Keith Dunn, Nick Katzman i Sugar Blue. Jako jedyny bluesman wziął udział w ogólnopolskim projekcie koncertowym Mistrzowie gitary. W 2001 roku powołał do życia multimedialny projekt będący zarazem alternatywną grupą koncertową - Von Zeit, gdzie współpracuje razem z Jackiem Kuleszą oraz
Sebastianem Szczepanowskim. We wrześniu 2006 roku wydał swój pierwszy solowy album zatytułowany Simply.

Cyprian Wieczorkowski ur. 1979 r. projektant wzornictwa i komunikacji wizualnej, grafik komputerowy, ilustrator, samorządowiec, kompozytor i muzyk, założyciel Pomorskiej Rady Sztuki,od początku związany z zespołem Lud Hauza, którego był założycielem i autorem większości utworów. Wraz z Lud Hauza wydał trzy płyty życzliwie przyjęte przez recenzentów muzycznych, ,,Kwadrat" i ,,Nur fuenfzig Stueck" (Tylko 50 sztuk)oraz Pompa Funebris.
Występował na festiwalach: SEAS w Gdańsku, Warsaw Sumer Jazz Days (Warszawa), Terra Polska (Berlin), Faktoria, Warsaw Electronic festiwal (Warszawa). Nagranie wspólnie z Marcusem Reuterem w Polskim Radiu BIS podczas nocnych improwizacji na żywo. Występ na Future Sessions nocne koncerty radiowe w Polskim Radiu BIS. Współautor widowiska multimedialnego Cesarsko Królewskie Manewry, Festiwal Faktoria, zagra na instrumentach elektronicznych w tym specjalnie dla niego skonstruowanym thereminie optycznym.

Tomasz Fopke z chórem (ur. 1973 w Gdyni), animator kultury, poeta, kompozytor, dyrygent. Ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku (1999). W l. 1999-2000 był opiekunem muz. zespołu ,,Stolem" w Chwaszczynie, od 2000 dyryguje luzińskim chórem ,,Lutnia", koncentrującym się na wykonawstwie muzyki kaszubskiej. Twórczość F. obejmuje wiersze, do których nierzadko komponuje własne melodie. Wiele z nich wykorzystywanych jest w telewizyjnym magazynie regionalnym ,,Rodnô Zemia", programach radiowych, poświęconych tematyce regionalnej oraz drukowanych w ,,Nordze" i ,,Gazecie Kartuskiej". Obok współpracy z telewizją jest F. autorem tekstów dla kasz. zespołu rockowego ,,Chëcz" , autorem piosenek dla dzieci, młodzieży i dorosłych, takze o zabarwieniu bluesa i rapu. Aranżuje utwory dla zespołów folklorystycznych i chórów. Najobszerniejszy wybór piosenek, tekstów poetyckich F. zawiera śpiewnik Piesnie Rodny Zemi (2003). Obok piosenek jest F. również kompozytorem Pierszi Kaszëbsczi Pasji (wyd. Region, 2003) do słów Ewangelii wg św. Marka oraz pomysłodawcą wydania składanki kaszubskich pieśni bożonarodzeniowych Kaszëbi na G?dë (2003. 2005) oraz Zjazdów Śpiewaków Kaszubskich. Laureat nagrody literackiej im. R. Wróblewskiego (2001), konkursu na wiersz o Matce Boskiej Sianowskiej (2002), Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego im. M. Stryjewskiego (2002). oraz Medal Stolema przyznawany jest przez Klub POMORANIA już od 1967 roku. Wśród wielu wyróżnień, odznaczeń i nagród przyznawanych w Zrzeszeniu Kaszubsko-Pomorskim cieszy się największą estymą i uznaniem. Studenci przyznają tę nagrodę osobom lub grupie osób, instytucjom, związkom i organizacjom, które w szczególny sposób przyczyniły się do pomnożenia dorobku i osiągnięć kultury Kaszub i Pomorza lub do jej spopularyzowania.

Dawid Gorgolewski - muzyk, realizator dźwięku, aranżer, producent muzyczny.
Obecnie pracuje w firmie MusicTech (www.musictech.pl) oraz jest współkompozytorem Lud Hauza- Pompa Funebris.. Gra na instrumentach klawiszowych i gitarze. Jeden z założycieli zespołu KREST. Specjalizuje się w muzyce rockowej i filmowej, ale nieobce są mu również inne style muzyczne.

Zdzisław "Zdyhu" Ejsmont muzyk, perkusista ,wynalazca ,związany z trójmiejską
sceną. Swoją działalność rozpoczął od współpracy z Totartem w latach 80. Współpracował min. z zespołami: Sake (płyta "Gdynia"), Hi-hat, Motyle, For Friends, Deszcz (płyta "Deszcz"), Kowalski (płyty "Marian","Swobodny przelot", The glennskii's. Obecnie mocno zaangażowany w tworzenie perkusji "alternatywnych".

Tadeusz Korthals perkusista i klawiszowiec, najchętniej grywa na pianinie, akordeonie i organach Hammonda. Pochodzi z kaszubskiej rodziny muzykującej. W 2006 roku nagrywał koncertu w Filharmonii Bałtyckiej z okazji 50 lecia Zrzeszenia Kaszubsko Pomorskiego ,,Gdzie mója chëcz", w którym uczestniczyło ponad dwustu wykonawców. Jest również producentem muzyki filmowej, współpracował przy realizacji pierwszego filmu fabularnego w języku kaszubskim, w reżyserii Andrzeja Sipajło pt. ,,Testament". Tworzył także muzykę do cyklu podwodnych filmów Jacka Wróblewskiego zatytułowanych ,,Wraki Bałtyku". Jest też autorem
muzyki do hymnu szkoły w Połczynie miejscowości z której pochodzi oraz współkompozytorem Lud Hauza- Pompa Funebris.

Stanisław Bednarski jest absolwentem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w
Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Stanislawy Marciniak - Gowarzewskiej. Należy do nielicznego grona śpiewaków o imponującej sile glosu. Solista m. in. Opery i Operetki w Szczecinie, Opery Baltyckiej, Opery Śląskiej. Koncertowal prawie we wszystkich krajach Europy. W Swoim repertuarze posiada takie partie jak Jontek w operze "Halka" oraz Stefan w operze "Straszny Dwór" Stanislawa Moniuszki, Don Jose w operze "Carmen" G. Bizet'a, Pinkerton w operze "Madame Butterfly" G.Pucciniego, Faust w operze "Faust" Ch.Gounod'a.

Minoo + Grzegorz Zawadzki
Minoo muzyczny projekt Pawła Pruskiego skupiający się głównie wokół dźwięków eksperymentalnej elektroniki, jazzu oraz muzyki akustycznej. W 2008 r. Nakładem wytwórni EtaLabel ukazał się debiutancki album -Material Spirit . Od początku 2008 roku nawiązana została również współpraca z chińskim producentem Sin:Nedem w ramach polsko-chińskiego projektu CHOP vol.3. Aktualnie Minoo występuje z jazzo-eksperymentalnym perkusistą Grzegorzem Zawadzkim. Myślą przewodnią duetu jest szukanie wolności w muzyce, przekraczanie stylistycznych barier, łamanie schematów...

Agata Jasińska - Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, Wydział IV
Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, sopranistka - wokalistka solowa i chóralna, zajmuje się upowszechnianie kultury muzycznej w mediach, promocją i marketingiem dóbr kultury.

Burma Project - projekt jednoosobowy, grafik i muzyk zarazem, dwa światy obraz i
dźwięk. Kwintesencją wzajemnego przenikania jest pierwsza płyta wydana nakładem
(www.etalabel.com) pt."SYNTESTEZJA" - muzyczna podróż na odległą nie znaną planetę namalowana dźwiękami mrocznego ambientu. Uczestniczył w Future Sessions (BIS Polskie Radio) w raz z innymi muzykami grając radiowy koncert live. Zaznaczył swą obecność na Chill Intrusion koncercie zorganizowanym w ramach WEF 2007r.w Warszawskim klubie Mandala (www.wef.pl). Pojawił się również na składance promującej i upamiętniającej to wydarzenie pt. WEF 2007 "Laptops Make Hisory - For Future Compilation". Burma Project wyprodukował także jeden z
utworów, który znalazł się na kompilacji upamiętniającej 50-tą rocznicę wystrzelenia sztucznego satelity - Sputnika (etaLABEL), pt.: "1957-2007: 50 years of Sputnik sounds from the other side".

Marcin Swierczyński - basista i wokalista byłej już formacji Yattering, obecnie Sainc, nagrywa muzykę metalową, rockowa oraz improwizowaną - jeździ na rowerze w rożnych formacjach zajmujących się kolarstwem ekstremalny, reżyser nagrodzonej etiudy filmowej w konkursie- Pruszcz poznaj to miasto.

Nejmano - to solowy projekt Macieja Nejmana - Absolwenta Akademi Muzycznej w
Gdańsku, muzyka pochodzacego z Gdanska utworzony w 2000 roku. Jego muzyka to ambient z elementami noise z duza iloscia improwizacji elektronicznej. Tworzeniem tego rodzaju muzyki Nejmano zajmuje sie od 3 lat - wczesniej zainspirowany mocno techniczna muzyka rodem z Niemiec tworzyl muzyke bazujaca glownie na samplach, ostrych brudnych bitach. Pozniejsze lata to fascynacja dzwiekami plenerowymi, poczatki eksperymentow z brzmieniami, field recordingiem,
zywymi insrumentami i laczeniem ich ze wspolczesna technika - komputerami i efektami . Od tamtego czasu muzyka zaczela ewoluowac w kierunku czystego ambientu, dźwieków przestrzennych. Potezna dawka ciemnej harmoni i brudnych brzmien, przepompowanych kompresorow, laczona z "zmiazdzonym" dzwiekiem gitary. Muzykę Nejmano ktora aktualnie tworzy mozna okreslic jako "zupe dzwiekowa" ktora za kazdym razem moze byc słyszana i odebrana zupełnie inaczej.

Przeczytaj także