stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

"I Bałtycki Międzynarodowy Festiwal Klawesynowy". Serdecznie zapraszamy na "I Bałtycki Międzynarodowy Festiwal Klawesynowy", podczas którego będzie można usłyszeć wyjątkowej jakości wykonania muzyki klawesynowej przy udziale młodych talentów polskiej i światowej klawesynistyki. W czasie jednego z koncertów zostaną zaprezentowane prawykonania historycznych kompozycji, które do tej pory widniały jedynie pod numerami w katalogach Archiwum Państwowego w Gdańsku i Gdańskiej Biblioteki PAN.

lis 23

sobota, g. 18:00

bilety 85 - 125 zł
Kup bilet
lis 28

czwartek, g. 19:00

Wstęp wolny
Koncertom towarzyszyć będą również interdyscyplinarne wykłady, stanowiące niepowtarzalną okazję wzbogacenia wiedzy z historii muzyki i miasta Gdańska. Po wydarzeniach zapraszamy do Herbaciarni u Oblatów, gdzie każdy zainteresowany będzie mógł osobiście spotkać się i porozmawiać z wykonawcami oraz prelegentami.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Zapraszają:
Dyrektor OCEiK: O. Marcin Szafors
Dyrektor artystyczny: Maksym Zajączkiewicz
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

PROGRAM FESTIWALU :
KONCERTY W KOŚCIELE ŚW. JÓZEFA W GDAŃSKU


godz. 19.00
8.10/CZWARTEK/ Aleksandra Żebrowska (Gdańsk). Koncert monograficzny Pawła
Szymańskiego.

10.10/SOBOTA/ Maksym Zajączkiewcz (Gdańsk). Z archiwalnych półek - kompozycje
mistrzów gdańskich.

12.10/PONIEDZIAŁEK/ Justyna Woś (Bydgoszcz). W programie kompozycje J. J. Frobergera, D. Buxtehudego, J. C. F. Fischera i J. S. Bacha.

15.10/CZWARTEK/ Klaudia Rogała (Kraków). W programie kompozycje J. J. Frobergera,
J. Podbielskiego, J. C. F. Fischera, J. S. Bacha i C. Ph. E. Bacha.

19.10/PONIEDZIAŁEK/ Corina Marti (Bazylea/Szwajcaria) - Kompozycje z Tabulatury Jana z Lublina (1540).

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE :
17.10 / SOBOTA/
Wykłady (w sali wielofunkcyjnej Oblackiego Centrum Edukacji i Kultury).
godz. 15.00
dr Piotr Samól (Politechnika Gdańska). Architektura założenia karmelitów w Gdańsku.
godz. 16.30
mgr Maksym Zajączkiewicz (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku).
Wprowadzenie do historii muzyki dawnego Gdańska- klawesyn,ilustracje muzyczne (prof. Małgorzata Skotnicka & mgr Maksym Zajączkiewicz).


BIOGRAMY ARTYSTÓW
8.10 / Aleksandra Żebrowska:

Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej
I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. Naukę kontynuuje w Akademii Muzycznej
im. Stanisława Moniuszki, obecnie jako doktorantka w klasie klawesynu prof. dr hab.
Małgorzaty Skotnickiej.

Klawesynistka, pianistka, kameralistka.

Współpracuje gościnnie z Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Filharmonią Kameralną
Sopot, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku,
Orkiestrą Pro Musica Nova oraz Orkiestrą Hanza Duo.
Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez takich
pedagogów jak: Elżbieta Stefańska, Marek Toporowski, Lilianna Stawarz, Władysław
Kłosiewicz, Urszula Bartkiewicz, Marta Czarny - Kaczmarska, Denis Severin, Christophe
Rousset i Sigiswald Kuijken.

Jako solistka i kameralistka brała udział w licznych konkursach, koncertach i festiwalach
w kraju i za granicą. Aktywnie uczestniczy w życiu trójmiejskiej sceny muzycznej.
Stypendystka Akademii Muzycznej w Gdańsku, Miasta Gdańska i Ministra Kultury.
Jest półfinalistką i finalistką wielu międzynarodowych konkursów klawesynowych a także
laureatką II miejsca na 2nd Broadwood Horniman Harpsichord Competition
w Londynie/Wielka Brytania (kwiecień 2017) oraz IV nagrody na Międzynarodowym
Konkursie Klawesynowym w Ruvo di Puglia, Włochy (kwiecień 2019).
Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu oraz jako wykładowca Podyplomowego Studium
Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Gdańsku.
__________________
10.10 / Maksym Zajączkiewicz:
Urodzony w Gdańsku w 1994 roku. Edukację rozpoczął od prywatnych lekcji fortepianu u
mgr Krzysztofa Kaczmarzyka i mgr Christy Kamińskiej. Naukę kontynuował w klasie
organów mgr Błażeja Musiałczyka i klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w ZSM
I i II stopnia im. F. Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu. Następnie ukończył z wyróżnieniem
studia licencjackie w klasie klawesynu dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w Akademii
Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Aktualnie kontynuuje na tej uczelni studia
magisterskie, oraz pełni funkcję asystenta stażysty. Brał udział w licznych kursach
mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m. in. przez Prof. Elżbietę Stefańską,
Marię Banaszkiewicz-Bryłę, Władysława Kłosiewicza, Liliannę Stawarz, Marcina
Świątkiewicza, Tomasza Adama Nowaka, Monikę Tòth. Jest laureatem czołowych miejsc na
ogólnopolskich konkursach klawesynowych (m.in. im. W. Landowskiej w Gdańsku, W
rocznicę urodzin Bacha, Händla i Scarlattiego w Krakowie, CEA we Wrocławiu, IV
Akademickiego Konkursu Klawesynowego w Poznaniu). W 2014 roku, jako najmłodszy
uczestnik (20 lat) przeszedł do drugiego etapu przesłuchań podczas XIX Międzynarodowego
Konkursu Bachowskiego w Lipsku. Występuje jako solista i kameralista w kraju.
Współpracował z takim artystami jak Sigiswald Kuijken, George Tchitchinadze, Michael
Zilm, Zbigniew Pilch, Maja Miró Wiśniewska, Danuta Zawada, Karolina Koślacz, Szymon
Morus, Zygmunt Rychert. Szczególnym uczuciem darzy muzykę wieku XVII., swobodne
formy w stylus fantasticus, oraz spuściznę twórców jego rodzinnego Gdańska. Jest
współautorem nagrań muzyki kameralnej I orkiestrowej (w tym prawykonania). Jego
zainteresowania obejmują oprócz najszerzej pojmowanej muzyki dawnej również muzykę
ludową (szczególnie kaszubski repertuar ludowy oraz flamenco). Jest autorem artykułów i
prelekcji podejmujących tematykę muzyki baroku włoskiego oraz muzyki dawnego Gdańska.
____________________
12.10 / Justyn Woś:
Klawesynistka Justyna Woś jest solistką i kameralistką aktywnie występującą w kraju i
zagranicą.
Jest absolwentką Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w klasie klawesynu
prof. Małgorzaty Skotnickiej. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w
Warszawie w klasie prof. Władysława Kłosiewicza, podczas studiów spędzając rok w
Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholy" w Lipsku w ramach
programu wymiany studenckiej Erasmus. Doskonaliła tam swój warsztat klawesynowy pod
kierunkiem prof. Nicholasa Parle'a oraz prof. Tobiasa Schade. Po ukończeniu studiów wzięła
udział w rocznych studiach podyplomowych w Scholi Cantorum Basiliensis w Szwajcarii pod
kierunkiem prof. Andrei Marcona. W tym samym czasie związała się z Akademią Muzyczną
w Bydgoszczy, gdzie obecnie posiada otwarty przewód doktorski. Studia doktoranckie
realizuje pod kierunkiem prof. Urszuli Bartkiewicz.
Doskonaliła swoje umiejętności muzyczne na wielu kursach mistrzowskich oraz lekcjach
indywidualnych pod kierunkiem Gunthera Rosta, Jean-Marca Aymes'a, Marka
Toporowskiego, Elżbiety Stefańskiej, Mitzi Meyerson, Jermaine'a Sprosse'a, Lilianny
Stawarz, Marii Erdman, Katarzyny Drogosz, Eckharda Kupera, Sigiswalda Kuijkena oraz
Petra Wagnera.
Justyna Woś, poza swoją działalnością artystyczną, angażuje się również w organizację
wydarzeń kulturalnych. W roku 2019 otrzymała stypendium prezydenta miasta Bydgoszczy,
dzięki któremu zorganizowała cykl koncertów Duelli Barocchi. Obecnie działa w grupie
organizacyjnej festiwalu Bydgoska Scena Barokowa.
_______________
15.10/ Klaudia Rogała:
Klaudia Rogała - obecnie dyplomantka studiów magisterskich Akademii Muzycznej w
Krakowie w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej.
Podczas dotychczasowej kariery solowej oraz kameralnej brała udział w wielu prestiżowych
konkursach w Polsce oraz za granicą, do jej najważniejszych osiągnięć artystycznych należą:
II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Mariana Sawy w Warszawie
(2015), I miejsce i dwie Nagrody Specjalne (2015) oraz II miejsce (2017) na Ogólnopolskim
Konkursie Klawesynowym w Rocznicę Urodzin J.S.Bacha, G.F.Haendla, D.Scarlattiego w
Krakowie, III miejsce (solo) oraz I miejsce w duecie z Aleksandrą Owczarek (skrzypce
barokowe) na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym ,,Wanda Landowska
Harpsichord Competition Ruvo di Puglia" we Włoszech (2019), III miejsce na
Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym ,,Wanda Landowska in memoriam"w Poznaniu
(2019).
Uczestniczyła również w kursach mistrzowskich u m.in. Mitzi Mayerson, Ketila Haugsanda,
Władysława Kłosiewicza, Arte dei Suonatori, Nicholasa Parla doskonaląc swoje umiejętności
gry na klawesynie oraz czerpiąc inspiracje do dalszego rozwoju artystycznego.
_________________
19.10 / Corina Marti:
Corina Marti jest wirtuozem klawesynu i fletu prostego. Znana jest na całym świecie z
"uderzająco wyrafinowanych i ekspresyjnych" interpretacji (Toccata), oraz "bezbłędnych"
wykonań (Diapason).

Koncertuje jako solistka i kameralistka w Europie, Północnej i Południowej Ameryce jak i na
bliskim i dalekim wschodzie.

Jej bogata dyskografia obejmuje repertuar począwszy od czternastowiecznych istanpitte i
intawolacji, kończąc na koncertach solowych dojrzałego baroku i późniejszych.
Odzwierciedla to jej szerokie zainteresowania oraz kompetencje techniczne i
muzykologiczne.

Występowała z czołowymi zespołami muzyki dawnej (m. in. Hesperion XXI, Coro della
Radiotelevisione svizzera i Helsinki Baroque Orchestra). Jest dyrektorem artystycznym i
współzałożycielką zespołu La Morra. Zespół ten o międzynarodowej reputacji, wielokrotnie
nagradzany, skupia się na historycznie poinformowanych interpretacjach muzyki późnego
średniowiecza i wczesnego renesansu. W swoich interpretacjach muzycy La Morra "nawet na
moment nie tracą uwagi słuchaczy" (Gramophone).

Wyniki jej badań dotyczących rekonstrukcji średniowiecznych i renesansowych
instrumentów klawiszowych i fletów prostych są przyczyną międzynarodowego renesansu
jaki przeżywają te instrumenty. Jako profesor najbardziej prestiżowej instytucji zajmującej się
praktyką i teorią muzyki dawnej - Schola Cantorum Basiliensis - w szwajcarskiej Bazylei
kształci kolejne pokolenie artystów zafascynowanych jej pionierskimi dokonaniami.

Przeczytaj także