Polskie motywy w niemieckim baroku na deskach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego podczas festiwalu ORGANy PLUS+® 2023.
Trzeciego dnia festiwalu znajdziemy się w zupełnie nowym wnętrzu. Mamy nadzieję, że odkryje ono przed nami kolejne obszary, w których także organy będą mogły zabrzmieć w niecodziennych konfiguracjach. Gdański Teatr Szekspirowski stoi na miejscu dawnej Szkoły Fechtunku, w której dawnymi czasy poza murami miasta odbywały się koncerty i przedstawienia zabronione w obrębie tych murów. Współcześnie muzyka barokowa na scenie elżbietańskiej, bez nagłośnienia, tak jak to robiono w dawnych czasach nie miała jeszcze okazji tutaj wybrzmieć, a więc - premiera. Tym większa, że premierowo wystąpi również młody łódzki zespół Altberg Ensemble, którego szefem jest Jakub Kościukiewicz. Tym razem jednak pozycję maestro di cappella obejmie niezrównany znawca muzyki klawiszowej i zespołowej siedemnastego i osiemnastego wieku - Jörg-Andreas Bötticher, profesor słynnej szwajcarskiej Schola Cantorum Basiliensis, który pojawi się na naszym festiwalu również po raz pierwszy (nie jedyny) i będzie pełnił funkcję artysty-rezydenta. Tych świetnych artystów usłyszymy w sobotę 30 września o godz. 19.00. W programie utwory Johanna Sebastiana Bacha i Georga Phillipa Telemanna zawierające "polskie klimaty". Polski styl był w osiemnastym wieku jednym z narodowych stylów muzycznych rozpowszechnionych w Europie, tak jak styl włoski czy francuski. Tego wieczora z angielskiej sceny wysłuchamy w wykonaniu szwajcarsko-polskich sił muzycznych, jak słynni kompozytorzy niemieccy "przemycali" lub eksponowali polskie wątki w swojej muzyce. Takie wydarzenia możliwe tylko w Gdańsku!
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
ALTBERG ENSEMBLEOrkiestra barokowa, powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza, składająca się z muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych bądź ich wiernych kopiach oraz stosujących historyczne praktyki wykonawcze. W 2018 roku Altberg Ensemble wystąpił w ramach cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera. Od 2019 roku w ramach cyklów Barokowa Łódź oraz Barokowe Miraże zespół regularnie koncertuje w Łodzi i województwie łódzkim, będąc jednocześnie formacją rozpoznawalną na scenie ogólnopolskiej - m.in. dzięki występom na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Bydgoska Scena Barokowa, Barok na Mazurach, a także w ramach cyklu Bach 200 Uniwersytetu Warszawskiego oraz podczas Koncertów Pokoju w Jaworze. Altberg Ensemble jest również stałym gościem Domu Pracy Twórczej Pałac w Radziejowicach. Zespół w przeciągu kilku lat współpracował z wieloma znakomitymi śpiewakami, w tym z Anną Mikołajczyk, Olgą Pasiecznik, Karolem Kozłowskim,
Jakubem Józefem Orlińśkim, Aleksandrem Rewińskim, Michałem Sławeckim, Kacprem Szelążkiem, Rafałem Tomkiewiczem, a także z wybitnymi prowadzącymi - klawesynistą i organistą Jörgiem- Andreasem Bötticherem, skrzypaczką Olivią Centurioni, oboistą Alfredo Bernardinim, flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem oraz skrzypkami Grzegorzem Lalkiem i Zbigniewem Pilchem. W kwietniu 2022 r. zespół wydał swoją pierwszą płytę z utworami G. Ph. Telemanna "Suites" Concerto nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena dla wydawnictwa płytowego DUX 1761, nominowaną do nagrody Fryderyk 2023 w kategorii Muzyka Dawna. W sierpniu 2022 Altberg Ensemble opracował i wykonał w ramach Festiwalu Kolory Polski, program składający się z zapomnianych muzykaliów XVIII wiecznej kapeli w klasztorze oo. Dominikanów w Gidlach.
JORG-ANDREAS BÖTTICHERUrodzony w Berlinie, studiował muzykę dawną w Bazylei. Dyplom w zakresie gry na organach u Jean-
Claude'a Zehndera i klawesynu u Andreasa Staiera oraz studia u Jespera B. Christensena i Gustava
Leonhardta. Z Ensemble La Fenice (1990-2004) zgłębiał muzykę włoskiego wczesnego baroku.
Występuje jako solista, a także z różnymi formacjami kameralnymi i orkiestrowymi (Voces Suaves,
Ensemble Altberg, Bachstiftung St. Gallen). Bötticher jest profesorem klawesynu i basso continuo w
Schola Cantorum. W Musikhochschule Basel uczył praktyki wykonawczej muzyki dawnej w latach 1998-2016. Kursy i wykłady zaprowadziły go do różnych europejskich konserwatoriów, a także do Tokio i Bogoty. Jest organistą w Predigerkirche Basel i dyrektorem artystycznym "Abendmusiken in
der Predigerkirche". Bötticher publikował na tematy basso continuo, estetyki muzycznej i twórczości kantatowej Bacha. Jego nagrania CD dokumentują jego zainteresowanie rzadko słyszanymi kompozytorami, takimi jak Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi i Gottlieb Muffat czy Carlo Zuccari, Gaspard Fritz, a także najnowsze nagrania, takie jak "Balthasar Erben" (Abendmusiken Basel) czy "Come to my Garden " (z Voces Suaves). W 2020 roku został uhonorowany Nagrodą Naukową Miasta Bazylei za wieloletnią działalność łączącą badania z praktyką muzyczną.
Szczegóły na stronie
www.organyplus.comFestiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.
Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała
Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl,
Ruch Muzyczny, Grafito