stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wydarzenie w ramach

Siedemnastowieczna muzyka gdańska z europejskich zakamarków historii na festiwalu ORGANy PLUS+®

lis 30

sobota, g. 19:00

bilety 50 zł
ulgowy 40  zł
gru 20

piątek, g. 19:00

bilety 48-121,5 zł
ulgowy 27-100 zł
Kup bilet
2023.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Tradycja festiwalu ORGANy PLUS+® to promowanie nie tylko materialnej kultury muzycznej Gdańska w postaci niezwykłych organów, ale również prezentowanie niematerialnego dziedzictwa, które przecież rozwijało się i promieniowało przez wieki na całą Europę. Już pierwszego dnia festiwalowego w trakcie koncertu pojawią się gdańskie tropy, a tymczasem na półmetku w poniedziałek 2 października o godz. 19.30 powrócimy do franciszkańskiego kościoła Świętej Trójcy, by wysłuchać "gdańskiego" koncertu poświęconego dwóm wyjątkowym synom tego miasta. Kompozycje Ewaldta Hintza i Heinricha Döbla usłyszymy w wykonaniu Jörga-Andreasa Böttichera, który zasiądzie tym razem przy wielkich organach Mertena Friese z 1618 roku i alternatywnie przy włoskim klawesynie. Na tych instrumentach towarzyszyć będzie Katarzynie Olszewskiej - utalentowanej młodej polskiej skrzypaczce. Gdańska sztuka muzyczna w siedemnastym wieku docierała do dalekich zakątków europejskich i to właśnie z takich "nie gdańskich" źródeł będą korzystać muzycy w czasie tego koncertu. Prawdopodobnie utwory te wybrzmią w naszym mieście po raz pierwszy od ponad 300 lat, a wszystko to dla uczczenia 330. rocznicy śmierci Heinricha Döbla.

JORG-ANDREAS BÖTTICHER Urodzony w Berlinie, studiował muzykę dawną w Bazylei. Obronił dyplom w zakresie gry na organach u Jean-Claude'a Zehndera i klawesynu u Andreasa Staiera oraz studia u Jespera B. Christensena i Gustava Leonhardta. Z Ensemble La Fenice (1990-2004) zgłębiał muzykę włoskiego wczesnego baroku. Występuje jako solista, a także z różnymi formacjami kameralnymi i orkiestrowymi (Voces Suaves, Ensemble Altberg, Bachstiftung St. Gallen). Bötticher jest profesorem klawesynu i basso continuo w Schola Cantorum. W Musikhochschule Basel uczył praktyki wykonawczej muzyki dawnej w latach 1998-2016. Kursy i wykłady zaprowadziły go do różnych europejskich konserwatoriów, a także do Tokio i Bogoty. Jest organistą w Predigerkirche Basel i dyrektorem artystycznym "Abendmusiken in der Predigerkirche". Bötticher publikował na tematy basso continuo, estetyki muzycznej i twórczości kantatowej Bacha. Jego nagrania CD dokumentują jego zainteresowanie rzadko słyszanymi kompozytorami, takimi jak Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi i Gottlieb Muffat czy Carlo Zuccari, Gaspard Fritz, a także najnowsze nagrania, takie jak "Balthasar Erben" (Abendmusiken Basel) czy "Come to my Garden" (z Voces Suaves). W 2020 roku został uhonorowany Nagrodą Naukową Miasta Bazylei za wieloletnią działalność łączącą badania z praktyką muzyczną.

KATARZYNA OLSZEWSKA
Urodzona w 1995 roku skrzypaczka, której zainteresowanie muzyką dawną zaszczepili rodzice (muzycy specjalizujący się w tej dziedzinie) już w bardzo wczesnym dzieciństwie. W 2019 roku ukończyła studia w klasie skrzypiec barokowych Sirkki-Liisy KaakinenPilch oraz Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jej zainteresowanie obejmuje szeroki repertuar - od muzyki XVII do XX wieku (wykonywanej wciąż na strunach jelitowych). W sezonie artystycznym 2016/2017 była członkinią European Union Baroque Orchestra. Została również laureatką 2020 Indianapolis International Baroque Competition oraz zdobyła drugą nagrodę na Jose Herrando Baroque Violin Competition w Hiszpanii. Katarzyna jest członkinią zespołów takich jak Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, Il Pomo d'Oro czy Orkiestra Kore, z którymi koncertowała w całej Europie, a także w Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Regularnie koncertuje również jako solistka, koncertmistrz i kameralistka, pojawiając się na wielu europejskich festiwalach, m.in. Actus Humanus, Kromer Festiwal Biecz, Opera Rara, Misteria Paschalia, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Muzyka w Raju, Trigonale Festival der Alten Musik, Copenhagen Baroque Festival czy Höör Barockfestival.

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.

Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała

Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl,
Ruch Muzyczny, Grafito