stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
lis 8

piątek, g. 18:00

Gdańsk,
bilety 85 zł
Kup bilet
lis 22

piątek, g. 18:30

Wstęp wolny
Najlepsze polskie teatry alternatywne znów zjeżdżają do Trójmiasta! Wznawiamy The Best OFF, czyli święto niepokornych twórców reprezentujących niezależny nurt sztuki.
W Żaku zagości czołówka polskiej alternatywy - Teatr Akademia Ruchu ze spektaklem „Przychodnia. Exit”, Teatr Cinema ze spektaklem „Nie mówię tu o miłości” i Teatr Kana z przedstawieniem „Geist”. Zapraszamy!


Wznowienie The Best OFF nie przypadkiem zostało zaplanowane na rok 2007, który jest rokiem obchodów 50-lecia Klubu Żak. Chcemy bowiem nie tylko zaprezentować najwybitniejsze aktualnie działające teatry alternatywne, ale wskazać też na korzenie tego nurtu, które ściśle wiążą się z Klubem Żak i początkami teatru studenckiego. Dlatego pierwszy dzień The Best OFF będzie Dniem Klubu Żak. Zaprezentujemy dwa filmy Mieczysława B. Vogta pt.: „Legenda Żaka” i „Wspomnienie o Bim-Bomie”, które dokumentują historię Klubu i jego sceny teatralnej. Tego dnia odbędzie się również wernisaż wystawy, której tematem będzie teatralna działalność Klubu Żak w latach 1957-2007.

The Best OFF to nie tylko spektakle! Alternatywnego myślenia teatrem będzie można nauczyć się także podczas zajęć praktycznych. Zaplanowaliśmy dwa bloki warsztatów teatralnych, które poprowadzi zespół teatru Akademia Ruchu oraz Dobiesław Nowicki - aktor Teatru Kana.

Ponadto, aby przybliżyć widowni trójmiejskiej historię i dorobek zaproszonych teatrów, odbędą się specjalne wykłady połączone z pokazami video, podczas których członkowie grup zaprezentują swoją działalność i odpowiedzą na pytania publiczności. Wykład Akademii Ruchu będzie dodatkowo połączony z promocją dwóch książek o teatrze: „Akademia Ruchu" (pod red. Tomasza Platy) i najnowszego wydawnictwa z 2006 r. „Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji" (pod red. Małgorzaty Borkowskiej).
Zwieńczeniem The Best OFF będzie koncert zespołu Mordy reprezentującego niezależną trójmiejską scenę muzyczną.


The Best OFF 2007 – PROGRAM


21.03

15.00-19.00
Warsztaty teatralne (Teatr Kana)
Klub Żak

19.00
Dzień Klubu Żak - otwarcie wystawy poświęconej działalności teatralnej Klubu Żak w latach 1957-2007
Klub Żak

20.00
Projekcja filmów Mieczysława B. Vogta: „Legenda Żaka” i „Wspomnienie o Bim-Bomie”
Klub Żak

22.03

17.00-21.00
Warsztaty teatralne (Teatr Kana)
Klub Żak

23.03

15.00-18.00
Warsztaty teatralne (Teatr Kana)
Klub Żak

19.00
Spektakl „Nie mówię tu o miłości" (Teatr Cinema)
Klub Żak

20.30
Dyskusja pospektaklowa
Klub Żak

24.03

10.00-14.00
Warsztaty teatralne (Teatr Akademia Ruchu)
Klub Winda

15.00-16.45
Prezentacja video i wykład dotyczący działalności Teatru Kana (prowadzenie – zespół Teatru Kana)
Klub Żak

19.00
Spektakl „Przychodnia. Exit" Teatr Akademia Ruchu
Klub Żak

20.30
Dyskusja pospektaklowa
Klub Żak

25.03

10.00-14.00
Warsztaty teatralne (Teatr Akademia Ruchu)
Klub Winda

15.00-16.45
Prezentacja video i wykład dotyczący działalności Teatru Akademia Ruchu (prowadzenie – zespół Akademii Ruchu); promocja książek: „Akademia Ruchu" (red. Tomasz Plata) i najnowszego wydawnictwa z 2006 r. „Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji" (red. Małgorzata Borkowska)
Klub Żak

18.00
Spektakl „Geist" Teatru Kana
Klub Żak

19.30
Dyskusja pospektaklowa
Klub Żak

21.00
Koncert zespołu MORDY
Klub Żak


Bilety i karnety (w przedsprzedaży do 14.03):
Karnety na 3 spektakle i koncert: 30,- normalny, 25,- ulgowy, 20,- zniżkowy
spektakle: 15,- normalny, 10,- ulgowy, 8,- zniżkowy
koncert: 10,- normalny, 8,- ulgowy, 5,- zniżkowy
Bilety i karnety (od 15.03):
Karnety na 3 spektakle i koncert: 35,- normalny, 30,- ulgowy, 25,- zniżkowy
spektakle: 20,- normalny, 15,- ulgowy, 10,- zniżkowy (karta klubowa lub bilety okresowe SKM)
koncert: 15,- normalny, 10,- ulgowy, 8,- zniżkowy (karta klubowa lub bilety okresowe SKM)
Karnety na warsztaty teatralne:
Karnety na 1 warsztat teatralny: 150,- normalny, 100,- ulgowy, 80,- zniżkowy i studenci AST
Karnety na 2 warsztaty teatralne: 100,- normalny, 80,- ulgowy, 60,- zniżkowy i studenci AST
Wykłady i pokazy filmowe – wstęp wolny.

Zgłoszenia na warsztaty: kasia.pastuszak@klubzak.com.pl, kasa@klubzak.com.pl

Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK.
Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb od g.16.00, w nd od g.14.30
(kasa@klubzak.com.pl; 58 344 05 73 w.117)
Nie ma możliwości rezerwacji biletów oraz karnetów w cenie przedsprzedaży. Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem i koncertem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane.


Informacje o teatrach i spektaklach:

Teatr Cinema (Michałowice)
„Nie mówię tu o miłości”
Reżyseria: Zbigniew Szumski
Występują: Włodzimierz Dyla, Jan Kochanowski, Tadeusz Rybicki, Dariusz Skibiński
W spektaklu Teatru Cinema „[…] czterech facetów żyje w czterech osobnych blaszanych budkach. Mają swoje łopaty, swoje paczki, swoje pluszowe miśki i kilka jeszcze innych rekwizytów - zestaw do życia. Mają też łopaty - zestaw do śmierci. To ponoć pracownicy zakładu zieleni miejskiej, którzy mieli kopać w dół, ale - nie wiedzieć czemu - kopią w górę i trawa robi się coraz bardziej niebieska. W spektaklu nie ma fabuły, historii. Skonstruowany jest jak poemat lub jazzowy utwór: z metafor, z rytmu, z gęst­niejącego klimatu.” [Ewa Obrębowska-Piasecka]
„Nie mówię tu o miłości" to już nie są igraszki formą, ani teatralna zabawa postsurrealistów. Szumski proponuje własną wersję teatru absurdu, z którego wyłania się dziwna i niepokojąca metafora. Jest to fascynujące i... przerażająco zabawne. Jak nasza egzystencja, gdyby na nią spojrzeć z jakiegoś ponadludzkiego dystansu.” [Tadeusz Burzyński, „Gazeta Wrocławska”, 9 grudnia 1996]
Teatr Cinema:
Teatr autorski powstały w 1992 z inicjatywy Zbigniewa Szumskiego i grupy aktorów, którzy postanowili opuścić teatr instytucjonalny i zająć się realizacją własnych przedsięwzięć twórczych, które wykraczałyby poza ramy skostniałych konwencji panujących na scenach państwowych. Zbigniew Szumski - absolwent Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku – jest reżyserem, autorem tekstów i kompozycji przestrzennych. Jego główne inspiracje to malarstwo Rene Magrite'a, twórczość Różewicza i teatr absurdu, w którym odbijają się doświadczenia dnia codziennego. Jego mistrzami są Tadeusz Kantor, Zbigniew Rybczyński, Janusz Wiśniewski i Akira Kurosawa. Członkowie Teatru Cinema określają swoje działania jako „bunt wyobraźni wobec zrutynizowanej rzeczywistości”. Jeremi Przybora po obejrzeniu jednego ze spektakli zachwycił się jego „urokiem i dowcipem, uciesznie misterną choreografią ruchu i gestu, precyzją słowa i rekwizytu, bogactwem pomysłów reżysera, wiążącego wszystkie te elementy w zachwycającą sekwencję nonsensów”. Teatr grał na wszystkich ważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą.

Teatr Akademia Ruchu (Warszawa)
„Przychodnia. Exit”
Reżyseria: Wojciech Krukowski
Występują: Janusz Bałdyga, Jolanta Krukowska, Cezary Marczak, Zbigniew Olkiewicz, Krzysztof Żwirblis
Realizacja techniczna: Jarosław Żwirblis, Jan Pieniążek
Promotor zespołu: Małgorzata Borkowska

Motywem wyjściowym spektaklu jest nazwanie tych aspiracji człowieka, które mogą uczynić go skutecznym konkurentem - wobec innych ludzi i wobec wyobrażonych wyzwań przyszłości. Żeby górować nad innymi trzeba dokonać korekt i udoskonaleń swojej osobowości. Należy sfabrykować nowy ideał według pragmatycznych i doktrynalnych motywacji. Tak zamierzone porządkowanie świata wymaga stworzenia sprawnego aparatu uwodzenia zmysłów. Stan odurzenia wywołany procederami unifikacji dobrze służy kreatorom polityki jak i wizjonerom nowego porządku moralnego w skali globalnej. Co rządzi światem: Pieniądz czy Strach? Świat urządzony przez dobrze opłacanych ekspertów przybiera formę wielkiego gadżetu. Taki gadżet absorbuje kult równy religijnemu.
Pod względem formalnym spektakl jest w dużej części próbą zdynamizowania roli słowa (przekazu słownego) w teatrze. Interesujące jest zarówno zamknięcie akcji pomiędzy trzema, czterema podstawowymi znakami teatralnymi jak i użycie środków medialnych i efektów widowiskowych w stopniu dotąd w AR nie stosowanym. „Przychodnia. Exit” zachowuje formę spektaklu wizualnego, a zarazem realizacji „strumieniowej” właściwej dla wcześniejszych doświadczeń Akademii Ruchu, w ramach której zdarzenie sceniczne stanowiło wykadrowany czasowo etap żyjącego procesu, nawarstwiającego w kolejnych pokazach publicznych nowe konkluzje i nowe elementy wypowiedzi.

Teatr Akademia Ruchu:
Grupa twórcza założona w Warszawie w 1973 r. przez Wojciecha Krukowskiego i będąca jednym z najbardziej oryginalnych zespołów eksperymentalnych. Język artystyczny Akademii Ruchu łączy cechy teatru wizualnego, sztuki performance i akcji plastycznej. W 1979 Akademia Ruchu przyjęła status zespołu profesjonalnego i zaczęła działać jako Ośrodek Teatralny będący interdycyplinarnym centrum sztuki współczesnej. Oprócz spektakli grupa organizuje akcje teatralne zbliżone do happeningów, prowadzi teatralne warsztaty oraz międzynarodowe seminaria poświęcone różnym aspektom sztuki wizualnej. Dzięki działaniom impresaryjnym Akademii w Polsce gościły m.in. The Living Theater, Odin Teatret i Piccolo Teatro d Pontedera. Akademia Ruchu była jednym z pierwszych zespołów w Polsce, który wyszedł na ulicę tworząc widowiska w zurbanizowanej przestrzeni miejskiej. Pretekstem do tych akcji teatralnych były zwyczajne działania i proste scenki realizowane wobec przypadkowych widzów. Do tej pory zespół stworzył ponad 200 spektakli, zdarzeń i akcji ulicznych, które mogli oglądać widzowie wielu krajów Europy, obu Ameryk i Japonii. Akademia Ruchu jest pierwszym w Polsce teatrem, który w tak systematyczny sposób działa twórczo w przestrzeni „pozateatralnej" - na ulicach, placach, podwórkach. Najważniejsze elementy działań twórczych to ruch, przestrzeń i przesłanie społeczne. Twórcy Akademii wierzą, że działanie artystyczne, przeniesione na ulice miasta wzbogaca obraz ich codzienności i odnawia jej sens. Od 1990 Wojciech Krukowski jest dyrektorem Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim. W 2006 r. wydana została książka pt.: „Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji” (red. Małgorzata Borkowska), która jest próbą dokumentacji ponad 30 lat aktywności Akademii Ruchu i obejmuje wszechstronną działalność Akademii w środowisku społecznym.

Teatr Kana (Szczecin)
„Geist”
Spektakl oparty na motywach dramatu „Adam Geist" Dei Loher w tłumaczeniu Karoliny Bikont
Scenariusz i reżyseria: Zygmunt Duczyński. Spektakl został dokończony we współpracy z Arkadiuszem Buszko,
Występują: Bibianna Chimiak, Marta Giers, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Waldemar Nicek, Dobiesław Nowicki, Hubert Romanowski, Piotr Starzyński
Muzyka: Sławomir Skruszewicz (motyw świerszczy - Roland Alphonso)
Kompozycje pieśni: Krzysztof Seroczyński
Scenografia i kostiumy: Anna Anosowicz
Realizacja świateł: Tomasz Grygier

„Geist” to ostatnie przedstawienie, nad którym pracował Zygmunt Duczyński - założyciel i reżyser Teatru Kana. Z powodu śmierci Duczyńskiego przedstawienie zostało dokończone przez zespół Teatru Kana we współpracy z Arkadiuszem Buszko. Spektakl oparty jest na motywach dramatu „Adam Geist" Dei Loher - jednej z najważniejszych współczesnych dramatopisarek niemieckich. Bohater sztuki - „zarażony" niechcianym grzechem - wędruje w poszukiwaniu własnej tożsamości, nieświadomie dokonując kolejnych zbrodni. „Geist” zadaje pytanie o nieprzewidywalność ludzkiego losu, o człowieczeństwo wiecznie narażone na „upadek". Spektakl nie jest jednak utrzymany w mrocznej aurze – nieoczekiwane zwroty akcji wprowadzają paradoksalny komizm i atmosferę gorzkiego humoru. „Ten spektakl jest szczególnie ważny dla Teatru Kana.” - mówią aktorzy Duczyńskiego - „Być może najważniejszy. Praca nad nim była, jak się okazało, naszym ostatnim spotkaniem z Zygmuntem. I jego spotkaniem z istotnymi dla niego tematami, pytaniami, obrazami. Z ludźmi, których poprzez ten spektakl odkrywał, poznawał, pomagał im docierać do rzeczywistych emocji. […] Długo zastanawialiśmy się, czy podjąć próbę dokończenia tego przedstawienia, już bez Zygmunta Duczyńskiego.”

Teatr Kana:
Teatr autorski założonym w 1979 r. przez Zygmunta Duczyńskiego, który był jego dyrektorem oraz autorem wszystkich jego przedstawień (scenariusz scenografia, reżyseria) oraz autorem wszystkich ważniejszych projektów Ośrodka Teatralnego Kana. Początkowo zespół działał jako teatr studencki, potem stopniowo uzyskiwał coraz większą dojrzałość artystyczną i samodzielność organizacyjną. Przełomowe dla istnienia teatru znaczenie miały dwa przedstawienia na podstawie twórczości Wieniedikta Jerofiejewa „Moskwa-Pietuszki” (1989) i Noc (1993) - oba spektakle prezentowane były wielokrotnie na renomowanych światowych scenach, uzyskiwały znakomite recenzje w takich magazynach jak „The Times", „Los Angeles Times", „Los Angeles Weekly", „The Scotsman", „Backstage". Spektakl „Noc” zdobył 1994 roku nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu. Zespół wielokrotnie grał na najważniejszych festiwalach teatrów poszukujących i festiwalach sztuki m.in. w Edynburgu (w 1995 jako gość honorowy), a także w Moskwie, Amsterdamie, Berlinie, Los Angeles, Santa Monica, Santa Ana, Pasa Dena, San Diego, San Francisco (USA), Cheltenham College (Wlk. Brytania), Nitrze (Słowacja), Amsterdamie, Berlinie i Londynie (otwarcie Festiwalu Visual Theatre w 1995). Teatr Kana podejmuje wiele działań kulturotwórczych. W 1991 roku założone zostało Stowarzyszenie Teatr Kana, a w 1994 powstał autorski Ośrodek Teatralny, będący obecnie ważnym centrum kultury alternatywnej realizującym około 80 wydarzeń artystycznych rocznie. Najważniejsze projekty Stowarzyszenia Teatr Kana to: Międzynarodowy Festiwal Artystów Ulicy, OKNO - Międzynarodowe Spotkania Młodego Teatru, Projekty międzynarodowe: Projekt Teatry Świata, Warsztaty Teatru Poszukującego, Muzyka bez granic. W ramach Ośrodka działa także: Wydawnictwo Teatru Kana, Ruchomy Obraz (projekt filmowy), Obraz Utrwalony (projekt fotograficzny) oraz Galeria Kany. Teatr Kana jest jednym z organizatorów Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie.


Zespół MORDY
Zespół Mordy powstał w 1994 w Sopocie z inicjatywy Grzegorza Welizarowicza (wcześniej w zespole Ego), Tomasza Bergmanna (dawniej Lewandowski - wcześniej w zespole Sex in Heaven, z którego później wyłonił się Wieloryb) oraz perkusisty Tomasza Rogosia. W latach 1996-2006 członkiem zespołu był Marcin Dymiter (wcześniej Ewa Braun. obecnie Emiter). Z nim w składzie zespół wydał 4 płyty CD (Normalforma, Zapiski ze Strychu, Of Fruits, Antrology). W latach 2003-2006 w zespole występował Wojciech Jachna – trąbka. Z końcem 2006 roku zespół zreformował się i aktualnie występuje jako kwartet: Bartłomiej Adamczak – perkusja, Grzegorz Welizarowicz - bas, bas VI, gitara, wokal, ample, Marcin Zabrocki – klawisze, ample, Łukasz Rybiński- gitara. Mordy zagrały ponad 100 koncertów w kraju i za granicą (Dania, Niemcy, Francja). Występowali m in.: na festiwalu Dobra Muzyka Polska w Macon, Francja, na Moo Festival w Paryżu, na Terra Polska Festival 2006 w Berlinie. W roku 2000 supportowali the EX. Pierwsze fascynacje zespołu to noise, muzyka elektroniczna i rock alternatywny. Z czasem poszerzyli zainteresowania o jazz, dub, lo-fi i współczesną improwizację. Przekraczanie granic gatunkowych to ich znak firmowy. Stąd termin „Off Roots”, którego używają dla określenia tego, co grają. Muzyka zespołu łączy transowe numery gitarowe oparte na afrobeacie i funku, krótkie utwory rockowe, ambient, acid jazz, space kraut, itp. Od jesieni 1998 Grzegorz i Bartek grają równolegle w zespole Chlupot Mózgu. Od jesieni 2006 Mordy nagrywają we własnym studiu im. Adama Juniewicza.

Realizacja: Katarzyna Julia Pastuszak