Najważniejszymi narzędziami budowania dramaturgii spektaklu są muzyka i obraz: kompilowany z gry aktorskiej 12 aktorów oraz z projekcji filmowej. Elementy te uzupełniają się, dopełniają, nachodzą na siebie jak w poruszającej scenie, kiedy tłum kobiet wznosi nad swoimi głowami zdjęcia zaginionych synów- jeden wizerunek przechodzi w drugi by zlać się w twarz z miliona twarzy- metaforę powtarzalności tragedii i losu matek.
Oddziaływanie na widza głównie obrazem i wyrafinowaną plastyczną wizją stanowi o uniwersalnych wartościach tego widowiska, nie zapominając o treści wyrażającej głęboką prawdę, której każdy w dzisiejszym świecie może doświadczyć.
Czas Matek
reżyseria: zespół Teatru Ósmego Dnia
reżyseria świateł: Jacek Chmaj
scenariusz: zespół
scenografia: Jacek Chmaj
muzyka: Arnold Dąbrowski
efekty video: Tomasz Jarosz
obsada:
Ewa Wójciak, Halina Chmielarz, Ela Janicka, Karolina Pawełska,
Adam Borowski, Marcin Głowiński, Tadeusz Janiszewski, Kuba Kapral, Marcin Kęszycki, Andrzej Majos, Tomasz Michniewicz, Przemysław Mosiężny.
Realizacja techniczna: Jacek Chmaj, Tomasz Jarosz, Jacek Nowaczyk, Jakub Staśkowiak, Miłosz Michalak
Teatr Ósmego Dnia – założony w 1964 roku w Poznaniu jako teatr studencki. W latach siedemdziesiątych był to najważniejszy zespół wywodzący się z tego nurtu. Od 1979 roku działał jako teatr zawodowy, ale po sześciu latach działalności w 1985 został formalnie rozwiązany, a większość aktorów wyemigrowała do Włoch. W 1989 roku działalność w Poznaniu została wznowiona. Realizowane spektakle były niezwykle ostrymi, ironicznymi komentarzami na temat PRL-u. Podczas stanu wojennego zespół występował na ulicach i w kościołach. Długoletnim liderem zespołu był Lech Raczak
Najsłynniejsza polska grupa teatralna wywodząca się ze studenckiego teatru kontrkulturowego lat 60., założona w 1964 przez studentów polonistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dziś "Ósemki" to zespół-legenda, symbol teatru zaangażowanego pulsującego rytmem najważniejszych wydarzeń politycznych i społecznych. "Ósemki" krzykliwe, pełne ruchu i symbolicznego gestu, stające twarzą w twarz z publicznością, stały się jedną z głównych grup swojego nurtu w Europie..
Cechą charakterystyczną Teatru Ósmego Dnia były niefabularne scenariusze spektakli oparte na wypowiedzi osobistej postaci, emocjonalne, a zarazem groteskowe spojrzenie na człowieka, rysowane skromnymi środkami sytuacje sceniczne wykorzystujące w pełni możliwości aktora i przestrzeni teatralnej. Zespół występował zarówno w małych salach klubowych i kościołach, jak w otwartych przestrzeniach miejskich. Nagrodzony wieloma prestiżowymi wyróżnieniami jest nadal działającą (już bez Raczaka) w Poznaniu grupą artystyczną.
Oddziaływanie na widza głównie obrazem i wyrafinowaną plastyczną wizją stanowi o uniwersalnych wartościach tego widowiska, nie zapominając o treści wyrażającej głęboką prawdę, której każdy w dzisiejszym świecie może doświadczyć.
Czas Matek
reżyseria: zespół Teatru Ósmego Dnia
reżyseria świateł: Jacek Chmaj
scenariusz: zespół
scenografia: Jacek Chmaj
muzyka: Arnold Dąbrowski
efekty video: Tomasz Jarosz
obsada:
Ewa Wójciak, Halina Chmielarz, Ela Janicka, Karolina Pawełska,
Adam Borowski, Marcin Głowiński, Tadeusz Janiszewski, Kuba Kapral, Marcin Kęszycki, Andrzej Majos, Tomasz Michniewicz, Przemysław Mosiężny.
Realizacja techniczna: Jacek Chmaj, Tomasz Jarosz, Jacek Nowaczyk, Jakub Staśkowiak, Miłosz Michalak
Teatr Ósmego Dnia – założony w 1964 roku w Poznaniu jako teatr studencki. W latach siedemdziesiątych był to najważniejszy zespół wywodzący się z tego nurtu. Od 1979 roku działał jako teatr zawodowy, ale po sześciu latach działalności w 1985 został formalnie rozwiązany, a większość aktorów wyemigrowała do Włoch. W 1989 roku działalność w Poznaniu została wznowiona. Realizowane spektakle były niezwykle ostrymi, ironicznymi komentarzami na temat PRL-u. Podczas stanu wojennego zespół występował na ulicach i w kościołach. Długoletnim liderem zespołu był Lech Raczak
Najsłynniejsza polska grupa teatralna wywodząca się ze studenckiego teatru kontrkulturowego lat 60., założona w 1964 przez studentów polonistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dziś "Ósemki" to zespół-legenda, symbol teatru zaangażowanego pulsującego rytmem najważniejszych wydarzeń politycznych i społecznych. "Ósemki" krzykliwe, pełne ruchu i symbolicznego gestu, stające twarzą w twarz z publicznością, stały się jedną z głównych grup swojego nurtu w Europie..
Cechą charakterystyczną Teatru Ósmego Dnia były niefabularne scenariusze spektakli oparte na wypowiedzi osobistej postaci, emocjonalne, a zarazem groteskowe spojrzenie na człowieka, rysowane skromnymi środkami sytuacje sceniczne wykorzystujące w pełni możliwości aktora i przestrzeni teatralnej. Zespół występował zarówno w małych salach klubowych i kościołach, jak w otwartych przestrzeniach miejskich. Nagrodzony wieloma prestiżowymi wyróżnieniami jest nadal działającą (już bez Raczaka) w Poznaniu grupą artystyczną.