Fidelio
Ludwig van Beethoven
"Fidelio", choć jest jedyną operą Ludwiga van Beethovena, nie jest w jego kompozytorskim dorobku odosobnionym przykładem zaangażowania w walkę o równość społeczną. 2020 ogłoszono Rokiem Beethovena, ale Fidelia wystawimy także w 30. rocznicę zjednoczenia Niemiec, jednego z wydarzeń, które rozstrzygnęły o politycznej osobowości współczesnej Europy.
Reżyser spektaklu sięga po przykład rodzącej się dopiero "Solidarności" oraz innych ruchów, które już wówczas zapowiadały kształtowanie się nowego projektu Europy jako splotu państw wzajemnie zależnych od siebie i współpracujących w imię bardziej sprawiedliwego porządku społecznego. Ważnym wątkiem, poruszanym zarówno przez realizatorów, jak i samego Beethovena, jest kwestia miłości oraz poświęcenia dla drugiej osoby. Czy to dostatecznie stabilne podwaliny nowego ładu?
Działalność artystyczna Opery Bałtyckiej skupia się na prezentowaniu dzieł, które na tle światowej kultury wyróżnia nie tylko przygotowanie muzyczne, ale i gra z ważnymi kontekstami społecznymi. Fidelio - historia oddanej żony, która z narażeniem własnego życia pragnie uratować ukochanego niesprawiedliwie wtrąconego do więzienia - zdecydowanie wpisuje się w nurt opery zaangażowanej.
Realizatorzy:
José Maria Florêncio - kierownictwo muzyczne
Michael Sturm - inscenizacja i reżyseria
Katarzyna Zawistowska - scenografia i kostiumy
Mateusz Kozłowski - projekt multimediów
Piotr Miszkiewicz - reżyseria świateł
Michał Stenzel - asystent reżysera świateł
Michał Lewandowski - asystent multimediów
Ewelina Guzewicz - asystentka sceno- i kostiumografa
OBSADA
Leonora - Katarzyna Wietrzny / Elena Aleksejewna Tchesnokova
Marcelina - Ewa Tracz / Ewa Majcherczyk
Florestan - Jacek Laszczkowski / Tomasz Kuk
Pizarro - Artur Janda / Leszek Skrla
Rocco - Bogdan Kurowski / Łukasz Konieczny
Jaquino - Maciej Gwizdała / Jan Żądło
Don Fernando - Jakub Szmidt
Więźniowie - Piotr Nowacki / Witalij Wydra
Ludwig van Beethoven
"Fidelio", choć jest jedyną operą Ludwiga van Beethovena, nie jest w jego kompozytorskim dorobku odosobnionym przykładem zaangażowania w walkę o równość społeczną. 2020 ogłoszono Rokiem Beethovena, ale Fidelia wystawimy także w 30. rocznicę zjednoczenia Niemiec, jednego z wydarzeń, które rozstrzygnęły o politycznej osobowości współczesnej Europy.
Reżyser spektaklu sięga po przykład rodzącej się dopiero "Solidarności" oraz innych ruchów, które już wówczas zapowiadały kształtowanie się nowego projektu Europy jako splotu państw wzajemnie zależnych od siebie i współpracujących w imię bardziej sprawiedliwego porządku społecznego. Ważnym wątkiem, poruszanym zarówno przez realizatorów, jak i samego Beethovena, jest kwestia miłości oraz poświęcenia dla drugiej osoby. Czy to dostatecznie stabilne podwaliny nowego ładu?
Działalność artystyczna Opery Bałtyckiej skupia się na prezentowaniu dzieł, które na tle światowej kultury wyróżnia nie tylko przygotowanie muzyczne, ale i gra z ważnymi kontekstami społecznymi. Fidelio - historia oddanej żony, która z narażeniem własnego życia pragnie uratować ukochanego niesprawiedliwie wtrąconego do więzienia - zdecydowanie wpisuje się w nurt opery zaangażowanej.
Realizatorzy:
José Maria Florêncio - kierownictwo muzyczne
Michael Sturm - inscenizacja i reżyseria
Katarzyna Zawistowska - scenografia i kostiumy
Mateusz Kozłowski - projekt multimediów
Piotr Miszkiewicz - reżyseria świateł
Michał Stenzel - asystent reżysera świateł
Michał Lewandowski - asystent multimediów
Ewelina Guzewicz - asystentka sceno- i kostiumografa
OBSADA
Leonora - Katarzyna Wietrzny / Elena Aleksejewna Tchesnokova
Marcelina - Ewa Tracz / Ewa Majcherczyk
Florestan - Jacek Laszczkowski / Tomasz Kuk
Pizarro - Artur Janda / Leszek Skrla
Rocco - Bogdan Kurowski / Łukasz Konieczny
Jaquino - Maciej Gwizdała / Jan Żądło
Don Fernando - Jakub Szmidt
Więźniowie - Piotr Nowacki / Witalij Wydra