MĘCZENSTWO JOANNY D'ARC (La Passion de Jeanne d'Arc) to ostatni niemy film duńskiego mistrza Carla Theodora Dreyera (1889-1968) i jeden z najbardziej znanych obrazów w dziejach kina niemego. Nakręcony we Francji w 1928 r. przez Societé Genérale des Films, przypomina on historyczny proces Joanny d'Arc, który trwał ponad rok.
Akcja filmu rozgrywa się w ciągu jednego dnia - 30 maja 1431, ostatniego dnia krótkiego życia Joanny, które zakończyła płonąc na stosie. Dreyer niczym w tragedii antycznej, zachowuje jedność czasu, miejsca i akcji i, opowiadając o dylemacie targającym bohaterką, posługuje się formułą konfliktu tragicznego. Joanna musi wybrać między wiarą w Boga, a własnym życiem i każda jej decyzja prowadzi do zguby - śmierci lub potępienia.
Męczeństwo Joanny d'Arc to symfonia zbliżeń, która posługuje się ludzką twarzą jak odrębnym filmowym językiem. Na szczególną uwagę zasługuje tu Renée Maria Falconetti, aktorka, która tylko raz wystąpiła przed kamerą, ale na zawsze wpisała się w historię kina. W swoim czasie film był uznawany za niezwykle nowatorski, a jego kontrowersyjna treść sprawiła, że musiał walczyć z cenzurą w całej Europie.
Historia kryjąca się za tym filmem jest równie ciekawa jak i on sam. Wkrótce po ostatecznym montażu okazało się, że jedyna taśma z filmem spłonęła w pożarze. Z racji, że nie mógł ponownie nakręcić filmu, zmontował go raz jeszcze tyle, że tym razem z materiału, który początkowo odrzucił. Aż do 1981 r. wierzono, że oryginał przepadł na zawsze. Wtedy to taśma w idealnym stanie została odnaleziona jakimś cudem w Oslo i od tego czasu możemy cieszyć się oryginalną wizją reżysera.
Sala Koncertowa na Ołowiance
Koncert organowy
Film z muzyką na żywo
Wystąpi:
Thierry Escaich - organy
Improwizacja organowa do filmu Męczeństwo Joanny d'Arc (La Passion de Jeanne d'Arc)
-----
THIERRY ESCAICH - kompozytor i organista
Uznany w świecie kompozytor, organista i improwizator Thierry Escaich jest wyjątkową postacią, która odgrywa znaczącą rolę we współczesnej muzyce. Trzy oblicza swojej twórczości uznaje jako nierozłączne elementy zmierzające do ukazania świata wewnętrznego, wiedzione nieusuwalną potrzebą ekspresji.
Urodzony w 1965 roku, Thierry Escaich uczy improwizacji i kompozycji w konserwatorium Paryskim (CNSMDP) od roku 1992 gdzie sam otrzymał 8 pierwszych nagród. Thierry Escaich został mianowany organistą w kościele St-Etienne-du-Mont w Paryżu (gdzie zastąpił Maurice Duruflé). Jako kompozytor i wykonawca odbywa wiele międzynarodowych podróży. Dokądkolwiek pojedzie oczarowuje publiczność łącząc szeroki repertuar z jego własnymi kompozycjami i improwizacjami.
Jego ostatnie i przyszłe występy to Nowy York, Philadelphia, Los Angeles, Chicago, Toronto, Vancouver, Tokyo, Berlin, Wiedeń (Konzerthaus i Musikverein), Budapeszt, Saint-Petersburg, Londyn (the Proms) oraz wiele innych festiwali we Francji i zagranicą. Jego fascynacja kinem zachęciła go do improwizacji fortepianowych i organowych. Skomponował muzykę do filmu Franka Borzage Siódme niebo, wyprodukowanego przez Louvre w 1999r.
Jako kompozytor został odkryty po raz pierwszy w 1989 roku, kiedy otrzymał nagrodę Blumenthal Prize z fundacji francusko-amerykańskiej Florenca Blumenthala oraz dzięki jego kompozycjom (koncert saksofonowy Le Chant des ténèbres [Pieśń ciemności] czy Ad ultimas laudes na chór mieszany). Dotychczas napisał ponad 100 utworów, które poprzez odrzucenie sterylnego eksperymentowania, hedoniczne echo i rytmiczną gorączkę zyskały szeroką publiczność.
Thierry Otrzymał nagrody Prix des Lycéens (2002), the Grand Prix de la Musique symphonique z SACEM w 2004 roku, oraz trzykrotnie w 2003, 2006 i 2011 the Victoires de la Musique Composer of the Year award (Nagrodę dla Kompozytora Roku przyznawana 14 lutego). Mimo tego, iż głównie komponuje na organy (utwory solowe, muzykę kameralną, dwa koncerty, Barque Solaire [Słoneczna Łódź) na organy i orkiestrę) to Thierry Escaich jest otwarty na wszystkie typy i rodzaje form, poszukując zawsze nowych horyzontów muzycznych.
Docenia się jego bardzo osobisty styl w najbardziej intymnych pracach jak i w dużych freskach jak np. Chaconne (2000) i Vertige de la croix (Zdumienie krzyża, 2004) na orkiestrę czy Le Dernier Évangile (Ostatnia Ewangelia) oratorium na podwójny chór, organy i orkiestrę (1999). Ostatnio napisał balet dla New York City Ballet, który miał swoją światową premierę w Nowym Yorku w maju 2010r.
Jego muzyka jest często wykonywana przez Orkiestrę Narodową w Lille, Orchestre de Bretagne i Orchestra National de Lyon, gdzie był rezydującym kompozytorem a także z międzynarodowymi orkiestrami - Philadelphia Orchestra, orkiestra Berlin Konzerthaus, Orkiestra Teatru Mariński czy Orkiestra Paryska. Jego utwory podróżowały po świecie z Chórem Radia France, chórem BBC czy takimi muzykami jak Christoph Eschenbach, Lothar Zagrosek, Claire-Marie Le Guay, Paul Meyer, Iveta Apkalna, John Mark Ainsley, Trio Dali czy Quatuor Voce.
Jego liczne nagrania mówią same za siebie. Szczególnie wyróżnił się wykonaniami koncertowych improwizacji Organ Spectacular. Warto odnotować również nagrania jego kompozycji Organ Concerto No. 1 (z Orchestre philharmonique de Liège, z Olivierem Latry w 2002, które otrzymało nagrodę Diapason d'or de l'année), Lettres melées (z Trio Wanderer, 2009), Miroir d'ombres (Gautier i Renaud Capuçon, i Orchestre national de Lille, 2007, nagroda Choc de l'année czasopisma Monde de la Musique) i Exultet (vocal ensemble Sequenza 9.3, 2006). Nowe nagrania utworów orkiestrowych z Orchestre national de Lyon, skrzypkiem Davidem Grimalem, mezzosopranem Nora Gubisch oraz samym Thierrym Escaich były wydane w kwietniu 2011 r. Wszystkie nagrania są wydawane przez Accord/Universal.