stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
gru 29

niedziela, g. 10:00

Gdańsk Dom Uphagena, Długa 12
bilety 50 zł
ulgowy 40 zł
sty 3

piątek, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Futurystki - programy i twórczość kobiet przyszłości (1912-1944)
wykład doktora Przemysława Strożka
wydarzenie towarzyszące wystawie ALL WE ARE
29.05 | godz. 18:00
Gdańska Galeria Miejska 2 (ul. Powroźnicza 13/15)


"Chcemy sławić wojnę - jedyną higienę świata - militaryzm, patriotyzm, gest niszczycielski anarchistów, piękne idee, za które się umiera oraz pogardę dla kobiet" - pisał Filippo Tommaso Marinetti w Manifeście Futuryzmu (20 II 1909). Kobieta była w jego przekonaniu uosobieniem tradycyjnych wartości, sentymentalizmu, romantyzmu i pasywności, tzn. tych kategorii, które futuryzm musiał przezwyciężyć, tocząc walkę o nową sztukę i radykalny projekt nowoczesnej kultury. Kobieta była więc tym, kto zatrzymuje mężczyznę w drodze do ustanowienia nowego Imperium opartego na męskich wartościach: umiłowaniu wojny, maszyn i pięknu przemocy - sił sprawczych cywilizacyjnego postępu. Mimo pogardy, jaką Marinetti darzył tradycyjny model kobiety, włoski futuryzm okazał się ugrupowaniem awangardowym, który w rzeczywistości przyciągnął do siebie największą ilość artystek. Pierwszą z nich była Valentine de Saint-Point, która określiła model kobiety futurystycznej w 1912 r., przywołując idee równości płci z ducha nietzscheanizmu. Wzywała do wyzwolenia erotycznego kobiety w imię sił życiowych i kreacji, w imię totalnego wyzwolenia pożądania i jego rewolucyjnych mocy. De Saint-Point nie odbierała mizognizmu Marinettiego negatywnie, wręcz odwrotnie: idea pogardy dla kobiet, mobilizowała nie tylko ją, ale też inne artystyki, w tym: Benedettę Cappę, Marisę Mori, Barbarę i Gianninę Censi,do stawienia czoła eksperymentalnym poszukiwaniom sztuki przyszłości. Wykład towarzyszący wystawie ALL WE ARE będzie przeglądem twórczości futurystek, która była nieodłącznym elementem futurystycznego przewrotu w sztuce.


dr Przemysław Strożek - adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, zajmuje się historią futuryzmu i jest autorem wielu publikacji poświęconych futuryzmowi. Od 2011 jest członkiem Advisory Board rocznika studiów nad futuryzmem (International Yearbook of Futurism Studies) i autorem pierwszej monografii o recepcji włoskiego futuryzmu w Polsce: Marinetti i futuryzm w Polsce (1909-1939). Obecność - kontakty - wydarzenia.