stat
Impreza odwołana

Nowa muzyka z dwóch stron Oceanu

Dwóch muzyków grających na co dzień w Orkiestrze Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej tym razem usłyszymy w roli solistów. I to w bardzo interesującym repertuarze. Dwa koncerty powstałe w XX wieku, ale dalekie od awangardowych ekscesów rzadko są wykonywane na polskich estradach filharmonicznych.

muzyka poważna
Kup bilet
cze 28

piątek, g. 18:00

Szanowni Państwo,
część galowa wydarzenia zostaje przeniesiona na inny termin. O nowej dacie gali poinformujemy wkrótce.

Część koncertowa odbędzie się bez zmian. Zachęcamy, by śledzić na bieżąco na naszej stronie wszystkie zmiany.


muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Dotyczy to zwłaszcza koncertu Joliveta, kompozytora, który pozostaje w cieniu z jednej strony kompozytorów z grupy Le Six z drugiej strony swojego kolegi Oliviera Messiaena. Jolivetowi obce były zarówno programowy neoklasycyzm, jak i metafizyczne spekulacje. W muzyce interesowała go głównie ekspresja. Skomponowany w latach 1953-1954 Koncert na fagot, harfę i fortepian wyróżnia się swoim niekonwencjonalnym doborem instrumentów. Jednak chociaż harfa i fortepian pełnią tu ważną rolę, głównym solistą jest fagocista, a jego partia jest najeżona trudnościami. Koncert jest zbudowany według zasad barokowej sonaty da chiesa (z układem części wolna-szybka-wolna-szybka), a finałem jest efektowne Fugato.

Również Koncert Barbera, najbardziej chyba popularnego kompozytora amerykańskiego XX wieku, odbiega od typowego wzoru wirtuozowskiego koncertu romantycznego. Dwie pierwsze części są refleksyjne, podczas gdy finał to stosunkowo krótkie, lecz bardzo wymagające dla solisty Moto perpetuo. Koncert Barbera powstał w latach 1939-1941 na zamówienie bogatego melomana - Samuela Simona Felsa. Barber był już wtedy, pomimo swojego młodego wieku, znanym kompozytorem, autorem słynnego cenionym Adagia przez takich dyrygentów jak Toscanini czy Rodziński. Mecenas nie był zadowolony z powstałego dzieła i kompozytor musiał częściowo zwrócić honorarium. Jednak kompozycja Barbera zdała najważniejszy egzamin - próbę czasu i jest dziś jednym z najpopularniejszych utworów koncertowych skomponowanych w Ameryce w XX wieku.

Orkiestra Symfoniczna PFB
George Tchitchinadze - dyrygent
Karolina Piątkowska-Nowicka - skrzypce
Mirosław Pachowicz - fagot
Konrad Mielnik - prowadzenie

Program:
André Jolivet - Koncert na fagot, orkiestrę smyczkową, harfę i fortepian [15']
Samuel Barber - Koncert skrzypcowy op. 14 [23']