stat
Impreza już się odbyła

Galeria Gablotka - Arszyn

Planujemy nowe, jak zwykle niepowtarzalne wydarzenie w naszej niepowtarzalnej Galerii Gablotka i z tego powodu chcielibyśmy to ogłosić całemu światu a przynajmniej trójmiastu (nie kryjąc iż także przy państwa pomocy). Akcja zapowiada się interesująco gdyż naszą galerię nawiedzi Krzysztof Topolski szerzej znany jako Arszyn.

W niedzielny wieczór 4 marca Stoczniowe gablotki w byłym budynku dyrekcji Stoczni Gdańskiej zostaną zaanektowane właśnie przez niego. Planowany jest również koncert: Krzysztof Topolski - elektronika, Krzysztof Pawłowski - wiolonczela. Oto krótki zarys teoretyczny dotyczący akcji która będzie miała miejsce w Gablotce.

Arszyn - Szum Pauzy (szum ciszy)

Podstawowym rodzajem szumu charakteryzującego taśmę jest szum ciszy nazywany również szumem pauzy. To właśnie ten szum, który słyszalny jest w nagraniu również w momentach ciszy i od którego zależy poziom najcichszych dźwięków, jaki mogą być zarejestrowane bez zakłóceń.
Szum ciszy jest wytwarzany przez taśmę rozmagnesowaną w kasowniku lub głowicą kasującą i następnie poddaną działaniu pola podkładu przed głowicą zapisującą. Jest on większy o co najmniej 3 dB od szumu taśmy rozmagnesowanej w rolce.

Szum ciszy, podobnie jak szum rozmagnesowanej taśmy, ma widmo ciągłe, równomiernie rozłożone w całym paśmie akustycznym. Ponieważ ważne jest odczucie słuchowe, pomiaru szumu ciszy dokonuje się przez filtr odwzorowujący krzywą czułości ucha, tzw. filtr psofometryczny. Poziom szumu podaje się w decybelach w stosunku do poziomu odniesienia.

Szum pauzy jest związany z budową samej warstwy magnetycznej taśmy. Metody obniżania poziomu szumów polegają więc na uzyskaniu coraz mniejszych cząstek magnetycznych dających się gęsto upakować w warstwie i tworzących gładką powierzchnię *


Wychowałem się w czasach taśmy, taśmy szumią, świat szumi, zaszumiony kanał komunikacji, szum i informacja niebezpiecznie zbliżyły się do siebie. Okazuję się ze wczasach nośników nieszumiących jak CD czy pliki cyfrowe, szum taśmy i szum świata jeszcze bardziej staje się muzyką. "Zakłócanie" staje się informacją.

___

* Kasety magnetofonowe i magnetowidowe, Barbara Iwanicka Edmund Koprowski, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1988


Krzysztof Topolski aka Arszyn
Elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, perkusista. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe i interaktywne. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty.

W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW "Znaki Czasu" w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007-2010), oraz Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011). Brał udział w wielu festiwalach : Unsound, Line_in : Line_out, Wien Modern '03 , Stimul '05 , Echofluxx '11, Prague, Jazz and Experimental Music from Poland, '11, London.

Grał na perkusji w zespołach: Kobiety oraz Ludzie. Współpracuje, współpracował lub występował okazjonalnie z takimi artystami, kuratorami lub grupami jak : Mariusz Waras, Laurenz Theinert, Daniel Muzyczuk, Tomasz Duda, M.bunio.S, Emiter, Thomas Lehn, Andrew Sharplay, Mikołaj Trzaska, Hoec, Dj Wojak, free103point9, Wojtek Mazolewski, Ania i Adam Witkowscy, Lukas Jiricka, Tomasz Ziętek, Martin Blazicek, Dominik Bukowski, Hevelius Brass, XV Parowek, Tianna Kennedy, Damian Catera, Łukasz Ciszak, Janusz Mackiwicz, Columbus duo, Paulus, Łukasz Kos, Michał Borczuch, Mazzoll, Oleg Dziewanowski, Tomek Kopcewicz, Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Teatr Amareya.