stat
Impreza już się odbyła

8 listopada - 5 grudnia 2024, g. 18:00

Wstęp wolny

25 października - 28 listopada 2024

Wstęp wolny
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska ma zaszczyt zaprosić na wernisaż wystawy „Gdańskie Lwy i Lwiątka”, który odbędzie się w Dworze Artusa.

W ramach programu „Czas Gdańskich Lwów” w marcu 2006 roku ogłoszono konkurs plastyczny „Portret Gdańskiego Lwa”, którego rozstrzygnięcie i uroczyste wręczenie nagród odbyło się 23 kwietnia 2006 w Sali Wety Ratusza Głównego Miasta. Na ekspozycję w Dworze Artusa składa się 41 wybranych spośród ponad 1200 nadesłanych prac.

Program „Czas Gdańskich Lwów”

Program „Czas Gdańskich Lwów" jest platformą obejmującą wszelkie działania mieszkańców Gdańska odwołujące się do symboliki Herbu Wielkiego, a w szczególności do lwów podtrzymujących tarczę herbową. Program rozpoczął się w styczniu 2006 roku i będzie trwał do jesieni 2007 roku.

Główne cele Programu to:

I. Aktywizacja obywatelska mieszkańców Gdańska. Promocja postawy obywatelskiej

Większość mieszkańców miasta ma postawy oczekujące. To „władza" powinna zapewnić wszystko - od dobrych dróg przez bezpieczeństwo po czystość na ulicach. Niektóre z tych postulatów mieszkańcy mogą jednak zrealizować samodzielnie, bez oglądania się na „władzę". Warunkiem jest obywatelska postawa
i współpraca na poziomie dzielnicy, ulicy, osiedla czy domu. Pragniemy włączyć do współorganizacji Programu jak najwięcej stowarzyszeń, fundacji, klubów środowiskowych i lokalnych działających
w Gdańsku.

Utożsamianie mieszkańców z ich miastem

Tylko te miejscowości, których mieszkańcy uważają zamieszkiwaną wspólnie przestrzeń za swoją „małą ojczyznę" mają szansę na długofalowy rozwój i pomyślność. W takich miejscach dużo rzadsze są przypadki niszczenia mienia wspólnego, wandalizmu i chuligaństwa, a mieszkańcy chętnie włączają się we wspólne inicjatywy. Większość Gdańszczan jest dumna ze swojego miasta. Gdańszczanie chcą, aby ich miasto było „ładne" i zadbane. Bezpośrednie uczestnictwo w Programie „Czas Gdańskich Lwów" stwarza wielu mieszkańcom możliwość osobistego przyczynienia się do uatrakcyjnienia miasta.

Umacnianie wzajemnych więzi mieszkańców wspólnot lokalnych

Ojczyzną mniejszą od wspólnej przestrzeni miejskiej, jest wspólnota osiedlowa, uliczna, czy nawet domowa (w budynkach wielorodzinnych). Wierzymy, że zespołowe działania przyniosą dużo satysfakcji, radości
i poczucia wspólnoty dużej części Gdańszczan. Włączenie wielu małych akcji w jeden wielki Program spowoduje, że każda z tych akcji stanie się bardziej znacząca a jej organizatorzy odczują większą satysfakcję.

II. Promocja Gdańska w Polsce i za granicą. Znajomość marki „Gdańsk"

Marka „Gdańsk" jest znana w Polsce i na świecie głównie ze względu na powstanie Solidarności
i nazwisko Lecha Wałęsy. Większość Polaków oraz wielu obcokrajowców wie, że to w Gdańsku rozpoczął się demontaż komunizmu. Jednak wiedza o dawniejszej historii Gdańska oraz o jego dniu dzisiejszym
i perspektywach rozwoju jest bardzo słaba. Realizacja dużego, trwającego około 2 lat Programu "Czas Gdańskich Lwów" ma szansę skutecznie zmienić ten niekorzystny stan.

Gdańsk - miasto z przyszłością

Gdańsk, to miasto ludzi młodych, pełnych energii, o ogromnym potencjale. Ilości wyższych uczelni
i studiującej w nich młodzieży mógłby nam pozazdrościć niejeden duży ośrodek akademicki.