Kazimierz Kachu Ostrowski (1917 1999) to wszechstronny artysta, który przez ponad 60 lat żyłi tworzył w Gdyni. Podczas premierowego spaceru w obrębie śródmieścia Gdyni zobaczymy dzieła Kacha w przestrzeni jego ukochanego miasta, dowiemy się gdzie mieszkał i pracował ten charakterystyczny i charakterny twórca oraz poznamy miejsca związane z jego bogatą twórczością. Zapraszamy serdecznie!
Kazimierz Kachu Ostrowski (1917 1999) # awangardzista z Gdyni, malarz, twórca monumentalnych kompozycji architektonicznych wykonanych w technice sgraffito i mozaiki w Gdyni i w Gdańsku, projektant gobelinów, dywanów i witraży. Wpływowa postać powojennego środowiska artystycznego Wybrzeża, uwielbiany przez studentów profesor gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, wszechstronny artysta, który przez ponad 60 lat żył i tworzył w Gdyni.
W latach 30. XX w. zaczynał jako stoczniowy liternik, malujący nazwy na burtach statków. Po II wojnie światowej, wraz ojcem i braćmi pracował na zlecenie Miejskiego Urzędu Informacji w Gdynii przywracał miastu jego polski charakter (z hitlerowskiego Gotenhafen) przemalowując nazwy ulic, szyldy i tablice na gmachach urzędów i instytucji. W 1945 roku Kachu rozpoczął studia w nowo powołanej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Studiował malarstwo w pracowniach profesorów Janusza Strzałeckiego i Artura Nacht-Samborskiego oraz malarstwo architektoniczne u profesora Jacka Żuławskiego. Cztery lata później artysta otrzymał roczne stypendium Rządu Francuskiego na pobyt i studia w Paryżu gdzie zgłębiał tajniki sztuki w atelier awangardowych mistrzów, Ferdynanda i Nadii Légerów. Paryskie życie pozwoliło Ostrowskiemu rozwinąć skrzydła oraz dało odwagę i rozmach zarówno w tworzonych na Wybrzeżu pracach malarskich brawurowych i przewrotnych, o śmiałej, orzeźwiającej kolorystyce jak i w wielkoformatowych kompozycjach architektonicznych wykonanych w technice sgraffito i mozaiki. Przez dekady Kachu mieszkając i tworząc w Gdyni, w unikalny sposób, łączący kolor i geometrię, odmalowywał tożsamość tego młodego, portowego miasta. Lokalna, gdyńska tematyka stanowiła sedno jego artystycznej duszy a jej charakterystycznym głosem była abstrakcja międzynarodowy język awangardy.