stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

I. Ostatni cykl prac Gizeli Mickiewicz Czas wejścia nie tyle skupia się na użytym przez artystkę materiale, co przede wszystkim zwraca uwagę na potencjalne możliwości użycia samego tworzywa, których w danym momencie jest nieskończenie wiele.

5 stycznia 2023 - 31 grudnia 2024, g. 10:00 - 17:00

Wstęp wolny

9 października - 15 grudnia 2024, g. 12:00 - 18:00

Wstęp wolny
Do tworzenia swoich rzeźb artystka wykorzystuje surowce, które zostały już opatentowane, ale nie znalazły jeszcze swojej zdefiniowanej funkcji - co nie znaczy ze są całkowicie bezużyteczne. Surowce, które nie mają jasno określonego zastosowania, co nie znaczy, że w przyszłości takiego mieć nie będą. To materiały pozostawione w pewnego rodzaju znaczeniowej próżni, w której funkcja w dalszym ciągu nie zdominowała całkowicie formy, a struktura nie została wypełniona konkretną treścią. Mickiewicz metodycznie analizuje możliwości formalne materiału, który w tym wypadku zupełnie pozbawiony został ciężaru skojarzeń, w żaden sposób nie naśladuje znanych nam wszystkim przedmiotów czy obiektów, wręcz przeciwnie - artystka tworzy otwarte przestrzenne możliwości wyobrażeniowe, proponuje nieoczywiste rozwiązania, które wydobywają wymierne właściwości ich przyszłych potencjalnych układów przestrzennych.

II
Jaromír Novotný zajmuje się malarstwem w charakterystyczny dla siebie sposób - w jego przypadku niekoniecznie oznacza to "malowania obrazów". Novotný w swoich monochromatycznych malarskich pracach rozkłada obraz - jego historyczną formę i zawartość na czynniki pierwsze, analizuje podstawowe kategorie materialne, podważa znaczeniowe konwencje, a co za tym idzie konsekwentnie wyabstrahowuje sam proces powstawania obrazu. Zatrzymując się na pewnym etapie tworzenia obrazu, podkreśla tautologie formalnej analizy i tym samym po raz kolejny wraca do punktu wyjścia. Spójna konstrukcja obrazu, haptyczne elementy składowe oraz organiczność materiału stają się głównymi tematami jego prac, które w sposób niezwykle naturalny wykluczają nie tylko wszelką narrację, ale również retoryczne figury dyskursu. Tutaj obraz wręcz naturalistycznie naśladuje obraz płótno pozostaje płótnem, a rama - ramą. Transparentność, która cechuje większość jego prac, staje się niezwykle pojemna znaczeniowo, otwarta na wszelkie możliwe przyszłe treści.

III
Wystawa Gizeli Mickiewicz i Jaromíra Novotnego zbudowana jest na pewnego rodzaju równoległym sposobie formułowania wypowiedzi artystycznej, wnikliwej analizie formalnej używanych surowców, rozważań na temat funkcji, formy i treści. Dla obojga artystów niezwykle istotne staje się znalezienie wspólnego punktu ciężkości, siły grawitacji, która w odpowiedni sposób porządkuje konkretne formalne sytuacje. Przede wszystkim to wystawa prezentująca prace bardzo oszczędne w środkach, minimalne, transparentne, które poprzez nieustające redukowanie użytych środków, narracji, skojarzeń uruchamiają ich przyszły potencjał, zawierają w sobie wielość możliwych rozwiązań. Tworzą pewnego rodzaju faktografię przyszłych historii i ich kolejnych konfiguracji.