Prapremiera "Głosu Potwora" odbędzie się w dniach 27-28 czerwca w poznańskiej Auli Artis. Po prapremierze w Poznaniu na Malta Festival spektakl zaprezentuje Opera Bałtycka w Gdańsku w ramach Baltic Opera Festival 12 lipca.
Projekt "Głos Potwora: Opera inspirowana Europa Europa Sallego Perela i Agnieszki Holland" w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej.
Twórcy inspirują się postacią z filmu "Europa Europa" i prawdziwymi losami Salomona Perela, Żyda ukrywającego się w czasie drugiej wojny światowej w szeregach Hitlerjugend. W tej autorskiej adaptacji, stworzonej przez wybitnych twórców świata filmu, teatru i muzyki - Roberta Bolesto, Agnieszkę Smoczyńską i Alka Nowaka, przenosimy się do świata mitologii greckiej, by spojrzeć z dystansu na zjawisko wojny i zauważyć jej wiecznie aktualne archetypy. W libretcie opowiadającym o nieśmiertelnych Meduzach, które Hades chce unicestwić, jedna z nich ukrywa swoją tożsamość i trafia do wrogiej szkoły dla Erynii, zaś w tle pobrzmiewają uniwersalne pytania o pamięć, przetrwanie i tożsamość.
Realizatorzy
Libretto: Robert Bolesto
Muzyka: Alek Nowak
Dyrygent: Yaroslav Shemet
Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
Scenografia: Jagna Dobesz
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Choreografia: Tomasz Wygoda
Reżyseria świateł / Visual Dramaturgy: Aleksandr Prowaliński
Solista: Jan Jakub Monowid
Czas trwania 80′
"Głos Potwora"
"Głos Potwora" to dzieło nagradzanej w Polsce i na świecie reżyserki Agnieszki Smoczyńskiej ("Silent Twins", "Fuga", "Córki dancingu"), cenionego scenarzysty Roberta Bolesto ("Ostatnia rodzina", "Serce miłości", "Hardkor Disko", "Córki dancingu") i wybitnego kompozytora muzyki współczesnej Alka Nowaka ("Ja, Şeküre", "Baśń o wężowym sercu"). Kurator identyfikuje się z Meduzą i odbywa wewnętrzną podróż po tragicznej historii. Doświadcza ceny wyrzeczenia się własnej tożsamości, jaką Meduza płaci za przetrwanie. Zadaje sobie pytanie o sens wystawy w czasach, gdy hasło "Nigdy więcej" straciło swą ochronną moc, a okrucieństwo wobec obcych - "nowych potworów" - ciągle powraca - wyjaśnia Robert Bolesto. Prawda o tytułowym bohaterze ujawnia się przede wszystkim w jego głosie - wysokim i czystym. Przez większość czasu musi pozostać stłumiony, unikać naturalnych, najwyższych rejestrów. Tylko kilka razy, w momentach szczególnej wagi wybrzmiewa w pełni - dodaje Alek Nowak. W jego zamyśle muzyka odwołuje się do okresu pierwszej połowy XX wieku, a w utworze przewija się kilka cytatów i pseudo cytatów z żydowskich psalmów i niemieckich marszów wojskowych. Harmonika sięga do dwunastotonowości. Orkiestracja, także skład instrumentalny, nawiązuje do modernistycznego odwrotu od wagnerowskiego monumentalizmu w stronę kameralistyki -
zapowiada Nowak.
Za świat przedstawiony opery odpowiadają: scenografka Jagna Dobesz - doceniona Europejską Nagrodą Filmową i Orłem za "Dziewczynę z igłą" Magnusa von Horna i Aleksandr Prowaliński (światła), współpracujący w ostatnich latach z Krystianem Ladą, Eweliną Marciniak czy Jakubem Skrzywankiem. Kostiumy do spektaklu projektuje Katarzyna Lewińska, znana ze współpracy z Agnieszką Holland przy filmach "W ciemności" i "Pokot", a także z "Powidoków" Andrzeja Wajdy, "Body/Ciało" Małgorzaty Szumowskiej czy kultowego serialu "1670". Choreografię przygotowuje Tomasz Wygoda, a w tytułowej roli usłyszymy kontratenora Jana Jakuba Monowida. Dla Agnieszki Smoczyńskiej, Roberta Bolesto, Tomasza Wygody oraz Katarzyny Lewińskiej jest to kolejna - po świetnie przyjętym "Simonie Boccanegrze" - współpraca nad operą. Za charakteryzację odpowiada Monika Kaleta, która współpracowała ze Smoczyńską przy operze "Simon Boccanegra", a także jest autorką charakteryzacji do filmów m.in "Fugi" i "Zjednoczonych Stanów Miłości"; tworzyła również charakteryzacje do spektakli Krzysztofa Warlikowskiego.
Producentami opery są: Malta Festival, Opera Bałtycka w Gdańsku i Narodowe Centrum Kultury. Wydarzenie odbywa się w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE. Pokaz na 35. edycji Malta Festival dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem Głównym premiery 35. edycji Malta Festival jest Polenergia.
Projekt "Głos Potwora: Opera inspirowana Europa Europa Sallego Perela i Agnieszki Holland" w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej.
Twórcy inspirują się postacią z filmu "Europa Europa" i prawdziwymi losami Salomona Perela, Żyda ukrywającego się w czasie drugiej wojny światowej w szeregach Hitlerjugend. W tej autorskiej adaptacji, stworzonej przez wybitnych twórców świata filmu, teatru i muzyki - Roberta Bolesto, Agnieszkę Smoczyńską i Alka Nowaka, przenosimy się do świata mitologii greckiej, by spojrzeć z dystansu na zjawisko wojny i zauważyć jej wiecznie aktualne archetypy. W libretcie opowiadającym o nieśmiertelnych Meduzach, które Hades chce unicestwić, jedna z nich ukrywa swoją tożsamość i trafia do wrogiej szkoły dla Erynii, zaś w tle pobrzmiewają uniwersalne pytania o pamięć, przetrwanie i tożsamość.
Realizatorzy
Libretto: Robert Bolesto
Muzyka: Alek Nowak
Dyrygent: Yaroslav Shemet
Reżyseria: Agnieszka Smoczyńska
Scenografia: Jagna Dobesz
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Choreografia: Tomasz Wygoda
Reżyseria świateł / Visual Dramaturgy: Aleksandr Prowaliński
Solista: Jan Jakub Monowid
Czas trwania 80′
"Głos Potwora"
"Głos Potwora" to dzieło nagradzanej w Polsce i na świecie reżyserki Agnieszki Smoczyńskiej ("Silent Twins", "Fuga", "Córki dancingu"), cenionego scenarzysty Roberta Bolesto ("Ostatnia rodzina", "Serce miłości", "Hardkor Disko", "Córki dancingu") i wybitnego kompozytora muzyki współczesnej Alka Nowaka ("Ja, Şeküre", "Baśń o wężowym sercu"). Kurator identyfikuje się z Meduzą i odbywa wewnętrzną podróż po tragicznej historii. Doświadcza ceny wyrzeczenia się własnej tożsamości, jaką Meduza płaci za przetrwanie. Zadaje sobie pytanie o sens wystawy w czasach, gdy hasło "Nigdy więcej" straciło swą ochronną moc, a okrucieństwo wobec obcych - "nowych potworów" - ciągle powraca - wyjaśnia Robert Bolesto. Prawda o tytułowym bohaterze ujawnia się przede wszystkim w jego głosie - wysokim i czystym. Przez większość czasu musi pozostać stłumiony, unikać naturalnych, najwyższych rejestrów. Tylko kilka razy, w momentach szczególnej wagi wybrzmiewa w pełni - dodaje Alek Nowak. W jego zamyśle muzyka odwołuje się do okresu pierwszej połowy XX wieku, a w utworze przewija się kilka cytatów i pseudo cytatów z żydowskich psalmów i niemieckich marszów wojskowych. Harmonika sięga do dwunastotonowości. Orkiestracja, także skład instrumentalny, nawiązuje do modernistycznego odwrotu od wagnerowskiego monumentalizmu w stronę kameralistyki -
zapowiada Nowak.
Za świat przedstawiony opery odpowiadają: scenografka Jagna Dobesz - doceniona Europejską Nagrodą Filmową i Orłem za "Dziewczynę z igłą" Magnusa von Horna i Aleksandr Prowaliński (światła), współpracujący w ostatnich latach z Krystianem Ladą, Eweliną Marciniak czy Jakubem Skrzywankiem. Kostiumy do spektaklu projektuje Katarzyna Lewińska, znana ze współpracy z Agnieszką Holland przy filmach "W ciemności" i "Pokot", a także z "Powidoków" Andrzeja Wajdy, "Body/Ciało" Małgorzaty Szumowskiej czy kultowego serialu "1670". Choreografię przygotowuje Tomasz Wygoda, a w tytułowej roli usłyszymy kontratenora Jana Jakuba Monowida. Dla Agnieszki Smoczyńskiej, Roberta Bolesto, Tomasza Wygody oraz Katarzyny Lewińskiej jest to kolejna - po świetnie przyjętym "Simonie Boccanegrze" - współpraca nad operą. Za charakteryzację odpowiada Monika Kaleta, która współpracowała ze Smoczyńską przy operze "Simon Boccanegra", a także jest autorką charakteryzacji do filmów m.in "Fugi" i "Zjednoczonych Stanów Miłości"; tworzyła również charakteryzacje do spektakli Krzysztofa Warlikowskiego.
Producentami opery są: Malta Festival, Opera Bałtycka w Gdańsku i Narodowe Centrum Kultury. Wydarzenie odbywa się w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE. Pokaz na 35. edycji Malta Festival dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem Głównym premiery 35. edycji Malta Festival jest Polenergia.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.