"Głosy dla hospicjów" to cykl koncertów realizowanych w ramach kampanii Pola Nadziei dedykowanych dla hospicjów w całej Polsce. Polska Filharmonia Kameralna Sopot oraz Chór Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Andrzeja Kosendiaka zapraszają na koncert charytatywny dedykowany sopockim hospicjom: Domowi Hospicyjnemu św. Józefa oraz Domowemu Hospicjum św. Faustyny.
Koncert wpisuje się w całoroczne działania sopockich hospicjów. Podczas koncertu przeprowadzona zostanie zbiórka na wsparcie działań hospicjów w Sopocie. Wydarzenie wpisuje się w zainaugurowaną 7 października kampanię społeczną "Pola Nadziei na Pomorzu.
Zaproszenia - cegiełki - można odebrać w
Domu Hospicyjnym św. Józefa w Sopocie, w
kasie BART, oraz w parafii
Gwiazda Morza w Sopocie.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Mesjasz zajmuje wyjątkowe miejsce wśród dzieł Händla, jemu też zawdzięcza kompozytor światową sławę. Olbrzymia partytura powstała w dwa tygodnie. Genialny był talent i niespożyty duch Händla, jeżeli tak spontanicznie potrafił stworzyć najznamienitsze ze swoich dzieł.
Skomponowany dla Irlandczyków, z myślą, aby "ofiarować temu szlachetnemu i uprzejmemu narodowi coś nowego", wykonany został po raz pierwszy w Dublinie 13 IV 1742. Już z okazji próby generalnej pisano, że zdaniem znawców "chodzi o najdoskonalszą kompozycję, jaką kiedykolwiek słyszano", a po entuzjastycznym przyjęciu dzieła przez dublińska publiczność: "Brak słów, aby opisać wzniosłą rozkosz, jaką sprawiło dzieło tłumnie zebranym słuchaczom".
Dubliński sukces nie powtórzył się jednak w Londynie. Zaledwie kilka razy wystawiono tam Mesjasza w ciągu najbliższych lat po prawykonaniu. Trudno dociec, czy rzeczywiście względy religijne tkwiły u podstaw początkowego niepowodzenia Mesjasza w Anglii.
"Szary słuchacz" natomiast stał od początku po stronie Mesjasza, i nie tylko "szary". Wiadomo, że podczas jednego z pierwszych wykonań obecni, a wśród nich także król, podnieśli się z miejsc i stojąc wysłuchali porywającego Alleluja. Ta tradycja utrzymała się w Anglii do dnia dzisiejszego.
Tekst utworu zaczerpnięty jest z Ksiąg proroków, ze Starego Testamentu i Ewangelii, a mówiący o Zbawicielu. Całość dzieli się treściowo na trzy wielkie części: pierwsza zapowiada nadejście Mesjasza, druga mówi o jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu, trzecia - o zbawieniu przezeń ludzkości, o spełnieniu mesjanistycznego posłannictwa.
W Mesjaszu nie ma miejsc słabszych czy obojętnych - wszędzie przejawia się genialny kunszt kompozytorski Händla, łączącego w doskonałej harmonii swobodną opisowość dźwiękową i ścisłe rygory formalne, liryzm i dramatyzm, partie solowe, zespołowe i chóralne.