Rozpoczynamy nowy sezon filmowy 2025/26 w DKF UG "Miłość Blondynki"! 16 października 2025 o godz. 18:30 zapraszamy na seans GŁOWA DO WYCIERANIA (reż. David Lynch, USA, 1977, 89 min.) z muzyką na żywo B3-33 (ambient, noise, psychedelic rock).
O filmie:Legendarny debiut Davida Lyncha w odnowionej kopii 4K: lęk i obrzydzenie jeszcze nigdy nie były tak prawdziwe!
Przepełniony surrealistyczną symboliką i godnymi Davida Cronenberga mutacjami ciała, tworzonymi za pomocą praktycznych efektów specjalnych, film przedstawia przerażający portret lęku przed dorosłością i ojcostwem. Oto dzieło, które zainspirowało Lśnienie, Pi i twórczość legendarnego H.R. Gigera!
Harry Spencer (magnetyczny Jack Nance) to drukarz na urlopie, zamieszkujący przerażające i zniszczone, surrealistyczne amerykańskie miasto. Podczas niepokojącej kolacji zapoznawczej z rodzicami swojej ukochanej, Mary X (Charlotte Stewart), dowiaduje się, że wybranka urodziła jego zdeformowane dziecko. Po długim czasie związku na odległość muszą się natychmiast pobrać i stworzyć rodzinę. Szybko okazuje się jednak, że macierzyństwo przerasta Mary, która opuszcza Harryego. Pozostawiony samotnie w nowej roli, Harry osuwa się w coraz bardziej surrealistyczne wizje z elementami musicalowymi.
Oniryczny język narracji, mnogość niewytłumaczonych znaków i wymykający się poznaniu mroczny spirytualizm sprawiają, że Głowa do wycierania jest najbardziej tajemniczym i otwartym na interpretacje obrazem Lyncha. Sam reżyser nazwał go snem o mroku i niepokoju. Choć początkowo krytycy i publiczność odrzucili film, nazywając go wręcz powodującym wymioty bezguściem, z czasem dzieło zyskało status kultowy. Obecnie Głowa do wycierania regularnie pojawia się na listach najlepszych filmów lat siedemdziesiątych i uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć filmowego surrealizmu.
W 2004 roku film trafił do zbiorów słynnej amerykańskiej Biblioteki Kongresu* (The Library of Congress) jako jedno z dzieł kulturowo, historycznie lub artystycznie istotnych, zaś w plebiscycie prestiżowego Online Film Critics Society z 2010 roku został uznany za drugi najlepszy debiut w historii kina tuż za Obywatelem Kaneem Orsona Wellesa.
O zespole B3-33:B3-33 to solowy projekt Bora, gitarzysty Ivo Shandor & The Gozer Worshipers czy Why Bother?, a w przeszłości Lonker See. Muzycznie to luźna improwizacja wokół gatunków takich jak ambient, noise czy rock psychodeliczny. Boro przy pomocy gitary, głosu, basu, jembe i looperów tworzy niekończące się przestrzenne formy. Jego muzyka to klasyczny przykład poszukiwania muzycznego sensu. Artysta ma w dorobku jedną, ale za to podwójną płytę No Hope, No Future Ballads & Poems", oraz setki koncertów na terenie całej Europy. Od wielkich festiwali takich jak Primavera Sound w Barcelonie, czy Eurosonic w Groningen do knajpek mieszczących 15 osób w malutkich miastach Polski. Granie do filmów to jego pasja.
Muzyka: https://b3-33.bandcamp.com/.../no-hope-no-future-ballads...
YouTube: https://youtu.be/A2oCcek2C7w?si=SlL_lb4WO1y8guK7
Organizatorzy: DKF UG Miłość Blondynki, Centrum Filmowego im. A. Wajdy UG, ACK UG Alternator, Uniwersytet Gdański
Patronat medialny: Polska Federacja Dyskusyjnych Klubów Filmowych, Portal Trojmiasto.pl, Gazeta Uniwersytecka Czasopismo Społeczności Uniwersyteckiej UG, Radio MORS
Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, Ul. Wita Stwosza 55, 80-308, Gdańsk Oliwa
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.