stat

Gods of Love | premiera spektaklu

Instytut Kultury Miejskiej zaprasza 3 października 2024 na premierę GODS OF LOVE.

koncepcja, performans: Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski
muzyka: Maria Magdalena Kozłowska
tekst: Magda Kupryjanowicz
choreografia: Oskar Malinowski
kostiumy: Jan Tomza Osiecki
światła: Elżbieta Szurpicka

GODS OF LOVE to studium miłosnego uniesienia, pochwała zmysłowej miłości. Poetycka love story. Dwoje performerów Maria Magdalena Kozłowska i Oskar Malinowski oraz dramaturżka Magda Kupryjanowicz wywołują na scenie stan, który towarzyszy pożądaniu, namiętności, rozkoszy. Badają intensywność tego przeżycia, emocjonalną gorączkę. Przekładają ją na gesty, spojrzenia, śpiew, choreografię. Z mikroczynności podpatrzonych w codziennym życiu układają współczesne rytuały miłosne. Przywołują mit Erosa i Psyche, a także inne reprezentacje miłosnych bóstw z mitologii i praktyk religijnych.

Jednocześnie na akt miłosny patrzą poprzez diagnozy współczesnej humanistyki, między innymi bell hooks, Catherine Malabou, Terrence Real, dotyczące współczesnych relacji, kultu indywidualizmu i emocjonalnej samowystarczalności.

Magda Kupryjanowicz jest dramaturżką i scenariopisarką. Ukończyła etnologię oraz wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także dramaturgię w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Aktualnie robi doktorat ze scenariopisarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. W swoich ostatnich produkcjach chętnie podejmowała zagadnienia związane z ekokrytyką i posthumanizmem. W Arce i ego w reż. Lucy Sosnowskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie) przyglądała się szerokiemu spektrum relacji człowieka ze zwierzętami spoza gatunku ludzkiego. Zaś w spektaklu ruchowym The Mind is a Still Smoke in an Endless Space w reż. Tobiasza Berga (w ramach festiwalu EastAfrican Nights ofTolerance w stolicy Rwandy Kigali) badała kulturowo uwarunkowane różnice w definiowaniu natury. Z kolei sceniczny deepfake Foki w reż. Marii Magdaleny Kozłowskiej (Teatr Współczesny w Szczecinie) traktował o lęku człowieka przed zwierzętami, które wymykają się spod jego kontroli.

Oprócz pracy w teatrze w ostatnich latach coraz częściej sięgała w swojej twórczości po medium filmowe. Jest współautorką scenariusza eseju filmowego Non-Duality w reż. Tomasza Węgorzewskiego (koprodukcja vnLab PWSFTviT oraz WFO w Łodzi), a także filmu dokumentalnego Obsada w reż. Wendelien van Oldenborogh (produkcja Muzeum Sztuki w Łodzi). Obecnie rozwija scenariusze trzech pełnometrażowych filmów fabularnych.

Jako dramaturżka współpracowała m.in. z Christiane Huber: Scratching Trees (Lothringer Halle 13, Monachium),Tomaszem Węgorzewskim: Mojżesz (Teatr Polski w Podziemiu), Psychoza (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach | Nowy Teatr w Warszawie), Wampir. Trauerspiel (Teatr Polski w Bydgoszczy), Listopad. Romans histeryczny (Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie), Eweliną Marciniak: Sommernachtstraum (Theater Freiburg), Księgi Jakubowe (Teatr Powszechny w Warszawie), Portret Damy (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Katarzyną Szyngiera: Sferia (Teatr Polski w Bielsku-Białej).
Napisany wspólnie z Michałem Kurkowskim dramat Życie intymne Jarosława został opublikowany w miesięczniku Dialog oraz zainscenizowany przez Kubę Kowalskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Maria Magdalena Kozłowska jest śpiewaczką, autorką muzyki i tekstów, aktorką, performerką, reżyserką. Od kilku lat mieszka w Amsterdamie, gdzie skończyła DAS Theatre. Jest związana z Domem Produkcyjnym Frascati. Jej prace pokazywane były m.in przez Holland Festival, Belluard Bollwerk Festival, Santarcangelo Festival, MSN i KW. Interesuje ją eksperymentalna praca z głosem, zarówno na scenie, jak w i plenerze czy w przestrzeni publicznej. Realizuje projekty operowe z muzykami klasycznymi i z artystami z pogranicza sztuk performatywnych. Ostatnio m.in. Teach Me Not! z choreografem Wojciechem Grudzińskim w ICK Danse Amsterdam oraz Polish Project na O. Festiwalu w Rotterdamie. W jej performansach i pracach wideo powraca figura śpiewającej kobiety. Z Marią Tobołą współtworzyła duet Małpeczki, w którym realizowały cykl filmów wideo z ironicznym komentarzem do absurdów rzeczywistości. Współpracowała m.in. z Martą Ziółek w przedstawieniu Zrób siebie w Teatrze Komuna Warszawa. W 2022 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie wyreżyserowała spektakl Foki, do którego tekst napisała Magda Kupryjanowicz.

Oskar Malinowski jest aktorem, tancerzem, performerem, choreografem. Absolwentem krakowskiej PWST na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Współpracuje z najważniejszymi scenami teatralnymi w Polsce. Ze spektaklem Cezary idzie na wojnę w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego występował na festiwalach w Nowym Jorku, Monachium, Santiago de Chile, Edynburgu, Brukseli i Salzburgu. Przedstawienie otrzymało nagrodę dla zespołu na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie i jest zaliczane do najważniejszych wydarzeń teatralnych ostatnich lat. Zrealizował autorskie spektakle: coś/ktoś oraz Para nr 1. Oba te projekty wyróżnia autokreacja i komizm. Współpracował m.in z Martą Ziółek (Panie władzo to są tylko tańce, Teatr Studio w Warszawie), Agnieszką Jakimiak (Mój pierwszy rave, Teatr Nowy w Łodzi), Eweliną Marciniak (Historia przemocy`, Teatr Fredry w Gnieźnie), Zdenką Pszczołowską (Upiory`, Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Darią Kubisiak (niemęski, Stary Teatr w Krakowie), Wojciechem Grudzińskim (Rodos, Teatr Komuna Warszawa), Anią Nowak (Języki przyszłości/Future Tongues, Nowy Teatr w Warszawie).

Przedstawienie zrealizowane w ramach pilotażowego programu Polskiej Sieci Sztuk Performatywnych. To inicjatywa gdańskiego Instytutu Kultury Miejskiej, stołecznego Teatru Komuna Warszawa i poznańskiego Centrum Kultury Zamek.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury państwowego funduszu celowego.

Wydarzenie dofinansowane również przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa Społeczna Instytucja Kultury.