stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Goście Polskiego Chóru Kameralnego - Jacek Wesołowski i Synowie

MISTRZOWIE I UCZNIOWIE POLSKIEJ MUZYKI TRADYCYJNEJ w ramach cyklu Goście Polskiego Chóru Kameralnego ROK OSKARA KOLBERGA

sty 11

sobota, g. 19.00

bilety 45 zł
Kup bilet
lip'25 18-20

piątek - niedziela

bilety 160 zł
Kup bilet
sobota, godz. 12:00, Altanka w Parku Oliwskim, wstęp wolny

folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście


PARTNEREM cyklu jest Stowarzyszenie "Trójwiejska", które szczególnie zaprasza 5, 12 i 26 lipca oraz 16 sierpnia na potańcówkę w Paszczy Lwa, ul. Kwietna 39, Gdańsk, godz. 19:00.

Czwarty koncert cyklu Goście Polskiego Chóru Kameralnego
02.08.2014 - Jacek Wesołowski i Synowie


Jacek Wesołowski i Synowie
Jacek Wesołowski. Urodzony w Gdańsku. Artysta lutnik i skrzypek.
Synowie: Franciszek 10, Jan 8, Mateusz 6. Urodzeni w Londynie.
Miłość do góralszczyzny: urodzona na Podhalu.

Zespół gra muzykę karpacką: od polskiej góralskiej (głownie podhalańskiej ) po cygańską z Siedmiogrodu. Od wielu lat jeżdżą do starszych mistrzów, ale też na festiwale i zwykłe posiady góralskie i mocno wniknęli w ich muzyczny idiom i kulturę. Jacek Wesołowski uczył dzieci góralskie grania na skrzypcach. Nie odtwarza muzyki góralskiej - on nią żyje.
Synowie, obecnie uczniowie szkoły muzycznej, od urodzenia stykali się z muzyką gór, góralami. A niewiele potem, mniej więcej z wieku 2 lat zaczęli skrzypić na skrzypkach.

Serdecznie zapraszamy na koncert!

Co tak naprawdę zachwyciło Chopina w polskiej muzyce tradycyjnej? Z jaką energią może grać 70-letni harmonista? Czy polska muzyka wiejska to rzeczywiście "wiocha"? Jeśli interesuje Cię odpowiedź na przynajmniej jedno z tych pytań, koniecznie przyjdź i posłuchaj koncertów plenerowych w Parku Oliwskim.

W roku Oskara Kolberga wybitnego etnografa i etnomuzykologa, którego dzieło nie ma sobie równych w Europie, Polski Chór Kameralny zaprasza na wyjątkowy cykl koncertów MISTRZOWIE I UCZNIOWIE POLSKIEJ MUZYKI TRADYCYJNEJ. Podczas sześciu letnich koncertów plenerowych usłyszymy mistrzów polskiej muzyki tradycyjnej oraz ich uczniów - młodych mieszkańców miast dla których muzyka wiejska stała się pasją, a jej kultywowanie misją. W tamach koncertu wystąpią również kapele prezentujące muzykę z Kaszub i Podhala.

Podobnie jak uczniowie wiejskich mistrzów, których usłyszymy w Parku Oliwskim - Oskar Kolberg, choć nie pochodził ze wsi, potrafił w jej kulturze dostrzec wielką wartość, którą postanowił utrwalić dla przyszłych pokoleń. Dzięki jego tytanicznej pracy i wyjątkowemu talentowi etnografa do dziś możemy korzystać z 33 tomów dzieła "Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni muzyka i tańce". W ciągu półwiecza pracy, prowadzonej w latach 1839-1890 i obejmującej tereny całej przedrozbiorowej Rzeczypospolitej, Kolberg zgromadził gigantyczne archiwum dokumentujące wszelkie aspekty szeroko rozumianej kultury tradycyjnej, w tym zapisy muzyki, co w jego czasach było zjawiskiem niezmiernie rzadkim.

POLSKA MUZYKA TRADYCYJNA CO TO TAKIEGO???
Pojęcie muzyka tradycyjna pozwala wyróżnić wyraźnie prezentowane zespoły od pozostałych nurtów muzyki - zespołów folklorystycznych, zespołów pieśni i tańca czy tez muzyki folkowej inspirowanej muzyką ludową. W cyklu w Parku Oliwskim usłyszymy muzykantów starszego pokolenia, którzy uczyli się od swoich mistrzów, często od osób które urodziły się w XIX wieku. Będzie to wyjątkowa okazja by usłyszeć wiejską muzykę tradycyjną w jej pierwotnym kształcie tzw. in crudo.

W roku Oskara Kolberga warto zapytać czym jest muzyka tradycyjna? Czy to to samo co folk? Muzyka tradycyjna jest związana z konkretnym miejscem, a przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, z mistrza na ucznia. Służy społeczności - towarzyszy obrzędom, sytuacjom towarzyskim, w których brak rozróżnienia na "scenę" i "widownię". Jest zjawiskiem ewoluującym i dostosowującym się do aktualnych okoliczności (np. nowych instrumentów muzycznych), nie tracąc jednak najważniejszych cech definiujących określony styl. Dzieje się to poprzez stałą konfrontację ekspresji i wrażliwości instrumentalisty z gustem innych uczestników wydarzenia (tancerzy, śpiewaków). Niezwykle ważna dla zachowania żywotności muzyki tradycyjnej jest możliwość praktykowania jej w naturalnym kontekście - zabawy, spotkania. Dlatego na letnich koncertach zapraszamy nie tylko do słuchania, ale też do aktywnego uczestniczenia poprzez taniec.

Przeczytaj także