stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Goście Polskiego Chóru Kameralnego - Kapela Przewłockiego z Piotrem Krupskim

Goście Polskiego Chóru Kameralnego - Kapela Przewłockiego z Piotrem Krupskim.

lip'25 18-20

piątek - niedziela

bilety 160 zł
Kup bilet
wrz'25 18

czwartek, g. 21:00

bilety 530,50 zł
Kup bilet
16.08.2014 (sobota)
godzina 12:00
Altanka w Parku Oliwskim
ul. Opata Jacka Rybińskiego, Gdańsk

folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście


Wystąpią:
Kapela Przewłockiego z Piotrem Krupskim
REGION: muzyka polskich przesiedleńców z Wileńszczyzny

Wstęp wolny

INFORMACJE O ARTYSTACH
Piotr Krupski - cymbalista młodego pokolenia. Gry na cymbałach wileńskich uczył się od swojego dziadka Józefa Krupskiego, który urodził się w 1917 roku w Wilnie i już od dzieciństwa grał na weselach i zabawach.

Kapela Przewłockiego - Łączy niepowtarzalny charakter polskiej muzyki tradycyjnej ze współczesnym brzmieniem, jednocześnie zachowując jej pierwotną naturę. Repertuar stanowią utwory zaczerpnięte z bezpośredniego przekazu od wiejskich muzykantów oraz z nagrań archiwalnych, pochodzące z różnych regionów Polski, m. in. Mazowsza, Małopolski Północnej, Suwalszczyzny, czy Wileńszczyzny. Należą do nich: mazurki, oberki, polki, chodzone, wiwaty, kujawiaki, walczyki, a także różnego rodzaju zabawy oraz pieśni tradycyjne. Kapelę Przewłockiego otrzymała nagrody i wyróżnienia na: Festiwalu Polskiego Radia "Nowa Tradycja", Festiwalu "Wszystkie Mazurki Świata" (3. miejsce w konkursie "Stara Tradycja"), konkurs Kapel i Śpiewaków Ludowych "Powiślaki" (3. miejsce), Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.

Skład: Marek Przewłowcki - skrzypce, cymbały wileńskie; Joanna Gostkowska-Białek - basy, śpiew;
Justyna Mazurkiewicz - bębenek obręczowy, śpiew.

2014 - ROK OSKARA KOLBERGA

Co tak naprawdę zachwyciło Chopina w polskiej muzyce tradycyjnej? Z jaką energią może grać 70-letni harmonista? Czy polska muzyka wiejska to rzeczywiście "wiocha"? Jeśli interesuje Cię odpowiedź na przynajmniej jedno z tych pytań, koniecznie przyjdź i posłuchaj koncertów plenerowych w Parku Oliwskim.

W roku Oskara Kolberga wybitnego etnografa i etnomuzykologa, którego dzieło nie ma sobie równych w Europie, Polski Chór Kameralny zaprasza na wyjątkowy cykl koncertów MISTRZOWIE I UCZNIOWIE POLSKIEJ MUZYKI TRADYCYJNEJ. Podczas sześciu letnich koncertów plenerowych usłyszymy mistrzów polskiej muzyki tradycyjnej oraz ich uczniów - młodych mieszkańców miast dla których muzyka wiejska stała się pasją, a jej kultywowanie misją. W tamach koncertu wystąpią również kapele prezentujące muzykę z Kaszub i Podhala.

Podobnie jak uczniowie wiejskich mistrzów, których usłyszymy w Parku Oliwskim - Oskar Kolberg, choć nie pochodził ze wsi, potrafił w jej kulturze dostrzec wielką wartość, którą postanowił utrwalić dla przyszłych pokoleń. Dzięki jego tytanicznej pracy i wyjątkowemu talentowi etnografa do dziś możemy korzystać z 33 tomów dzieła "Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni muzyka i tańce". W ciągu półwiecza pracy, prowadzonej w latach 1839-1890 i obejmującej tereny całej przedrozbiorowej Rzeczypospolitej, Kolberg zgromadził gigantyczne archiwum dokumentujące wszelkie aspekty szeroko rozumianej kultury tradycyjnej, w tym zapisy muzyki, co w jego czasach było zjawiskiem niezmiernie rzadkim.

POLSKA MUZYKA TRADYCYJNA CO TO TAKIEGO???
Pojęcie muzyka tradycyjna pozwala wyróżnić wyraźnie prezentowane zespoły od pozostałych nurtów muzyki - zespołów folklorystycznych, zespołów pieśni i tańca czy tez muzyki folkowej inspirowanej muzyką ludową. W cyklu w Parku Oliwskim usłyszymy muzykantów starszego pokolenia, którzy uczyli się od swoich mistrzów, często od osób które urodziły się w XIX wieku. Będzie to wyjątkowa okazja by usłyszeć wiejską muzykę tradycyjną w jej pierwotnym kształcie tzw. in crudo.

W roku Oskara Kolberga warto zapytać czym jest muzyka tradycyjna? Czy to to samo co folk? Muzyka tradycyjna jest związana z konkretnym miejscem, a przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, z mistrza na ucznia. Służy społeczności - towarzyszy obrzędom, sytuacjom towarzyskim, w których brak rozróżnienia na "scenę" i "widownię". Jest zjawiskiem ewoluującym i dostosowującym się do aktualnych okoliczności (np. nowych instrumentów muzycznych), nie tracąc jednak najważniejszych cech definiujących określony styl. Dzieje się to poprzez stałą konfrontację ekspresji i wrażliwości instrumentalisty z gustem innych uczestników wydarzenia (tancerzy, śpiewaków). Niezwykle ważna dla zachowania żywotności muzyki tradycyjnej jest możliwość praktykowania jej w naturalnym kontekście - zabawy, spotkania. Dlatego na letnich koncertach zapraszamy nie tylko do słuchania, ale też do aktywnego uczestniczenia poprzez taniec.

Przeczytaj także