MISTRZOWIE I UCZNIOWIE POLSKIEJ MUZYKI TRADYCYJNEJ
w ramach cyklu Goście Polskiego Chóru Kameralnego
ROK OSKARA KOLBERGA
sobota, godz. 12:00, Altanka w Parku Oliwskim, wstęp wolny
26.07. - Kapela Biskupiańska oraz Grzegorz i Natalia Ajdaccy (Biskupizna - południe Wielkopolski)
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
PARTNEREM cyklu jest Stowarzyszenie "Trójwiejska", które szczególnie zaprasza 5, 12 i 26 lipca oraz 16 sierpnia na potańcówkę w Paszczy Lwa, ul. Kwietna 39, Gdańsk, godz. 19.00.
INFORMACJE O MISTRZACH I UCZNIACH - trzeci koncert cyklu
26.07.2014 - Kapela Biskupiańska oraz Natalia i Grzegorz Ajdaccy
Kapela Biskupiańska to młoda para grająca w tradycyjnym składzie muzykę Biskupizny - mikroregionu składającego się z 12 wiosek wokół Krobi na południu Wielkopolski. Na dudach i skrzypcach podwiązanych grają wiwaty, równe, przodki, sibry i tańce figurowe. Przyśpiewuje jej pełna werwy para starszych śpiewaków, muzyce biskupiańskiej nierozerwalnie bowiem towarzyszy śpiew. To, co wyróżnia repertuar Wielkopolski na tle Polski, to występowanie dłuższych, często zabarwionych specyficznym humorem piosenek zamiast krótkich przyśpiewek. W przypadku Biskupizny jest to bardzo żywa tradycja i nierozłącznie wiąże się z tańcem. Tak więc muzyka, śpiew i taniec w tym regionie tworzą szczególną jedność.
Skład grupy: Krzysztof Polowczyk (dudy wielkopolskie), Małgorzata Szymankiewicz (skrzypce podwiązane), Anna Chuda (śpiew, taniec), Franciszek Jesiak (śpiew, taniec) oraz gościnnie Natalia i Grzegorz Ajdaccy (taniec).
Serdecznie zapraszamy na koncert!
Co tak naprawdę zachwyciło Chopina w polskiej muzyce tradycyjnej? Z jaką energią może grać 70-letni harmonista? Czy polska muzyka wiejska to rzeczywiście "wiocha"? Jeśli interesuje Cię odpowiedź na przynajmniej jedno z tych pytań, koniecznie przyjdź i posłuchaj koncertów plenerowych w Parku Oliwskim.
W roku Oskara Kolberga wybitnego etnografa i etnomuzykologa, którego dzieło nie ma sobie równych w Europie, Polski Chór Kameralny zaprasza na wyjątkowy cykl koncertów
MISTRZOWIE I UCZNIOWIE POLSKIEJ MUZYKI TRADYCYJNEJ. Podczas sześciu letnich koncertów plenerowych usłyszymy mistrzów polskiej muzyki tradycyjnej oraz ich uczniów - młodych mieszkańców miast dla których muzyka wiejska stała się pasją, a jej kultywowanie misją. W tamach koncertu wystąpią również kapele prezentujące muzykę z Kaszub i Podhala.
Podobnie jak uczniowie wiejskich mistrzów, których usłyszymy w Parku Oliwskim - Oskar Kolberg, choć nie pochodził ze wsi, potrafił w jej kulturze dostrzec wielką wartość, którą postanowił utrwalić dla przyszłych pokoleń. Dzięki jego tytanicznej pracy i wyjątkowemu talentowi etnografa do dziś możemy korzystać z 33 tomów dzieła "Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni muzyka i tańce". W ciągu półwiecza pracy, prowadzonej w latach 1839-1890 i obejmującej tereny całej przedrozbiorowej Rzeczypospolitej, Kolberg zgromadził gigantyczne archiwum dokumentujące wszelkie aspekty szeroko rozumianej kultury tradycyjnej, w tym zapisy muzyki, co w jego czasach było zjawiskiem niezmiernie rzadkim.
POLSKA MUZYKA TRADYCYJNA CO TO TAKIEGO???Pojęcie muzyka tradycyjna pozwala wyróżnić wyraźnie prezentowane zespoły od pozostałych nurtów muzyki - zespołów folklorystycznych, zespołów pieśni i tańca czy tez muzyki folkowej inspirowanej muzyką ludową. W cyklu w Parku Oliwskim usłyszymy muzykantów starszego pokolenia, którzy uczyli się od swoich mistrzów, często od osób które urodziły się w XIX wieku. Będzie to wyjątkowa okazja by usłyszeć wiejską muzykę tradycyjną w jej pierwotnym kształcie tzw. in crudo.
W roku Oskara Kolberga warto zapytać czym jest muzyka tradycyjna? Czy to to samo co folk? Muzyka tradycyjna jest związana z konkretnym miejscem, a przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, z mistrza na ucznia. Służy społeczności - towarzyszy obrzędom, sytuacjom towarzyskim, w których brak rozróżnienia na "scenę" i "widownię". Jest zjawiskiem ewoluującym i dostosowującym się do aktualnych okoliczności (np. nowych instrumentów muzycznych), nie tracąc jednak najważniejszych cech definiujących określony styl. Dzieje się to poprzez stałą konfrontację ekspresji i wrażliwości instrumentalisty z gustem innych uczestników wydarzenia (tancerzy, śpiewaków). Niezwykle ważna dla zachowania żywotności muzyki tradycyjnej jest możliwość praktykowania jej w naturalnym kontekście - zabawy, spotkania. Dlatego na letnich koncertach zapraszamy nie tylko do słuchania, ale też do aktywnego uczestniczenia poprzez taniec.