Teatr im. Andersena w Lublinie, Polska
HMLT
na podstawie "Hamleta" Williama Szekspira (tłum. Stanisław Barańczak) i "HMLT" Łukasza Wojtyski
Spektakl przeznaczony jest dla widzów powyżej 16. roku życia.
Premiera: 14 kwietnia 2018, Centrum Spotkania Kultur
Nagradzana reżyserka młodego pokolenia, Magda Szpecht, o której niedawno pisał polski Vogue, postanowiła zmierzyć się z kultowym dziełem Shakespeare'a i pokazać je na swój własny sposób.
,,Rozkładamy na czynniki pierwsze i tworzymy własną definicję gatunku "science-fiction". Pierwszą część spektaklu - science, poświęciliśmy eksperymentom naukowym. Drugą część spektaklu - fiction, oparliśmy na "Hamlecie" Shakespeare'a. Przy pomocy fikcji opowiadamy o tym, co ludzkie i cielesne, badamy to, co znajduje się między czułością a okrucieństwem. Całość jest pomostem między elżbietańską Anglią XVI wieku a odległą przyszłością, w której androidy są równoprawnymi mieszkańcami ziemi. S-f nie pojawia się u nas w kostiumie, w estetyce, ale w myśleniu, w konstrukcji samego spektaklu" - mówią Magda Szpecht i Łukasz Wojtysko.
Android o klasycyzującej nazwie Homer16 zapoznał się z "Hamletem". Jego wrażenia z lektury były następujące: historia niezdecydowanego księcia i jego szalonej dziewczyny, która uczy, że wrogów trzeba pokonywać szybko i bezlitośnie, inaczej oni pokonają nas. Homer16 zupełnie nie zrozumiał dziwnego tekstu "być albo nie być?". Jaki jest sens tego pytania? Jak zatem będzie wyglądał szekspirowski świat, kiedy przepuści się go przez wyobraźnię artificial intelligence? Kim okażą się bohaterowie "Hamleta", jeśli nie wiadomo, kim jest człowiek? I wreszcie, jak brzmi współczesna odpowiedź na pierwszą kwestię padającą w tragedii: "Kto tam?".
"Magda Szpecht próbuje spojrzeć na Hamleta nieludzkim okiem, przetworzyć tekst i zasady inscenizacji z pomocą maszyny myślącej. Dostajemy w efekcie inne definicje płci bohaterów, inny algorytm obsady, zaskakujący sens tragedii przeczytanej przez sztuczną inteligencję. Nie ma spektaklu, jest instalacja, powidoki sztuki, intuicje zachowań, wysterylizowane emocje." - Łukasz Drewniak w podsumowaniu szekspirowskiego sezonu 2017/2018.
Reżyseria: Magda Szpecht
Dramaturgia: Łukasz Wojtysko
Przestrzeń, scenografia i kostiumy: Zuza Golińska
Współpraca: Gosia Golińska
Opracowanie muzyczne: Krzysztof Kaliski
Konsultacja choreograficzna: Weronika Pelczyńska
Obsada:
Konrad Biel, Katarzyna Borek, Bogusław Byrski, Gabriela Jaskuła, Mirella Rogoza-Biel, Natalia Sacharczuk, Wioletta Tomica, Maria Wąsiel, Ilona Zgiet
HMLT
na podstawie "Hamleta" Williama Szekspira (tłum. Stanisław Barańczak) i "HMLT" Łukasza Wojtyski
Spektakl przeznaczony jest dla widzów powyżej 16. roku życia.
Premiera: 14 kwietnia 2018, Centrum Spotkania Kultur
Nagradzana reżyserka młodego pokolenia, Magda Szpecht, o której niedawno pisał polski Vogue, postanowiła zmierzyć się z kultowym dziełem Shakespeare'a i pokazać je na swój własny sposób.
,,Rozkładamy na czynniki pierwsze i tworzymy własną definicję gatunku "science-fiction". Pierwszą część spektaklu - science, poświęciliśmy eksperymentom naukowym. Drugą część spektaklu - fiction, oparliśmy na "Hamlecie" Shakespeare'a. Przy pomocy fikcji opowiadamy o tym, co ludzkie i cielesne, badamy to, co znajduje się między czułością a okrucieństwem. Całość jest pomostem między elżbietańską Anglią XVI wieku a odległą przyszłością, w której androidy są równoprawnymi mieszkańcami ziemi. S-f nie pojawia się u nas w kostiumie, w estetyce, ale w myśleniu, w konstrukcji samego spektaklu" - mówią Magda Szpecht i Łukasz Wojtysko.
Android o klasycyzującej nazwie Homer16 zapoznał się z "Hamletem". Jego wrażenia z lektury były następujące: historia niezdecydowanego księcia i jego szalonej dziewczyny, która uczy, że wrogów trzeba pokonywać szybko i bezlitośnie, inaczej oni pokonają nas. Homer16 zupełnie nie zrozumiał dziwnego tekstu "być albo nie być?". Jaki jest sens tego pytania? Jak zatem będzie wyglądał szekspirowski świat, kiedy przepuści się go przez wyobraźnię artificial intelligence? Kim okażą się bohaterowie "Hamleta", jeśli nie wiadomo, kim jest człowiek? I wreszcie, jak brzmi współczesna odpowiedź na pierwszą kwestię padającą w tragedii: "Kto tam?".
"Magda Szpecht próbuje spojrzeć na Hamleta nieludzkim okiem, przetworzyć tekst i zasady inscenizacji z pomocą maszyny myślącej. Dostajemy w efekcie inne definicje płci bohaterów, inny algorytm obsady, zaskakujący sens tragedii przeczytanej przez sztuczną inteligencję. Nie ma spektaklu, jest instalacja, powidoki sztuki, intuicje zachowań, wysterylizowane emocje." - Łukasz Drewniak w podsumowaniu szekspirowskiego sezonu 2017/2018.
Reżyseria: Magda Szpecht
Dramaturgia: Łukasz Wojtysko
Przestrzeń, scenografia i kostiumy: Zuza Golińska
Współpraca: Gosia Golińska
Opracowanie muzyczne: Krzysztof Kaliski
Konsultacja choreograficzna: Weronika Pelczyńska
Obsada:
Konrad Biel, Katarzyna Borek, Bogusław Byrski, Gabriela Jaskuła, Mirella Rogoza-Biel, Natalia Sacharczuk, Wioletta Tomica, Maria Wąsiel, Ilona Zgiet