Zapraszamy na warsztat wakacyjny "Halo tu Ziemia" dzieci i młodzież w wieku 8-18 lat.
KIEDY: 10:00-16:00
(możliwa będzie opieka w godzinach 9:00-17:00)
GDZIE: Sopocka Szoła Montessori (ul.Tatrzańska 19, 81-814, Sopot)
Projekt warsztatowy "Halo tu Ziemia" jest propozycją skierowaną do dzieci i młodzieży w wieku 8-18 roku życia. Tematem przewodnim projektu jest temat "ekologii" we współczesnym świecie. Projekt zakłada twórcze poszukiwania oraz podjęcie próby odpowiedzi na pytania: "Co ja mogę dziś zrobić ...?" "Jaka jest moja rola w kontekście ochrony naszej planety?", "Co mogę zrobić aby ratować Ziemię?". Pytania stają się pretekstem do twórczego działania poza utartymi schematami, hasłami i sloganami, które stały się nieodłącznym elementem naszej współczesnej rzeczywistości. Projekt otwiera przestrzeń dla tworzenia oraz wymiany nowych myśli w kontekście "pro-ekologicznym".
Warsztat "Halo tu Ziemia!" podejmuje temat poprzez ruch, taniec, choreografię - warsztat taneczny, głos - warsztat śpiewu, świadomy umysł i ciało, słowo, dialog, monolog - warsztat aktorski. Nasze działania twórcze będą odnosiły się do prac współcześnie tworzących artystów i aktywistów poruszonych i poruszających się w kontekście ekologii naszej planety. Projekt zakończy się prezentacją krótkiej formy scenicznej oraz happeningu na podstawie autorskiego scenariusza "Statek Ostatniej Szansy" autorstwa Emila Płoszajskiego.
Celem projektu jest uwrażliwienie uczestników na temat dramatycznej kondycji natury (środowiska naturalnego) poprzez działania w kulturze (w środowisku teatralnym), oraz znalezienie nowych, nieodkrytych jeszcze możliwości zaangażowania młodych ludzi do świadomego i zaangażowanego współistnienia człowieka na Ziemi, poprzez działania artystyczne.
Prowadzący:
Anna Salamon- Kalinowska - warsztat aktorskiAnna Salamon- Kalinowska - mgr sztuki, aktorka, reżyserka wielu spektakli teatralnych, muzycznych, pedagog, kompozytorka, wokalistka.
Absolwentka Akademii Muzycznej na wydziale Rytmika ze specjalnością fortepianu (praca magisterska pod tytułem "Ruch sceniczny w interpretacjach ruchowych oraz w sztukach teatralnych") oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej na Wydziale Aktorskim (2006).
Od 14 lat twórczo pracuje z dziećmi, zapoznaje ich we światem muzyki, rozwija ich kreatywność oraz wyobraźnię muzyczną poprzez zajęcia umuzykalniające i naukę gry na pianinie. Ponadto prowadzi Studio Aktorskie przy Warszawskiej Szkole Filmowej "Mała Filmówka" od 2011 r oraz studio aktorsko-muzyczne "Młode Atelier" działające przy Teatrze Atelier im.Agnieszki Osieckiej w Sopocie oraz Akademie Teatru Muzycznego "Artysta" w Domu Kultury Kadr.
Jako aktorka brała udział w produkcjach teatralnych, m.in.: "Tiramisu" (dyplom), reż. Elżbieta Słoboda oraz Maciej Ślesicki; "Zszywanie", reż. Elżbieta Słoboda, "THE BLUE ROOM", reż. Elżbieta Słoboda.; "Rozmowa z HYATT" reż. Kamil Cetnarowicz.
Ponadto występowała w recitalu piosenki aktorskiej przygotowanym przez Ewę Błaszczyk "Klasztor Kamedułów".
Uczestniczyła w licznych warsztatach oraz seminariach w kraju i za granicą, m.in. w Instytucie Muzycznym Carla Orffa w Salzburgu (2001), Warsztatach Tańca Współczesnego w Poznaniu (1999-2005), Studium Emila Jaques-Dalcroze'a w Warszawie ("Zabawy muzyczno-ruchowe rozwijające inwencję twórczą"), Międzynarodowych Warsztatach Rytmiki w Łodzi (2004), IV Ogólnopolskiej Sesji Warsztatowej "Muzyka i ruch w działaniach terapeutycznych (Katowice, 2005), VII Ogólnej Sesji Naukowej "Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji" (Łódź, 2005), w seminarium "Elementy dyspozycyjne w procesie tworzenia interpretacji ruchowych utworów muzyki współczesnej" (Łódź, 2005). Jest laureatką I nagrody za choreografię ruchową, indywidualnej etiudy ruchowej, na VI Ogólnopolskiej Sesji Naukowej "Rytmika w Kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy".
Jest czynna w tworzeniu wydarzeń artystycznych na wielu płaszczyznach m.in. organizuję festiwal
patriotyczne "Płytoteka" dla dzieci i młodzieży, festiwale wokalne dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym, festiwale teatralne.
Wspólpracuje w wieloma organizacjami artystycznymi ( Polskie Radio Dzieciom , Mazowiecki Instytut Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej, Teatrem Atelier im. Agnieszki Osieckiej, Operą Leśną w Sopocie, TVP ABC, Telewizją Polsat, Fundacją Polsat, studiem nagrań Kamienica, Republica, produkcjami filmowymi, Warszawską Szkoła Filmową, Projektami Erasmus ( prowadzi Warsztaty Międzynarodowe), czynnie uczestniczy w życiu pedagogicznym w zakresie rytmiki, od 10 lat pracuje z dziećmi, założyła działalność ArtMusic, rozwija talenty instrumentalne u dzieci wieku 4-8 lat, prowadzi warsztaty dla scenarzystów filmowych. Od 8 lat reżyseruje spektakle dla dzieci i młodzieży. Uważa, że "twórczy nauczyciel" to ten, który kreatywnie, potrafi przeprowadzić cały proces artystyczny i dydaktyczny, zaraża swoją pasją.
Katarzyna Ustowska - warsztat taneczny
Katarzyna Ustowska - tancerka, choreografka, nauczycielka tańca; Magister edukacji w zakresie tańca współczesnego (MA 2017, Master in Contemporary Dance Education) na Uniwersytecie we Frankfurcie nad Menem w Niemczech (Frankfurt University of Music and Performing Arts/HfMDK); ukończyła Wydział Tańca Współczesnego w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (BPA 2012) oraz Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Gdańsku (2008); dwukrotna stypendystka Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatka nagrody "Sopocka Muza dla Młodych Twórców". Od 2013 stale współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw, współtworząc choreografię i występując w takich spektaklach jak "Enclave 4/7", "Intro", "Dzisiaj, Wszystko"; od 2018 współpracuje także z Teatrem Trans-Atlantyk, prowadzonym przez Paul Bargetto z USA; równolegle realizuje też liczne międzynarodowe projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z takimi artystami jak: Ilana Reynolds, Aina Gargallo-Sanchez, Michał Drabczyk i Daniel Speer, Robero Olivan, Ivgi&Greben, Rafał Dziemidok, Jakub Truszkowski, Milan Kozanek, Lea Anderson, Jordan Masarella i Akram Khan (w ramach Verve'12, NSCD). Stosowane przez nią metody pracy, bazujące na różnorodnych technikach tańca współczesnego i metodach improwizacji, w dużym stopniu wynikają też z doświadczeń wyniesionych ze spotkań z nauczycielami: Andrzej Morawiec, Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska, Andile Sotija, Jeniffer-Lynn Crawford, Rachel Krische, Roberto Olivan i Roberto Zappala; w ramach swej regularnej pracy szkoleniowej m.in. od 2015r realizuje autorski program edukacji tanecznej dla dzieci, w otoczeniu pedagogicznym Montessori oraz prowadzi warsztaty oparte o różnorodne metody improwizacji i zadania choreograficzne pt. DADA HUB KIDS. Od 2014 współpracuje ze studiem teatralnym Młode Atelier działającym przy Teatrze im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie, a od 2016 z Fundacją Między Słowami (fundacja wsparcia dla osób z zaburzeniami komunikacji), w której realizuje projekty oparte o język tańca. W Europie dotychczas uczyła w m.in. North Karelia College w Finlandii, DOCH w Sztokholmie, Mousontrum we Frankfurcie nad Menem, Uniwersytecie Justusa Liebiga w Giessen. Współtworzy Fundację Polka dot w Gdańsku (2018), powołaną jako ciało myślące o tańcu, do działań w kulturze i sztuce.
Krzysztof Biernacki - warsztat wokalnyUkończył specjalistyczne szkolenia i egzaminy trenerskie SLS ( Speech Level Singing) z: Jeffrey'em Skouson'em i Greg'em Enriquez'em (Warszawa 2011), Spencer'em Welch'em i Kathy Kennedy (Warszawa 2012), Heather Baker (Northwich UK, 2012), Greg'em Enriquez'em (Warszawa 2013), Seth'em Riggs'em (Warszawa 2014).
Absolwent Uniwersytetu Rzeszowskiego na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej, dwuletniego studium Wokalno-Aktorskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Uczestnik wielu przeglądów, festiwali (tj. FAMA) oraz warsztatów wokalnych prowadzonych min. przez Aleksandrę Nowak, Annę Serafińską, Grażynę Łobaszewską. Prowadził szkolenia oraz warsztaty wokalne m.in. dla: Autorskiej Szkoły Muzyki Rozrywkowej i Jazzu im. K. Komedy (Warszawa), Domu Środowisk Twórczych (Łomża), Chóru Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Chóru Soul'n'Voices (Kraków), Chóru The Voices (Warszawa), Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie (audycje muzyczne dla dzieci i młodzieży), Prywatnej Szkole Muzycznej ''Virtuozo" w Rzeszowie (kształcenie słuchu z elementami rytmiki). Pracuje w studio nagrań, zajmuje się przygotowywaniem uczniów do egzaminów wstępnych na uczelnie wyższe tj. Akademia Muzyczna w Katowicach wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, PWST w Krakowie, Akademia Teatralna w Warszawie, Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni itp.
Praca nad głosem prowadzona w zespole, opierać się będzie na technice SLS - tradycja włoskiego "bel canto" użyta w nowoczesny sposób, oparta nie na sile i abstrakcyjnych pojęciach, ale na konkretnej nauce, wiedzy i doświadczeniu. Pozwala na świadome i poprawne używanie rejestrów głosu rozwijając jego skalę i moc w zdrowy oraz swobodny sposób. Metoda łącząca świat rozrywki i klasyki uczy pracy w różnych stylach poprzez poznanie zasad każdego z nich. Metoda ta opiera się na wiedzy foniatrycznej i logopedycznej, dlatego skutecznie działa w rehabilitacji oraz relaksacji głosu, sprzyja leczeniu guzków śpiewaczych i niedomykalności strun głosowych. Efektem pracy jest zdrowy głos, używany świadomie w pełnej skali, bez załamań, problemów intonacyjnych, przeciążeń i chrypki. Od strony praktycznej oznacza to że jeżeli w kombinacji samogłosek i spółgłosek w śpiewanych frazach nasza krtań jest stabilna i struny głosowe domykają się prawidłowo od najniższych do najwyższych dźwięków skali to wszystko jest w porządku, nasz głos działa prawidłowo - jest naturalny. Natomiast jeżeli w dowolnym momencie krtań wykonuje ruch w górę lub w dół, bądź dźwięk staje się przepowietrzony - fonacja nie działa dobrze. W pracy zespołowej dodatkowo, oprócz spraw technicznych będziemy stawiali nacisk rownież na rozwój elementów muzyczny tj: rytm, intonacja, frazowanie i harmonia. Celem będzie stworzenie grupy osób dobrze śpiewających, słuchających siebie nawzajem, potrafiących współpracować ze sobą a nade wszystko rozwijać w młodych artystach to co jest na wagę złota a niestety w dzisiejszych czasach zanika coraz bardziej - wrażliwość muzyczną.