stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Gdański Teatr Szekspirowski zaprosił do realizacji projektu Head Down/Głową w dół kuratorkę sztuki Anetę Szyłak.

gru 28

sobota, g. 21:00

Gdańsk,
bilety 50 zł
sty 18

sobota, g. 18:00

bilety 80 zł
Kup bilet
Monumentalna instalacja profesora Roberta Knutha Head Down/Głową w dół zostanie umiejscowiona w Sali Głównej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jej zwiedzanie będzie możliwe w godzinach 14.00-20.00, w dniach 2527 sierpnia. Instalacja została zamówiona specjalnie do przestrzeni audytorium GTS, gdzie może być oglądana jako dzieło sztuki wizualnej, jak i instrument. Instalacja generuje swój własny dźwięk, dzięki wahadłowemu ruchowi wiszących obiektów czarnych luster o kształtach przypominających płuco. Widzowie mogą na różne sposoby ją aktywować poprzez samą swoją obecność lub dotyk oraz zanurzyć się w przepływach powietrza pomiędzy obiektami.

Prof. Robert Knuth jest artystą wizualnym, muzykiem i nauczycielem sztuki. Studiował na PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku. Jest saksofonistą, flecistą, twórcą filmów i fotografii, autorem performansów i happeningów. Dał się poznać jako założyciel formacji Paul Pozozza Museum, Mary Lolo i Santa Rakieta, brał również udział w projektach Diffusion Ensamble i Knuth, Mazzoll & Arhythmic Memory. W latach 90. był szefem otwartej galerii Delikatesy Avantgarde w Gdańsku, w kolejnej dekadzie przewodził koszalińskiej Scenie. Obecnie prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej i Muzyki Eksperymentalnej na Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie bada doznawanie przestrzeni jako kompleksowego zjawiska trójwymiarowego. Współpracował z Olgą Szwajgier, Peterem Kowaldem, Felixem Droese i Jerzym Mazzollem. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w Zachęcie Sztuki w Szczecinie oraz w Muzeach Narodowych w Poznaniu i Wrocławiu.

Koncert KK00: Knuth/Kołacki
W dniach 2527 sierpnia w godzinach od 14.00 do 20.00 duet Knuth/Kołacki będzie wykonywać w relacji do instalacji performans dźwiękowy oparty na oddechu cyrkularnym. Dodatkowo wystąpią z nimi Shathansky (talerze, smyczki) i młody performer Kajetan Wójcik jako Słuchający Król.
Oddech cyrkularny to technika gry na instrumencie dętym, w której muzyk może wydobywać dźwięk przez długi czas pobierając powietrze przez nos jednocześnie dmąc w instrument, a nie jak w najbardziej znanych technikach, robiąc przerwy, by nabrać powietrza przez usta. Dzięki temu uzyskuje efekt niezwykle długiego dźwięku bez pobierania powietrza. Technikę tę można w obszarze jazzu kojarzyć z Kennym G, Wyntonem Marsalisem i Johnem Zornem, jest to jednak prastara technika gry praktykowana przez, między innymi, australijskich Aborygenów czy starożytnych Egipcjan. Ten rodzaj gry używany był do wprowadzania w odmienne stany świadomości, technik uzdrawiania i medytacji z użyciem tradycyjnych instrumentów, takich jak flety i piszczałki. To wyjątkowe doświadczenie sześciogodzinnego transu, zarówno dla wykonujących, jak i uczestników, którzy przy głębokim zanurzeniu się w to doświadczenie zaczynają inaczej przeżywać czas, przestrzeń, swoje własne ciało, obecność innych osób i krążącą energię. Knuth zajmuje się tą praktyką od wielu lat, nazywając dyfuzję oddechów i dźwięków projekcjami rezonujących obrazów.

Wydarzenie plasuje się pomiędzy performansem dźwiękowym, instalacją sensoryczną i doświadczeniem medytacyjnym. Jest zaproszeniem do przeniesienia się w świat przepływów powietrza. Każdego z trzech dni przez sześć godzin odbywać się będzie nieprzerwany performans, który uczestnicy mogą oglądać oraz samodzielnie aktywować poprzez minimalne dotknięcia, stuknięcia czy inne formy drobnej ingerencji. Wyjątkowa przestrzeń GTS pozwala na wieloraki ogląd instalacji, zarówno z poziomu podłogi, jak i z bocznych galerii, za każdym razem zapewniając doznanie czegoś innego i zaskakującego.

Na wydarzenie można wejść w dowolnym momencie pomiędzy 14.00 a 20.00.
Zachęcamy do przychodzenia z własnymi matami. Podczas performansu można się przemieszczać.
Kuratorką wydarzenia jest Aneta Szyłak kuratorka sztuki współczesnej, autorka tekstów, teoretyczka i twórczyni instytucji, twórczyni i pierwsza kierowniczka NOMUS nowego Muzeum Sztuki. W latach 20152021 pracowała jako pełnomocniczka ds. powstania, a następnie kierowniczka NOMUS w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz jako prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Założyła i prowadziła Instytut Sztuki Wyspa (2004-2014), Festiwal Alternativa (2009-2016) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Kuratorka wystaw w kraju i za granicą, m.in. Rhizopolis Joanny Rajkowskiej (Warszawa, Zacheta, 2021), Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe (Warszawa, Zachęta, 2019), Niech poprzedza cię płomień (Białystok, Arsenał, 2020, NOMUS 2020-2022), The Field is to the Sky, Only Backwards (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013) czy Architectures of Gender (SculptureCenter, Nowy Jork, 2003). Interesują ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola sztuki poza polem sztuki. Jest współautorką książki The Curatorial. A Philosophy of Curating (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. W tym roku była członkiem jury 26. Festiwalu Szekspirowskiego.

Obecnie przygotowuje pracę doktorską pt. Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths University of London oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Należy do stowarzyszeń zawodowych, takich jak CIMAM, IKT i AICA. Pokaż mniej