Zapraszamy na pokaz spektakli solowych, autorstwa tancerek z zespołu Hertz Haus Magdaleny Kowali i Natalii Murawskiej. Tego wieczoru zobaczycie "sześć" i "Body report".
1. "sześć"Za każdym idzie jego cień, im mniej jest on włączony do świadomego życia człowieka, tym bardziej jest czarny i gęsty.C.G. Jung
sześć to solo żałobne ukazujące subiektywny, wywrócony na lewą stronę obraz straty, walkę z patologizowaniem smutku i tabuizacją śmierci.Tytuł projektu sugeruje powszechnie przyjęty w kulturze okres sześciu miesięcy żałoby po rodzicu i stanowi niejako punkt wyjścia i prowokuje do jego rozwinięcia. Bazując na własnym doświadczeniu chcę zmierzyć się z krzyczącym w głowie: brak matki, co robić. Interesuje mnie wymazywanie żałoby z praktyk kulturowych i ze zbiorowej świadomości, a wręcz poddawanie kwarantannie osoby doznającej straty. Jak długo i z jaką intensywnością przeżywanie śmierci bliskiej osoby mieści się w normie?
Choreografia i wykonanie: Magdalena Kowala
Muzyka: Jacek Rezner
Scenografia: Julia Rajs
Zdjęcia: Anna Zglenicka
Wsparcie produkcyjne: Zakład Kulturalny
Premiera: 30.11.2022, Zakład Kulturalny
Projekt powstał w ramach stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska 2022
Magdalena Kowala - tancerka, choreografka, edukatorka ruchu, nauczycielka jogi, tłumaczka języka hiszpańskiego i katalońskiego. Od roku 2019 jest częścią zespołu Hertz Haus, z którym jako tancerka i choreografka współtworzyła spektakle: Her(t)z, Solo na 4 kaski i stracony czas w reż. Anny Piotrowskiej, 102 i pół, Unbody, Portrety beznadziejne spektakl usieciowiony, Mirroring, Frauen in Flammen", Hotel H. ****" w reż. Dominiki Knapik, solo pt. sześć" w ramach stypendium kulturalnego miasta Gdańska oraz nagrodzony w Konkursie SzekspirOFF To bitch or not to bitch. Artystka poza działalnością zespołową interesuje się terapią w tańcu, ukończyła kurs w ramach Projektu Zatańcz z Parkinsonem I Kurs Dance for PD® w Polsce oraz kurs Dance for PD® Training Workshop w Barcelonie podczas Międzynarodowego Kongresu Choroby Parkinsona. Aktualnie jest w trakcie programu nauczycielskiego jogi wg metody B.K.S. Iyengara.
Spektakl trwa 30min, po spektaklu nastąpi 15min przerwa.
2. BODY REPORTJak nasz organizm reaguje na codzienne stresory, a jak na ekstremalnie krytyczne wydarzenia? Czy mamy systemy obronne w ciele? Czy systemy obronne są w stanie nas faktycznie obronić? Jak sobie wyobrażasz siebie w środku? Gdyby Twoje ciało mogło mówić, co by powiedziało?
Choreografia, kreacja i wykonanie: Natalia Murawska
Reżyseria oświetlenia: Marcin Zydek
czas trwania: 35 min
Produkcja: Zakład Kulturalny
Premiera w ramach Stypendium Kulturalnego Marszałka Województwa Pomorskiego 2023.
Jestem artystką tj: tancerką, aktorką, choreografką, reżyserką, producentką, badaczką, koordynatorką, menadżerką, instruktorką, sekretarką, graficzką, działem marketingu i promocji, bileterką, obsługą widowni, oświetleniowcem, realizatorką dźwięku, garderobianą, pokojówką, sprzątaczką.
Działam ODDOLNIE tj. nieprzymuszenie, ochotniczo, samorzutnie, spontanicznie, żywiołowo?
Ważę 56 kg. Przechodzę kryzys. Chciałam uratować społeczeństwo. (kryzys - zdarzenie nagłe lub narastające, zagrażające życiu, zdrowiu, mieniu lub środowisku człowieka, przeciwstawienie się któremu wymaga sił i środków przekraczających lokalne możliwości).
Natalia Murawska - choreografka, reżyserka, tancerka, absolwentka Mazowieckiej Akademii Teatru i Tańca w Warszawie, Prezes Stowarzyszenia Córy Kultury działającego na rzecz rozwoju tańca w Gdańsku. W 2019 roku otworzyła Zakład Kulturalny - miejsce spotkań, wymiany, scenę otwartą dla artystów niezależnych oraz przestrzeń edukacji artystycznej, miejsce łączące różne dziedziny sztuki, założycielka Zakładu Kulturalnego w Gdańsku.
Na co dzień zajmuje się edukacją artystyczną i kulturalną w Gdańsku jej misją jest rozwój i popularyzacja teatru tańca oraz performansu, w tym sztuki niszowej, niekomercyjnej. Współtworzy zespół Hertz Haus, z którym realizuje autorski repertuar w różnych teatrach w Polsce.
Wydarzenie organizowane dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Marszałkowskiemu Województwa Pomorskiego.