Klub Miłośników Kolei "Nostalgia Za Parą" (www.nostalgiazapara.pl) serdecznie zaprasza do uczestnictwa w pokazie makiet kolejowych - imprezie modułowej H0 i H0e, którą organizujemy w Gdańsku w dniach 16 i 17 marca. Impreza odbędzie się w Galerii Przymorze - na powierzchni przeznaczonej do organizacji galeriowych eventów (przy zielonej ścianie).
Makieta będzie składać się z dwóch stacji na szlaku dwutorowym, trzech stacji na szlaku jednotorowym, trzech bocznic, parowozowni normalno i wąskotorowej, posterunku odgałęźnego oraz szlaku wąskotorowego z dwoma stacjami. Pociągi na makiecie - towarowe, osobowe, pospieszne, ekspresowe i specjalne będą prowadzone przez maszynistów za pomocą specjalnych manipulatorów i będą kursować według rozkładu jazdy.
Makieta składa się z modułów, czyli segmentów, łączonych ze sobą podczas imprez. Dzięki temu możliwe jest w miarę prawdziwe odtworzenie ruchu kolejowego, gdyż nasze pociągi nie jeżdżą "w kółko", tylko pokonują określony szlak, zgodnie z rozkładem jazdy. Moduły powstały dzięki pracy kilkudziesięciu osób z całej Polski.
Ruch na makiecie prowadzą zawiadowcy stacji, dyżurni ruchu i maszyniści. Dyżurny ruchu, mając do dyspozycji rozkład jazdy obsługują rozjazdy (zwrotnice) i semafory (światła) na swoich stacjach, kierując tym samym pociągi na właściwe tory stacyjne. Dzięki temu eliminuje się możliwość kolizji pociągów i gwarantuje się płynność ruchu. Maszyniści prowadzą pociągi na makiecie według rozkładu jazdy, przestrzegając obowiązujących sygnałów i poleceń dyżurnych ruchu. Każdy pociąg ma swój rozkład jazdy. Najbardziej skomplikowany jest ruch pociągów towarowych zbiorowych, które na stacjach prowadzą manewry, zostawiając lub zabierając różne wagony z bocznic.
Każda lokomotywa na makiecie ma wbudowany dekoder cyfrowy (zwykły lub z dźwiękiem) i dzięki temu swój własny indywidualny "adres", obsługiwany przez przypisany do niej manipulator, którym maszynista (idący wzdłuż makiety za lokomotywą) ją uruchamia, zatrzymuje, nadaje sygnały dźwiękowe, włącza światła itp. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie ruchu nieograniczoną ilością lokomotyw, jazda po jednym torze w obu kierunkach z różną prędkością itp.
Rozkład jazdy jest projektowany przez osobę wspomagającą się specjalnym program komputerowym. Dzięki temu na linii jednotorowej pociągi wymijają się na stacjach kolejowych. Każdy rozkład jazdy dostosowany jest do aktualnego układu makiety, będących do dyspozycji pociągów i obsługujących je maszynistów.
Po makiecie jeżdżą pociągi pasażerskie: osobowe, pospieszne, ekspresowe; pociągi towarowe: zbiorowe, kursujące w zwartych składach i zdawcze, które na poszczególnych stacjach prowadzą manewry oraz specjalne: drezyny, pociągi pancerne, techniczne, eszelony wojskowe.