stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Kultury muzyczne Austrii i Czech ze względu na uwarunkowania geograficzne oraz polityczne od zawsze się przeplatały. Królewska Praga i Królewski Wiedeń to dwa znakomite ośrodki, w których koncertowanie kwitło przez wieki, a artyści zabiegali o to żeby tam grać. Zapraszamy na koncert II. Muzyka Austriacka - Muzyka Czeska.

cze'25 2-3

poniedziałek - wtorek, g. 09:00, 11:00

bilety 28 zł
Kup bilet
Tak było z Mozartem, który do Pragi podróżował kilkakrotnie, a miasto to kochało go przede wszystkim za jego opery. Pierwszy raz zjawił się w czeskiej stolicy w 1787 r., kiedy po sukcesie "Uprowadzenia z Seraju" a potem "Wesela Figara" postanowił odwiedzić mieszkańców i specjalnie dla nich poprowadzić drugą z wymienionych oper. Tak zaczęła się wielka przyjaźń między kompozytorem a ośrodkiem.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Divertimento B-dur KV137 powstało na kwartet smyczkowy w 1772 r. podczas ostatniej podróży kompozytora do Włoch. Kompozytor chciał mieć swego rodzaju "zapas", w przypadku gdyby zażądano od niego symfonii. Planował wtedy dodać partie instrumentów dętych.

Kompozycja ma dość oryginalny kształt. Wielki badacz muzyki Mozarta - Alfred Einstein (brat Alberta) - twierdził, że jest to rodzaj "szkiców symfonicznych". I wydaje się to bardzo trafna metafora, bo dzieło przypomina symfonię bez części pierwszej.

Dvořák z kolei urodził się pod Pragą dokładnie 50 lat po śmierci wielkiego klasyka. Swoją karierę dzielił między Czechy i USA. W obu tych krajach był cenionym kompozytorem i wykładowcą. W jego życiorysie pojawia się też Wiedeń. To na zamówienie Hansa Richtera w 1880 r., dla Filharmonii Wiedeńskiej napisał swoją VI Symfonię D-dur op.60.

Kwartet "Amerykański" powstał w 1893 r. podczas letnich wakacji. Kompozytor pełnił już wtedy funkcję dyrektora departamentu kompozycji w ówczesnym nowojorskim konserwatorium muzycznym. To utwór z wyraźnymi wpływami zza Atlantyku: odnosi się do muzyki Negro Spirituals, które łączą się z [elnym witalności czeskim folklorem.

Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart: Divertimento B-dur KV137 (Andante - Allegro di molto - Allegro assai)
Antonin Dvořák: Kwartet smyczkowy F-dur op.96 "Amerykański" (Allegro, ma non troppo - Lento - Molto vivace - Finale: Vivace ma non troppo)

Wykonawcy:
Łukasz Perucki, Alena Iwańczuk - skrzypce,
Tomasz Mrowiński - altówka;
Weronika Kulpa - wiolocznela
oraz Małgorzata Brajner - recytacje

Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony na Facebooku. Znajdą tam Państwo wszystkie informacje dotyczące zbliżających się koncertów: www.facebook.com/muzyka.europy.kosciol.gdanskiej.polonii

Koncerty dofinansowane ze środków Miasta Gdańsk.
Patronat medialny: trojmisto.pl