III Spotkania teatralne w rocznicę śmierci Adama Mickiewicza
Godz. 18.00 Monodram Irena Jun „Ballady i romanse”
Godz. 20.00 Monodram Irena Jun „Pan Tadeusz”Miejski Dom Kultury “Wyspa Skarbów”, Gdańsk Sobieszewo, ul. Turystyczna 3
Bilety: 10 zł – ulgowy, 15 zł – normalny, karnety na dwa spektakle: 15 zł – ulgowy, 20 zł - normalny
Ze względu na ograniczoną ilość miejsc prosimy o wcześniejszą rezerwację
26 listopada przypada rocznica śmierci Adama Mickiewicza. Z tej okazji Miejski Dom Kultury „Wyspa Skarbów” od dwóch lat, czyli od początku swojego istnienia, organizuje teatralne spotkania z twórczością największego polskiego narodowego wieszcza.
W roku 2004 oglądaliśmy interpretacje „Dziadów” i „Sonetów” Teatru Ekspresji działającego przy Szkole Średniej Vydunas w Kłajpedzie (Litwa). Rok temu, z okazji 150-lecia śmierci Adama Mickiewicza, gościliśmy dwa alternatywne teatry: Znak z Gdańska oraz Loggia z Łodzi z inscenizacjami „Dziadów”.
26 listopada 2006 przygotowujemy gratkę zarówno miłośników twórczości Adama Mickiewicza jak i polskiego teatru z najwyższej półki. Swoje interpretacje „Pana Tadeusza” oraz „Ballad i romansów” przedstawi największa polska monodramistka Irena Jun.
Irena Jun – sylwetkaUrodzona w 1935 roku. Absolwentka krakowskiej PWST. Debiutowała w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu w 1957 roku. Bez wątpienia jest przede wszystkim aktorką teatralną, spełniającą się w monodramie, recytacji poezji, sporadycznie zaś w filmie. W wydanej w USA książce pt. "Women in Beckett" uznana została za jedną z najlepszych wykonawczyń ról beckettowskich na świecie.
Ma na swoim koncie blisko sto ról teatralnych.
Pierwsze laury zdobyła jeszcze w 1967 roku na II wrocławskich Spotkaniach Jednego Aktora, za wykonanie "Sonaty księżycowej" wg wierszy Ritsosa i Seferisa.
Jak sama mówi - teatr jednego aktora oparty na klasycznych tekstach to jedna strona jej kariery aktorskiej, druga zaś - to role w spektaklach Teatru Studio, z którym związana jest już od 22 lat. Współpracowała z tak wybitnymi reżyserami jak Jerzy Grzegorzewski ("Parawany", "Tak zwana ludzkość w obłędzie" "Pułapka") ; Józef Szajna (w sztukach "Replika", "Dante", "Cervantes"); obecnie zaś można ją oglądać w spektaklu "Bal Pod Orłem" Zbigniewa Brzozy i "Sanatorium pod klepsydrą" Oskarasa Korsunovasa.
Sztukę monodramu uprawia już od ponad 35 lat. Nie tylko jako aktorka, ale i reżyser. Skupia się głównie na reżyserii tekstów klasycznych - przede wszystkim Słowackiego i Mickiewicza; także zespołowych "Spektakl Ireny Jun sprawia, że widz ma wrażenie, jakby sam był uczestnikiem obrzędów" - pisał Piotr Szyliński po premierze "Dziadów części II" w Teatrze Współczesnym w Szczecinie; ""Nienawidzić ród męski" i "nigdy nie być żoną" obiecywały sobie panie w sobotni wieczór. Robiły to z takim zapałem, że towarzyszący im mężczyźni oddychali z ulgą, że to jedynie przedstawienie teatralne, a nie zebranie radykalnej bojówki feministycznej." - zaś po spektaklu "Ślubów panieńskich" w Zabrzu.
Jest także wykładowcą w warszawskiej Akademii Teatralnej oraz jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, OFTJA oraz Ogólnopolskich Spotkań Amatorskich Teatrów Jednego Aktora
Od lat prowadzi także własny Jednoosobowy Teatr Ireny Jun; w repertuarze posiada "Portret kobiecy" wg. wierszy Wisławy Szymborskiej; "Pana Tadeusza" wg. Mickiewicza